• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401092315545
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر جهاد کشاورزی کاشان:

تشکیل هر سانتی‌متر خاک، هزار سال طول می‌کشد

تشکیل هر سانتی‌متر خاک، هزار سال طول می‌کشد

ایسنا/اصفهان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: خاک از منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود و تشکیل هر سانتی‌متر خاک هزار سال طول می‌کشد و حفظ خاک، مهم‌ترین بخش امنیت غذایی و توسعه پایدار است و تشکیل کمیته آب، خاک و کشاورزی در شهرستان‌های صنعتی ضروری است.

رضا مظلومی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سرعت توسعه صنایع و معادن، روند فرسایش خاک را سریع‌تر کرده و در برخی موارد، تهدید منابع آب و خاک و کشاورزی را به دنبال دارد که قانون حفاظت خاک در جهت پیشگیری و پالایش خاک تصویب شده است.

وی افزود: کاشان یک شهر صنعتی است بنابراین برای حفظ منابع آب و خاک، همه دست‌اندرکاران بخش صنعت باید قانون‌های زیست محیطی، سیستم گزارش دهی حمل و دفن مواد شیمیایی و حتی شستشوی مخزن آنها را آموزش دیده و رعایت کنند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تأکید کرد: افزایش واحدهای صنعتی و معادن و آثار کمی و کیفی آن بر منابع آب و خاک و کشاورزی باید مورد توجه قرار گرفته و قبل از فعالیت آنها، از دستگاه‌های مربوط نظرخواهی شود تا مورد اعتراض مردم قرار نگیرد.

مظلومی تصریح کرد: برای صدور مجوز فعالیت معدن، طبق قوانین موجود از جهاد کشاورزی استعلام نمی‌شود تا آثار معدنکاری بر بخش کشاورزی نیز معلوم شده و مانع از ایجاد خسارت بر کشاورزان منطقه فعالیت معدن شود و بازنگری قانون در این خصوص یکی از مطالبات متولیان امنیت غذایی کشور است.

وی گفت: شرایط معدن، آثار معدنکاری بر محیط زیست و کشاورزی منطقه محل فعالیت، پهنه انتشار ریزگردها و سرعت آنها، درصد آلایندگی و خسارت آنها باید در یک کمیته تخصصی با حضور کارشناسان دستگاه‌های مربوط بررسی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان افزود: منطقه کاشان، یکی از مناطق بحرانی منابع آب است بنابراین با تشکیل کمیته آب، خاک و کشاورزی می‌توان استانداردهای کاربرد پساب فاضلاب را شناسایی و استفاده کرد.

مظلومی تصریح کرد: امنیت غذایی جامعه بر عهده بخش کشاورزی است و با توجه به خرده مالکی و میانگین سنی بالای کشاورزان این قشر در برابر خسارت معادن و صنایع بر محصولات کشاورزی، شرایط دفاع از خود را ندارند که جهاد کشاورزی در راستای دفاع از حقوق کشاورزان تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد: امنیت غذایی بر پایه سلامت محصول و توسعه پایدار جامعه نیازمند مشارکت همدلانه همه دستگاه‌ها است تا منابع موجود برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود در حالی که توسعه بی‌ضابطه معادن می‌تواند سه بخش سلامت محصول، خاک و عملکرد بخش کشاورزی را تهدید کند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ تصویب و ابلاغ شده است که در این قانون، سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی موظف به تهیه گزارش مستمر از پایش کمی و کیفی خاک است.

مظلومی تصریح کرد: با هدف مدیریت علمی و فنی شرایط منطقه کاشان و استفاده از تجربه و تخصص مناطقی با شرایط مشابه، نشست‌های دوره‌ای برگزار می‌کنیم که تبادل نظر با کارشناسان استان‌های اصفهان و زنجان بخشی از این فرآیند است که تاکنون انجام شده است.

 به گزارش ایسنا، ۱۳۰ واحد معدنی دائم و موقت در منطقه کاشان فعالیت می‌کند که یک چهارم معادن فعال در استان اصفهان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha