• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰۵:۰۶
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 1401091409428
  • خبرنگار : 71506

باران‌چشمه با بیان اینکه یک ماه پیش موضوع را به وزارت ورزش اعلام کردیم:

نگران ثبت ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان نیستیم/ در تلاشیم مصوبه یونسکو ابلاغ نشود!

نگران ثبت ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان نیستیم/ در تلاشیم مصوبه یونسکو ابلاغ نشود!

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ثبت جهانی ورزش های زورخانه ای فقط به نام ایران است و آذربایجان تنها این رشته را به نام خود ثبت ملی کرده است.

مهرعلی باران چشمه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ثبت پرونده فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام کشور آذربایجان در سازمان جهانی یونسکو، اظهار کرد: سال ۸۹ زمانیکه آقای صفارزاده رییس فدراسیون بود، آیین ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی به نام ایران ثبت جهانی شد. کشور آذربایجان تا زمان قاجار در قلمرو ایران بوده است، آن ها سال گذشته از یونسکو درخواست کردند که ورزش زورخانه ای به نام این کشور ثبت شود، یک سری عکس و مدارک هم برای یونسکو ارسال کردند. البته دروغ هم نگفتند چرا که زمانی جزو قلمروی ایران بودند و یک زورخانه قدیمی هم دارند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای افزود: بر همین اساس نیز با موافقت یونسکو، ورزش زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی به نام آذربایجان ثبت ملی شد و موضوع ثبت جهانی آن به نام آذربایجان درست نیست چرا که کماکان ثبت جهانی آن به نام ایران است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از برگزاری اجلاس یونسکو هم من و هم آقای مهرعلیزاده به دوستان سازمان میراث فرهنگی به صورت تلفنی یا مکتوب این موضوع را پیگیری کردیم اما در پاسخ گفتند" نگران نباشید ما به آنجا می رویم که این کار انجام نشود، اگر هم بشود مانند یلدا یا عید نوروز که به نام چند کشور ثبت شده است، این کار انجام می شود."

باران چشمه ادامه داد: ما ۹۰۰ زورخانه و یکصد هزار ورزشکار زورخانه ای در ایران داریم اما آذربایجان تنها یک زورخانه قدیمی و حدود تنها یکصد ورزشکار زورخانه ای دارد. با این حال ناراحتی ما این است که نباید ورزش زورخانه ای به نام آن ها ثبت می‌شد. برخی آقایان های و هوی راه انداخته اند و گفتند فدراسیون و وزارت ورزش در خواب بوده اند، در حالی که ما یک ماه پیش هم به میراث فرهنگی و هم به معاونت های حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش اعلام کردیم و همه در جریان بودند.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای، تصریح کرد: پس از این اتفاق ما یک نامه به میراث فرهنگی زدیم که رایزنی کنید تا یونسکو مصوبه خود را ابلاغ نکند. وزارت خارجه، میراث فرهنگی و نمایندگان ایران در یونسکو هم پیگیر این موضوع هستند و در تلاشند تا این مصوبه یونسکو ابلاغ نشود!

وی در پایان گفت: واقعا جای نگرانی وجود ندارد، این را من نمی گویم، کسانی که تاریخ و میراث می دانند می گویند. آذربایجان فقط به نام خودش ثبت ملی کرده و ثبت جهانی ورزش های زورخانه ای فقط به نام ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۰۵:۵۵

باسلام طبق تحقیقات و مستندات چاپ شده ورزشکاران زورخانه ای در سال ۱۳۹۵ کلا ۳۱ هزار نفر در کل کشور می باشد و تعداد زورخانه های اعلام شده توسط آقای باران چشمه اصلا صحیح نمی باشد گفته های ایشان و آقای مهرعلیزاده بیشتر تبلیغاتی می باشد مخلص کلام ایشان این هست که کاری نمی شود کرد و آذربایجان هم در ثبت جهانی ورزش زورخانه ای با ایران شریک هست!!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۰۸:۳۳

شما فقط نگران جیبتون باشید نمیخواد نگران آبروی ملت و مملکت باشید چون بهتون نمیاد...

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۱۰:۰۷

در تمام این سالها آنقدر نگران نبودید که آخر کار به اینجا کشید . اینکه کشور های همسایه همه چیز را به نام خودشان در فهرست جهانی ثبت کردند .، از نان لواش بگیر تا انواع ورزشها و صنایع دستی و غیره و ذالک و هنوز هم نگران نیستید و بی خیالید.! اصلا چرا باید نگران باشید .! کشور همینطورش روی هواست .! نگرانی و بی خیالی برای شما معنا ندارد . می ترسم روزی برسد این کشورهای همسایه به ظاهر دوست قسمتهای مختلف ایران راهم به نام خودشان بزنند و در فهرست جهانی ثبت کنند . باور کنید آنروز دور نیست .!!! علت همه این اتفاقات ایست که دولتهای ما بی خیالند و نگران نیستند . همه چیز را گذاشتند خداوند برایشان درست کند . والله واعلم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۱۰:۱۷

خوب می کنی. استرس و نگرانی پوستت رو خراب می کنه.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۱۰:۲۶

واقعا زحمت میکشید که در تلاش هستین اینم مثل چیزای دیگه که مال ما بود و کسای دیگه زدن به نام خودشون و ثبت و ضبطش کردن این یکی هم روش میترسم یهویی تخت جمشید و کوروش و فردوسی و ..... بقیه هم سر از جای دیگه دربیارن خداقوت پهلوان شیرمادر نان پدر حلالت دلاور

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۵ ۱۳:۵۳

قلمرو ایران رو با قلمرو پارس اشتباه نگیرین فقط

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۷ ۰۳:۳۲

نوروزویلداروباهمین خونسردی وبدون نگرانی فرستادین خونه بخت.وقتی پرایدرو به نام ایران ثبت میکنید کشورهای دیگه هم پاتک روازتون یادمیگیرن.عزیزم جارنزنید.درخفا امرخیرانجام بدین

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۰ ۱۵:۵۰

کشور آذربایجان که چنددهه بیشترازعمرکشورشون نمیگذره چی دارن که ورزش زورخانه ای داشته باشن؟؟؟؟ مثل ترکیه که شاعربزرگ مولانارو مال خودشون کردن وکسی براش مهم نبوده و نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۱ ۲۱:۴۹

اگر موضوع مذهبی بود حتما پیگیری جدی میشد چون مربوط به پیشینه فرهنگی و ارایه ایران داره مهم نیست