• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401091509970
  • خبرنگار : 30057

تمدید فراخوان فناورانه برای کاهش پسماند فاضلاب

تمدید فراخوان فناورانه برای کاهش پسماند فاضلاب

فراخوان فناورانه برای ارائه راهکارهای فناورانه با راندمان برای آب‌گیری از لجن حاصل از فرایندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب تا ۲۴ آذرماه تمدید شد.

به گزارش ایسنا، ۲۴ آذر ماه، آخرین مهلت برای ثبت‌نام در فراخوان چالش ساخت پلی الکترولیت کاتیونی برای آب‌گیری لجن حاصل از فرایندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب با راندمان بالا است که با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار می‌شود.

هدف اصلی این چالش ارائه راهکارهای نوآورانه و بدیع برای تولید پلی الکترولیت کاتیونی با هدف آب‌­گیری لجن با کارایی بالا است. از آن جهت که این ماده وارداتی است و پتانسیل‌های علمی برای توسعه دانش فنی تولید آن وجود دارد، چالش ساخت پلی الکترولیت مطرح شده است.

یکی از دغدغه‌­های مهم در تصفیه آب و فاضلاب، حمل و نقل و آب‌گیری لجن حاصل از فرآیندهای تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. فرآیند آب­‌گیری، حذف آب از لجن برای دستیابی به کاهش حجم بیشتر از آن است. در طی فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب، باکتری‌ها و میکروارگانیسم­‌های هوازی و بی‌هوازی، مواد آلی و معلق در پساب­‌ها را تغذیه کرده و آن­ها را به مواد قابل تجزیه تبدیل می­‌کند.

پلی الکترولیت­‌ها لخته‌کننده­‌ها و منعقدکننده­‌هایی هستند که به دو صورت جامد و مایع با هدف لخته کردن مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این ماده شیمیایی در سه گروه کاتیونی، آنیونی و غیر یونی دسته‌بندی می­‌شود. البته فرایند لخته‌سازی با نمونه‌هایی نظیر آلوم، فریک کلرید و … نیز انجام می­‌شود، اما وظیفه اصلی پلی‌الکترولیت‌ها کاهش مصرف منعقدکننده­‌های معمول و کاهش حجم لجن است.

به نقل از ستاد نانو، هدف اصلی این چالش ارائه راهکارهای نوآورانه و بدیع برای تولید پلی الکترولیت کاتیونی با هدف آب­گیری لجن با کارایی بالاست. از آن جهت که این ماده وارداتی است و پتانسیل­‌های علمی برای توسعه دانش فنی تولید آن وجود دارد، چالش ساخت پلی الکترولیت مطرح شده است.

راهکارها و طرح‌های ارائه شده در این فراخوان باید کاملا شفاف و روشن باشند و گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول به‌دست آمده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha