• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092315456
  • خبرنگار : 71415

برگزاری نخستین نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و آسه‌آن

برگزاری نخستین نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و آسه‌آن

سران بلوک‌های اتحادیه اروپا و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) امروز (چهارشنبه) برای نخستین بار نشستی مشترک با هدف تعمیق روابط اقتصادی دارند؛ رهبران اروپایی به دنبال توافق بر سر ادبیات انتقادی از روسیه در بیانیه پایانی این اجلاس هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۹ کشور عضو آ.سه.آن برای شرکت در نشست امروز به مناسبت چهل و پنجمین سالروز روابط دیپلماتیک به بروکسل دعوت شده‌اند. میانمار که هم‌اکنون تحت کنترل ارتش است، از این نشست کنار گذاشته شده است.

قرار است این رهبران بر سر حوزه‌های همکاری چندجانبه در آینده شامل تجارت، سلامت و تغییر و تحولات سبز و دیجیتال به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. این دو بلوک پیش از این یک توافق مشترک را برای تسهیل گسترش خدمات شرکت‌های هواپیمایی امضا کرده‌اند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا قرار است ۱۰ میلیارد یورو (۱۰.۶ میلیارد دلار) از بودجه عمومی سال ۲۰۲۷ را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آ.سه.آن همچون انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی باثبات اختصاص دهد.

یک مقام اتحادیه اروپا در اظهارنظر درباره منطقه جنوب شرق آسیا که در حال ارتقای روابطش با چین است، گفت: شاهد تقاضای فراوانی در منطقه برای تنوع بخشی به منابع سرمایه‌گذاری و کار با شرکای قابل اعتماد هستیم.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا می‌خواهد روابط تجاری خود را فراتر از توافق‌های تجارت آزاد خود با سنگاپور و ویتنام و همچنین مذاکراتش با اندونزی گسترش دهد. دو بلوک برای یکدیگر سومین شریک تجاری بزرگ هستند. همچنین انتظار می‌رود که آنها تعهد خود را به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین ابراز کنند.

اتحادیه اروپا مشتاق است که در بیانیه پایانی این نشست جنگ در اوکراین اقدامی «تجاوزکارانه» از سوی روسیه توصیف شود.

سنگاپور اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه کرده اما لائوس، تایلند و ویتنام در رای‌گیری سازمان ملل در ماه اکتبر برای محکوم کردن الحاق مناطق اوکراین به روسیه، رای ممتنع دادند.

همچنین بیانیه این اجلاس احتمالا خواستار آرامش در دریای چین جنوبی شده و به کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ در میانمار و بی‌ثباتی در شبه جزیره کره اشاره خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha