• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401092315453
  • خبرنگار : 71451

سردار نائینی: مبانی انقلاب،دفاع مقدس و جبهه مقاومت فقط با تولید محتوای معتبر تبیین می‌شود

سردار نائینی: مبانی انقلاب،دفاع مقدس و جبهه مقاومت فقط با تولید محتوای معتبر تبیین می‌شود

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مشاور فرمانده کل سپاه گفت:پژوهش به معنای مرزبانی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور است. هر چه اهتمام به تولید پژوهش عالمانه و مستند بیشتر باشد، آثار ادبی و هنری و روایت‌های شفاهی معتبرتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سردار نائینی که در مراسم  اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت «جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی» سخن می‌گفت، افزود: این جشنواره مهمترین رویداد علمی پیرامون دفاع مقدس و جبهه مقاومت است که دوسالانه برگزار می‌شود. با توجه به نقش و جایگاه پژوهش قرار شد، بررسی پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت مستقل و مکمل دوسالانه انتخاب کتاب دفاع مقدس باشد.

وی که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، اظهار کرد: دومین دوسالانه با فراخوان آثار در ۹ حوزه مختلف از پانزدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز گردید. آثار پژوهشی شامل کتب، نشریات و رساله‌های دانشگاهی است که توسط داوران متخصص در ۶ حوزه ارزیابی شده است. فرآیند داوری مراحل مختلفی داشت. بعد از فراخوان، آثار دریافت و در دبیرخانه با توجه به شرایط اولیه بررسی شد. سپس آثار در اختیار گروه‌های علمی قرار گرفت. هر اثر حداقل توسط دو داور متخصص ارزیابی گردیده است. نتایج حاصل از ارزیابی از گروه های داوری به شورای علمی سپرده شده و در نهایت آثار منتخب مشخص گردید.

وی ادامه داد: به طور قطع پژوهش در مورد حوادث مهم تاریخی و تاریخ ساز، همچون دفاع مقدس و جبهه مقاومت، فرهنگ مقاومت و روحیه ملی را تقویت و پیشرفت در همه عرصه‌های علمی را در پی  خواهد داشت. پژوهش به معنای مرزبانی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور است. هر چه اهتمام به تولید پژوهش عالمانه و مستند بیشتر باشد، آثار ادبی و هنری و روایت‌های شفاهی معتبرتر خواهد بود. امروز در جنگ شناختی و جنگ روایت، پژوهشگران در خط مقدم مقابله با تحریف، روایت‌های جعلی و مخدوش هستند و تبیین مبانی و معارف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت فقط با تولید محتوای معتبر، مستند و پژوهش ممکن است.

سردار نائینی یادآور شد: در تالیف و تدوین آثار ادبی، هنری و روایت شفاهی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید پژوهش را اصل قرار دهیم. پژوهشگر باید از منابع دست اول، عالمانه و محققانه روایت معیار و مستند را کشف کند. امروز هم پژوهشگران  باتجربه و موفق داریم و هم منابع بی‌مانند از اسناد جنگ که حاصل مجاهدت راویان در دوران دفاع مقدس است، موجود و در اختیار پژوهشگران قرار دارد. علاوه بر گنجینه اسنادی، تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ و روز شمارهای دفاع مقدس دو گنجینه دیگر در اختیار پژوهشگران است.

وی گفت: تبیین نقش و اهمیت تفکر و پژوهش، گفتمان سازی پیرامون پژوهش و دفاع مقدس، کشف، شناسایی و شبکه سازی پژوهشگران، ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش، انتقال تجربه، خودباوری و اعتماد به نفس، پژوهش محور کردن روایت‌های شفاهی، آثار ادبی و هنری، افزایش توجه و حساسیت جامعه علمی، هدف‌های این جشنواره محسوب می‌شود و برای نیل به جایگاه مناسب در عرصه پژوهش های دفاع مقدس و جبهه مقاومت نیازمند نقشه راه و هدفگذاری راهبردی، راهبرد و هدف‌های عملیاتی هستیم.

سردار نائینی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی پژوهشگران، ایجاد مکانیزم مناسب برای ثبت عملکرد پژوهشی، ترویج و تقویت آثار پژوهشی، جهت دهی به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، به روز کردن منابع و خدمات اسنادی، برجسته کردن نقش دانشگاهها، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، برپایی کارگاه های پژوهش آموزی، تربیت پژوهشگران جوان،اولویت بندی پژوهش‌ها، و مهمتر از همه حاکمیت روحیه و تفکر بسیجی در پژوهشگران، نهادهای پژوهشی و دانشگاه‌ها می‌توانند جایگاه پژوهش را ارتقاء و مرزهای علم و دانش را در این حوزه توسعه دهد.

وی افزود: بررسی وضعیت ثبت پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلات تکمیلی با موضوع و کلید واژه «دفاع مقدس» در پایگاه اطلاعات علمی کشور، حاکی از آن است که برغم روند رو به‌ رشد طی ده ساله اخیر، وضعیت موجود قابل قبول نیست و ساز و کارهای موجود برای تشویق، راهنمایی و حمایت از کار علمی در موضوع دفاع مقدس و جبهه مقاومت در دانشگاه‌ها کافی نیست. در فاصله ده ساله اخیر، در دانشگاه های کشور حدود ۳۰۰۰ پایان نامه و رساله در موضوعات مختلف «دفاع مقدس» دفاع و به ثبت رسیده است.

سردار نائینی گفت: در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر نسبت به ترجمه آثار بومی و آشنا کردن مخاطبان خارجی با کتاب‌های دفاع مقدس تأکید کرده‌اند اما در حوزه ترجمه آثار بومی دفاع مقدس و جبهه مقاومت با نهضت ترجمه و مطالبه رهبری، فاصله بسیار زیاد است.  آثار ترجمه شده خارجی در بازار کتاب فراوان است ولی متاسفانه با بی تفاوتی و غفلت در مورد ترجمه آثار بومی مواجهیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با مجاهدت جامعه علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ناشرین، مراکز اسنادی و رسانه‌ها، شاهد تقویت بیشتر فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشیم.

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز، پیام سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح را به این مراسم قرائت کرد.

در ادامه این جشنواره،  محسن پرویز دبیر دومین دوره دو سالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت، جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی در سخنانی بیان کرد: پژوهش باید به گونه‌ای باشد که مشکلات کشور را حل کند. همچنین کار پژوهش برعهده نهادهای علمی و آموزشی مانند دانشگاه‌ها است.

وی افزود: پژوهش جزو کارهای کم بازده مادی است و لازم است از همه عزیزانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تشکر کنیم. لازم است به موضوعات اساسی بپردازیم و تمامی نهادهای علمی و پژوهشی پای کار بیایند.
پرویز خاطرنشان کرد: امیدواریم که این پژوهش‌ها راهگشا باشند و در سال‌های آینده شاهد رشد کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha