• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401092113791
  • خبرنگار : 71496

سازمان ملل درخواست فلسطین برای صدور حکمی درباره اشغالگری اسرائیل را بررسی می‌کند

سازمان ملل درخواست فلسطین برای صدور حکمی درباره اشغالگری اسرائیل را بررسی می‌کند
پرچم فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل امروز (دوشنبه) درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برای صدور حکمی قانونی درباره اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری "معا" فلسطین، مجمع عمومی سازمان ملل امروز (دوشنبه) درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برای صدور حکمی قانونی درباره اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی را بررسی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این درخواست پذیرفته شده و حکم درباره اشغالگری اسرائیل ظرف یک یا دو سال ارائه شود.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، دلیل به تعویق افتادن رای‌گیری، تدوین بودجه جهت تامین مالی کار دادگاه است، حدود ۳۰۰ هزار دلار هزینه وجود دارد که نیمی از آن برای ترجمه اسناد است.

در پیش‌نویس قطعنامه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته شده رای مشورتی را صادر کند که در آن پیامدهای قانونی ناشی از نقض مستمر حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود، اشغال بلند مدت سرزمین‌شان، شهرک‌سازی‌ها و الحاق اراضی‌شان به اراضی اشغالی و تصویب قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز توسط اسرائیل مشخص شود.

روزنامه آحارونوت به نقل از مایکل سیفرد، کارشناس قوانین بین‌المللی و حقوق بشر آمده است، اگر حکمی صادر شود که اسرائیل در حال ارتکاب جنایات تبعیض نژادی (آپارتاید) در کرانه باختری است، پیامدهای جدی برای آن خواهد داشت و دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از اسرائیل تحقیق به عمل خواهد آورد.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل ماه گذشته میلادی بنا به پیشنهاد فلسطین با صدور حکمی، از دیوان کیفری بین‌المللی خواست استفساریه خود را درباره "ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسرائیل" در سرزمین فلسطین از جمله قدس اشغالی اعلام کند.

در این رای‌گیری ۹۸ کشور عضو سازمان ملل به این طرح رای مثبت داده و در مقابل ۱۷ کشور از جمله آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک به آن رای مخالف داده و ۵۲ کشور نیز رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه، فلسطینی‌ها از دادگاه لاهه خواستند حکم کند که اشغالگری رژیم صهیونیستی مطابق آنچه در قطعنامه شماره ۲۴۲ شورای امنیت آمده، موقتی نیست و این اشغالگری باید از طریق مذاکرات براساس فرمول زمین در برابر صلح پایان یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha