• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092013399
  • خبرنگار : 71129

برندگان جایزه نوبل جوایز خود را دریافت کردند

برندگان جایزه نوبل جوایز خود را دریافت کردند

جوایز نوبل اهدا شد و علاوه بر برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۲، برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که به دلیل شیوع کرونا مراسم اهدای جوایز آنلاین بود، نیز حضور پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جایزه به ارزش حدود ۹۰۰۰۰۰ دلار روز شنبه در سالگرد درگذشت صنعتگر سوئدی آلفرد نوبل، که جوایز را در سال ۱۸۹۵ بنیان نهاد، اهدا شد.

جایزه صلح نوبل امسال به فعالان بلاروس، روسی و اوکراینی به دلیل ترویج حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان اهدا شد.

فعال زندانی آلس بیالیاتسکی از بلاروس، سازمان روسی یادبود، و گروه مرکز اوکراین برای آزادی های مدنی به عنوان دریافت کنندگان در ماه اکتبر اعلام شدند.

"اولکساندرا ماتویچوک" از مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین درخواست‌ها برای یک مصالحه سیاسی را رد کرد چرا که به روسیه اجازه می‌دهد تا برخی از قلمروهای اوکراین را برای خود حفظ کند.

برندگان جایزه نوبل جوایز خود را دریافت کردند

وی افزود: مبارزه برای صلح به معنای تسلیم شدن در برابر فشار متجاوز نیست، بلکه به معنای محافظت از مردم در برابر  ظلم آن است. یک کشور تحت حمله با زمین گذاشتن سلاحش صلح به دست نمی‌آورد. این صلح نیست بلکه اشغال است.

وی بار دیگر درخواست برای محاکمه بین المللی ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس را تکرار کرد و افزود: ما باید اثبات کنیم که اجرای قانون کارایی دارد و عدالتی هست حتی اگر به تاخیر بیفتد.

ماتویچوک یکی از برندگان صلح نوبل ۲۰۲۲ در کنار گروه حقوق بشری "مموریال" و "آلس بیالیاتسکی"، رئیس گروه حقوق بشری بلاروسی ویاسناست.

بیالیاتسکی که در زندان است و در حال گذراندن حکم حبس ۱۲ ساله اجازه نیافت تا در این مراسم سخنرانی کند بجای او ناتالیا پینچوک همسرش سخنرانی کرد.

در این میان، "یان راچینسکی"، رئیس گروه حقوق بشری مموریال روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی.بی.سیمدعی شد که مسکو به وی گفته شد نباید جایزه صلح نوبل را بگیرد چون به نظر می‌رسد دیگر برندگان این جایزه "نامناسب" هستند؛ اما او این کار را انجام نداد.

دولت مسکو سال گذشته میلادی این گروه حقوق بشری را تعطیل کرد؛ اما راچینسکی گفته که به کارش ادامه می‌دهد.

وی افزود: " کمیته نوبل این جایزه را به سه نفر در سه کشور مختلف داد که این اقدامی قابل توجه است و ثابت می‌کند که جامعه مدنی به واسطه مرزهای ملی جدا نشده بلکه یک جسم مشترک برای حل مشکلات رایج است."

کمیته نروژی نوبل از دریافت کنندگان جایزه به دلیل "تلاش برجسته آنها برای مستندسازی جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت" ستایش کرد. کمیته در استناد خود گفت: «آنها با هم اهمیت جامعه مدنی برای صلح و دموکراسی را نشان می دهند.

لیست برندگان امسال:
آلن اسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲
کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۲
سوانت پابو برای جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲
آنی ارنو جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲
بن اس. برنانکه، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دیبویگ برای جایزه نوبل علوم اقتصاد ۲۰۲۲

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha