• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401092315343
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

حتی یک ساعت مازوت‌ هم نباید در اصفهان بسوزد

حتی یک ساعت مازوت‌ هم نباید در اصفهان بسوزد

ایسنا/اصفهان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مسئولان پالایشگاه اصفهان اظهار می‌کنند از مازوت استفاده نمی‌کنند، اما با اطلاعاتی که داریم بعضاً پالایشگاه از مازوت استفاده می‌کند، گفت:  استاندار اصفهان، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس نباید اجازه دهند حتی یک ساعت مازوت در اصفهان بسوزد.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه در شش ماه دوم هر سال شاهد معضل آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه در شهر اصفهان هستیم، به‌طوری‌که کیفیت هوای اصفهان در این مدت فوق‌العاده وحشتناک و به‌اصطلاح ناسالم به‌خصوص برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری اصفهان برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون ناوگان اتوبوسرانی و احداث خطوط مترو که خط یک آن به‌طور کامل احداث شده و خط دوم در دست احداث است، ازجمله این اقدامات است، به‌طوری‌که اگر همه‌ خطوط مترو اعم از خطوط دو و سه به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از مشکل آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمند سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وضعیت ترددها خودروهای سطح شهر توسط شهرداری در حال کنترل است، افزود: معاینه فنی خودروها نیز در حال انجام است که شامل خودروهای شهرداری و خودروهای شخصی می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶، گفت: بر اساس این قانون همه‌ دستگاه‌ها مکلف شدند در جهت اجرای هوای پاک اقداماتی انجام دهند، ولی متأسفانه با گذشت چندین سال از تصویب این قانون، بیشتر دستگاه‌ها نسبت به اجرای این قانون کوتاهی کردند. به‌عنوان‌مثال قانون به موضوع جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر اشاره کرده و دولت و دستگاه‌های مربوطه موظف شدند که از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر به‌ویژه کلان‌شهرها جلوگیری کنند. متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و به‌صورت ضعیف به آن عمل شد، تا جایی که الان تقریباً یک‌طرفه در حال انجام است، یعنی خودروهای فرسوده توسط پلیس راهور جریمه می‌شوند و تقریباً چیزی که به ضرر مردم است در حال اجراست.

فلاح با تأکید بر اینکه دولت و هم دستگاه‌های مرتبط با این امر باید به‌صورت جدی در جهت جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده اقدام کنند، گفت: دولت باید تسهیلاتی را در اختیار شهروندان قرار دهند تا خودروهای فرسوده را نوسازی کنند و با تحویل خودروهای فرسوده، خودروهای جدیدی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با تصویب قانون مقرر شد ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی شهرها بازسازی و نوسازی شوند، تصریح کرد: متأسفانه در این مورد هم از سوی متولیانی که در بدنه‌ دولت هستند و هم از سوی دستگاه‌های مربوطه کوتاهی شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون بسیاری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌ها فرسوده هستند و بخشی از ناوگان اتوبوسرانی در شهرها بالای ۱۰ سال عمر دارند و نمی‌تواند تردد کنند، بنابراین به پارکینگ‌ها هدایت شده‌اند.

این عضو شورای شهر اصفهان با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم هوای پاک داشته باشیم باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نوسازی کنیم، افزود: دولت باید اعتبارات خوب و قابل‌توجهی را برای بازسازی و نوسازی این اتوبوس‌ها و حتی تاکسی‌های شهری اختصاص دهد تا بتوانیم شاهد تردد اتوبوس‌هایی باشیم که حداقل دودزا نباشند و از بنزین‌های یورو ۴، ۵ و یا حتی ۶ استفاده کنند که زمینه‌های مربوط به آن نیز باید فراهم شود.

فلاح به ماده ۳۳ قانون هوای پاک اشاره و تصریح کرد: بر اساس این ماده صد درصد درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز تا صرفاً در قالب بودجه سنواتی جهت تکالیف این قانون و مقابله با منابع آلوده کننده هوا هزینه شود. ۲۰ درصد از وجوه مذکور نیز از طریق موسسه عمومی غیردولتی صندوق ملی محیط‌زیست به‌منظور ارائه تسهیلات به منابع آلاینده هوا برای رفع و کاهش آلودگی هوا اختصاص می‌یابد.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه عموم دستگاه‌ها نسبت به اجرای قانون هوای پاک بی‌توجه هستند، دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور باید در این زمینه ورود پیدا کنند و با دستگاه‌هایی که نسبت به اجرای قانون هوای پاک کوتاهی می‌کنند و به‌نوعی ترک فعل انجام می‌دهند برخورد کنند. نمی‌شود قانون خوب و مطلوبی در دولت و مجلس تصویب شود ولی مدیران آن را اجرا نکنند، بنابراین به نظر می‌رسد همان افرادی که قانون را تصویب می‌کنند باید بر اجرای قانون نظارت هم داشته باشند.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمند سازی شورای شهر اصفهان با اشاره به گذشته نزدیک به ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، اظهار کرد: متأسفانه ۲۰ درصد از قانون هم اجرا نشده است، درحالی‌که ما در شورای شهر در حد وظایف و اختیاراتی که داریم و نیز امکانات و اعتباراتی که در مدیریت شهری وجود دارد، تصمیم گرفته‌ایم در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم و در این راستا اقداماتی همچون توجه ویژه به توسعه‌ خطوط مترو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را با وجود مشقت  و سختی که داشت، از محل اعتبارات عمرانی شهر دنبال کردیم.

وی اضافه کرد: احداث معابر و خیابان‌هایی که در طرح تفصیلی شهر دیده شده هم می‌تواند به‌نوعی از تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر جلوگیری کند. البته شهرداری برای کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر با اقداماتی همچون اجرای قانون زوج و فرد و پیش‌بینی دوربین‌های کنترل ترافیک در سطح شهر با پلیس راهور و مسئولان استان هماهنگ است.

فلاح همچنین به پارک‌های حاشیه‌ای که به‌صورت بی‌رویه در سطح شهر وجود دارد اشاره و تصریح کرد: در حال تدوین برنامه‌ای برای جلوگیری از پارک حاشیه‌ای در شهر و به‌ویژه هسته مرکزی شهر هستیم، در این راستا پارکینگ‌هایی در سطح شهر احداث شده و یا در دست احداث است تا شهروندان بتوانند خودروی خود را پارک کند و با وسیله نقلیه عمومی به مرکز شهر مراجعه کنند.

این عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و مراکز پرتردد مثل بازارها و مجتمع‌های تجاری ایستگاه‌های دوچرخه تعبیه کرده‌ایم تا شهروندان بیشتر بتوانند با دوچرخه تردد کنند.

وی بر ورود مسئولان استان و نمایندگان مجلس به موضوع آلایندگی کارخانه‌ها و مراکز آلاینده اطراف شهر اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم از سوخت مازوت استفاده کنند چون برای سلامت مردم خطرناک است. علاوه بر آن، خیلی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچکی در سطح شهر هستند که باید با همکاری مسئولین استانی و اقدامات شهرداری به خارج از شهر منتقل شوند.

فلاح در مورد مازوت سوزی در اصفهان نیز توضیح داد: به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر اصفهان موضوع مازوت سوزی را پیگیری کرده‌ایم، البته مسئولان پالایشگاه اصفهان اظهار می‌کنند از مازوت استفاده نمی‌کنند، اما با اطلاعاتی که داریم بعضاً پالایشگاه از مازوت استفاده می‌کند. بااین‌وجود برای اطمینان، روز پنجشنبه این هفته قرار است اعضای شورای شهر به اتفاق مدیران شهری بازدیدی از پالایشگاه اصفهان داشته باشند و از کم و کیف قضیه مطلع شوند.

این عضو شورای شهر اصفهان تأکید کرد: استاندار، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس از طریق وزارتخانه‌های مربوطه باید به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند حتی یک ساعت مازوت در اصفهان بسوزد. البته همه‌چیزی که ما می‌دانیم بر اساس شنیده‌ها بوده، اما این هفته بررسی می‌کنیم آیا مازوت‌سوزی در اصفهان واقعیت دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: در آماری که بعضی از مسئولان محیط‌زیست و پلیس راهور اعلام کرده‌اند، موتورسیکلت‌ها آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به برخی وسایل نقلیه دارند که باید حتماً نسبت به این آلایندگی اقدام عاجلی صورت گیرد. پیش از این شهرداری طرحی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با موتورسیکلت‌های برقی داشت که استقبال خوبی شد، اما متأسفانه ادامه پیدا نکرد. امیدواریم دولت اعتباراتی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده پیش‌بینی کند که در این صورت بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوا کم خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha