• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401092214653

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

عقلانیت جامعه مدرن، رواج خودپسندی و بی اعتمادی است

عقلانیت جامعه مدرن، رواج خودپسندی و بی اعتمادی است

ایسنا/خراسان شمالی استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: جامعه مدرن برپایه عقل‌گرایی شکل گرفته است که عقلانیت مطرح شده بی‌اعتمادی به سنت‌ها، شرایع آسمانی و اعتقاد به خودپسندی را به دنبال داشته است.

معصومه صالحی منش، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ویژگی‌های جامعه مدرن و تفاوت‌های این جامعه با جامعه دینی، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن عقل‌گرایی است و مدافعین این جامعه معتقد هستند که تمام کارها در جامعه مدرن باید بر مبنای عقل‌گرایی شکل بگیرد چرا که مهم‌ترین ویژگی جامعه مدرن، عقلانیت است.

وی با بیان اینکه عقلانیت مطرح شده در جامعه مدرن بی‌اعتمادی به سنت‌ها، شرایع آسمانی و اعتقاد به خودپسندی را به دنبال داشته است، اضافه کرد: به این نگاه نیز «عقل ابزاری» گفته می‌شود و زمینه انسان‌گرایی را ایجاد می‌کند.

استاد حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با تأکید براینکه «عقل ابزاری» زمینه انسان‌گرایی را در جامعه ایجاد می‌کند، افزود: این نگاه در حالی وجود دارد که دین مبین اسلام با آن مخالف است. در مکتب‌های جامعه غربی تعلیم و تربیت‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه در دین اسلام پرستش خداوند هدف اصلی است، ادامه داد: این در حالی است که هدف نهایی مکتب‌های مدرن یا همان مکتب‌های غربی رسیدن به جامعه دموکراتیک است و نظم اجتماعی را حول محور اقدامات خود قرار می‌دهند.

صالحی‌منش با بیان اینکه در مکتب‌های غربی، «انسان» محور قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در جوامع غربی، «انسان» محور است و چون عقل انسان دچار خطا می‌شود این جامعه رو به انحطاط کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جوامع غربی آزادی انسان را محدود به قوانین و مقررات خاص قرار می‌دهد، افزود: این در حالی است که امکان خارج شدن عقل انسان از مسیر اصلی خود وجود دارد که همان پیروی از نفس ایجاد می‌شود و مشکلات بسیاری را در جامعه ایجاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان تصریح کرد: در جامعه مدرن مهم‌ترین وظیفه یک شخص هدایت زندگی خود و اطرافیان به سمت زندگی قوی‌تر سرشار از لذت‌های متنوع است اما دین مبین اسلام در این خصوص راه و روش زندگی صحیح را به انسان‌ها آموزش داده و برنامه کامل روحی و جسمی در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است.

خبرنگار: زهرا محمدیان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha