• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091610425
  • خبرنگار : 50509

گره ارتباط دانشگاه با جامعه کجاست؟

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد پل میان دانشگاه و صنعت

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد پل میان دانشگاه و صنعت

ایسنا/خراسان رضوی استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پلی بین علم و صنعت باشند که رو به رشد هم هستند.

علی حائری در گفت‌گو با ایسنا در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور اظهار کرد: دانشگاه و صنعت کشور ما از سایر کشورها اقتباس شده و واراداتی است. هرکدام از مسیری جدا وارد شدند و آن پیوندی که میان دانشگاه و صنعت سایر کشورها وجود دارد در کشور ما دیده نمی‌شود. ضمن اینکه صنعت یک بنگاه انتفاعی است و باید محصولی تولید کرده و خدماتی ارائه دهد که توسط آن‌ها درآدمد کسب کند.

وی افزود: هدف دانشگاه‌ها تعلیم و تربیت بوده و در پی حل مسائل به وسیله دانش اساتید و دانشجویان است، اما مسائل امروز صنعت در حوزه دانشگاهی نیست و دانشگاهیان نیز خواهان فعالیت در راستای دانش هستند. از یاد نبریم که مساله امروز ما دانشگاه نیست بلکه صنعت است.  

رئیس اسبق دانشگاه سجاد مشهد ادامه داد: برخی از مسائل صنعت در کشور ما بسیار ابتدایی است، البته در بسیاری امور مسیرها به کمک دانشگاهیان هموار شده است اما آن کمکی که منجر به تولید و صنعت شود، وجود ندارد. از طرفی صنعت نیز برای پیشرفت هزینه نمی‌کند و طبیعی است که دانشگاه هم در این حوزه اقدام نکند.

رونق شرکت‌های دانش‌بنیان، کلید حل مشکل؟

حائری تفاوت ماهیت صنعت و دانشگاه را علت اصلی عدم برقراری میان آن‌ها برشمرد و عنوان کرد: در کشورهای اروپایی مقالات براساس خواسته و نیازهای جامعه مکتوب می‌شود. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بین علم و صنعت پلی باشند و رو به رشد هستند؛ با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان از این سد عبور کرد.  

وی افزود: در کشورهای خارجی چون خواستگاه دانشگاه و صنعت واحد است با یکدیگر همزاد بوده و از یک خانواده‌اند. حتی در رشته‌های علوم انسانی نیز به دانشگاه وابسته هستند اما جامعه ما خود را در هیچ زمینه‌ای خود را به دانشگاه وابسته نمی‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha