• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401092114037
  • خبرنگار : 71604

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

نخستین ماموریت از برنامه جاه‌طلبانه «آرتمیس» ناسا، تصاویر زیبایی را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، از لحظه‌ای که موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) از روی سکوی پرتاب « ۳۹B» در «مرکز فضایی کندی»(KSC) ناسا پرتاب شد، ماموریت «آرتمیس۱»(Artemis ۱) جهان را با تصاویر خیره‌کننده خود شگفت‌زده کرد.

عکس‌های منتشرشده که مراحل گوناگون ماموریت را از پرتاب سامانه پرتاب فضایی گرفته تا نماهای نزدیک از سطح ماه که توسط کپسول «اوریون»(Orion) گرفته شده‌اند نشان می‌دهند، ماموریت ماه را واقعا برجسته کرده‌اند.

در این گزارش، ۱۰ مورد از بهترین تصاویر ماموریت آرتمیس۱ ناسا را می‌بینیم.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

موشک سامانه پرتاب فضایی حدود ۹ روز پیش از پرتاب، در درخشش نارنجی‌رنگ غروب فلوریدا روی سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا ایستاد.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، سامانه پرتاب فضایی چند ثانیه پس از احتراق، سفر خود را به سوی ماه آغاز کرد و آسمان شب را با تقویت‌کننده‌های خود روشن ساخت. اشتعال موشک سامانه پرتاب فضایی به قدری قوی بود که به سکوی پرتاب متحرک آن آسیب رساند.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

تقویت‌کننده‌های موشک تقریبا یک دقیقه پس از بلند شدن، ستون بزرگی از دود را به جا گذاشتند. سامانه پرتاب فضایی، قوی‌ترین موشکی است که تا به حال با موفقیت به آسمان پرتاب شده است. این موشک هنگام پرتاب، ۳.۹ میلیون کیلوگرم نیروی رانش تولید کرد.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

کپسول اوریون در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ که نخستین روز از ماموریت آن بود، این منظره از زمین را در اعماق فضا ثبت کرد. این تصویر توسط دوربینی گرفته شد که روی یکی از آرایه‌های خورشیدی اوریون نصب شده است. تصویر در حالی ثبت شد که اوریون در فاصله ۹۱۷۳۲ کیلومتری از زمین و در مسیر رسیدن به ماه قرار داشت.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

اوریون در سیزدهمین روز ماموریت خود، در فاصله ۴۳۲ هزار و ۲۱۰ کیلومتری از زمین قرار گرفت و به حداکثر فاصله خود رسید. اوریون بیش از هر فضاپیمای دیگری که تاکنون برای انسان ساخته شده است، از سیاره ما دورتر شد و رکورد ماموریت «آپولو۱۳»(Apollo ۱۳) را شکست.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

در پنجم دسامبر که بیستمین روز از ماموریت آرتمیس۱ بود، اوریون این نمای نزدیک را از سطح ماه ثبت کرد. ناسا قصد دارد انسان‌ها را زودتر از سال ۲۰۲۵ در ماموریت آرتمیس۳ به سطح ماه بازگرداند و آنها را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاورد.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

اوریون در تاریخ ششم دسامبر و در بیست و یکمین روز ماموریت خود، در سفر بازگشت به زمین این تصویر را ثبت کرد. در طول این ماموریت، اوریون از دوربین نوری خود برای مشاهده زمین و ماه در مراحل و فواصل گوناگون استفاده کرد. این تصاویر به ناسا کمک می‌کنند تا کارآیی سیستم مسیریابی اوریون را در شرایط نوری گوناگون تجزیه و تحلیل کند و از کاربرد این سیستم در ماموریت‌های آینده آگاه شود.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

نشانگر گرانش صفر ناسا که یک عروسک «اسنوپی»(Snoopy) پوشیده در لباس فضایی نارنجی است، در حال شناور شدن در اطراف فضای داخلی کپسول اوریون دیده می‌شود. این در حالی است که فضای داخلی فضاپیما با نورهای رنگی متفاوتی روشن می‌شود.

«مونیکین کامپوس»(Moonikin Campos) که یک مانکن مجهز به حسگرهایی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد تشعشع در اعماق فضا است نیز در این کپسول دیده می‌شود. کامپوس، اطلاعاتی را در مورد چگونگی محافظت از خدمه انسانی در برابر این تشعشعات، به مأموریت‌های آینده آرتمیس ارائه خواهد داد.

در مرکز کپسول، نمایشگر فناوری «کالیستو»(Callisto) قرار دارد که توسط شرکت «لاکهید مارتین»(Lockheed Martin) و با همکاری شرکت «آمازون»(Amazon) ساخته شده است تا فناوری دستیار دیجیتال فعال‌شده با صدا را در اوریون آزمایش کند.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

دقایقی پیش از اینکه کپسول اوریون با سرعت ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین وارد شود، آخرین نما از سیاره ما را از اعماق فضا ثبت کرد.

سپر حرارتی اوریون با ورود مجدد به جو، دمای ۲۸۰۰ درجه سلسیوس را تجربه کرد که تقریبا نصف دمای سطح خورشید است.

ماموریت بازگشت به ماه در ۱۰ قاب

اوریون در روز ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام فرود آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha