• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401091510155
  • خبرنگار : 71610

ترکیه به آمریکا و روسیه درباره سوریه ضرب‌الاجل داد

ترکیه به آمریکا و روسیه درباره سوریه ضرب‌الاجل داد

به دنبال جدی شدن تهدیدهای ترکیه مبنی بر انجام عملیات نظامی زمینی در مناطق شمالی سوریه، یک منبع ترکیه‌ای اعلام کرد که کشورش به آمریکا و واشنگتن مهلت داده است تا گروه‌های کُرد مسلح را از سه شهر مرزی سوریه خارج کنند.

به گزارش ایسنا، یک منبع رسمی ترکیه‌ای در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار کرد: به واشنگتن و مسکو مهلت دادیم تا نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) را از شهرهای "منبج"، "تل رفعت" و "عین العرب" (کوبانی) خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: به روسیه و آمریکا اعلام شد که مهلتِ داده شده، تمدید نخواهد شد و جایگزین خروج نیروهای سوریه دموکراتیک از شهرهای مذکور، عملیات نظامی است.

این منبع در ادامه با اشاره به نگرانی‌های آمریکا در این زمینه افزود: واشنگتن پیشنهاد تغییر ساختار نیروهای سوریه دموکراتیک و حذف افرادی را داده که ترکیه نگران حضورشان است.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی همچنین پیشنهاد داده است که نقش پررنگ‌تری به تشکیلات عرب مستقر در این منطقه در اداره منبج، تل رفعت و عین العرب داده شود.

طبق گفته این منبع، ترکیه بررسی پیشنهادهای آمریکا را مشروط به پایان تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک بر تاسیسات نفتی سوریه کرده است.

منبع مذکور همچنین به الجزیره گفت که طرف روسی در ازای امتیازات میدانی و سیاسی در سوریه، شروطی را در پرونده اوکراین تعیین و پیشنهاد کرده است که نظارت و پوشش نیروهای روسیه در منطقه "الشهباء" در حومه حلب و عین العرب را به منظور تسهیل ورود نیروهای ترکیه به این دو شهر کاهش دهد.

این اظهارات پس از آن مطرح شده است که دوشنبه "الکساندر چایکو"، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه در راستای متقاعد کردن کُردهای سوریه به عقب‌نشینی از مناطق مرزی مشترک با ترکیه به قامشلی سفر کرد و گفت‌وگوهایی را در این راستا با فرماندهان آنها انجام داد.

منابع مطلع در این باره اعلام کردند که علی‌رغم تلاش‌های روسیه و سفر چایکو به قامشلی، هیچ تغییری در موضع کُردهای سوریه نسبت به مرزهای مشترک سوریه و ترکیه اتفاق نیفتاده است.

پیشتر منابع خبری اعلام کرده بودند که ترکیه شروط جدیدی را برای کُردهای سوریه تعیین کرده و در ازای عدم انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، خواستار خروج آنها از سه شهر مهم "منبج"، "عین العرب" (کوبانی) و "تل رفعت" در این منطقه شده است. طبق گفته این منابع، ترکیه با بازگشت نهادهای دولت سوریه به این سه شهر پس از خروج کردها از آن مناطق موافق است.

به دنبال انفجار تروریستی ماه گذشته میلادی در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.

مقامات بلندپایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی تهدید به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha