• پنجشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092416580
  • خبرنگار : 50555

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

۴۵ درصد راه‌های خراسان رضوی نیازمند بهسازی سنگین است

 ۴۵ درصد راه‌های خراسان رضوی نیازمند بهسازی سنگین است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: وضعیت روکش راه‌های خراسان رضوی بسیار نامناسب است و حدود ۴۵ درصد راه‌های خراسان رضوی نیازمند بهسازی سنگین (یعنی دارای خرابی شدید) است.

جعفر شهامت، امروز ۲۴ آذر ماه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار کرد: در سال ۷۴ شورای فرهنگ عمومی کشور، روز ۲۶ آذر ماه را روز ملی حمل‌ونقل نامگذاری کرد. اعمال تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر در حوزه تخلیه حمل‌ونقل نشان دهنده حساسیت این حوزه است. دشمنان همواره به دنبال ضربه زدن به کشور به ویژه در حوزه حمل‌ونقل هستند.

حدود ۴۵ درصد راه‌های خراسان رضوی نیازمند بهسازی سنگین (یعنی دارای خرابی شدید) است

وی افزود: وضعیت روکش راه‌های خراسان رضوی بسیار نامناسب است و حدود ۴۵ درصد راه‌های خراسان رضوی نیازمند بهسازی سنگین (یعنی دارای خرابی شدید) است. همچنین جمع طول راه‌های استان ۲۰ هزار و ۶۱۳ کیلومتر است که  حدود ۶۹ درصد یعنی ۱۴ هزار کیلومتر آن مربوط به راه‌های روستایی است. همچنین طول راه‌های غیر روستایی استان شامل بزرگراه ۱۱۷۹ کیلومتر، آزاد راه ۱۱۱ کیلومتر، راه اصلی ۱۲۵۱ کیلومتر و راه‌های فرعی ۳۹۱۹ کیلومتر است.

۷۸ درصد راه‌های اصلی استان دارای خرابی شدید و متوسط هستند که نیازمند آسفالت است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به جمعیت استان و نیازهای توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری یکی از اولویت‌های استان ارتقاء راه‌های آن است. طول شبکه راه فرعی خراسان رضوی ۱۹ درصد بوده که این رقم در کشور ۱۵ درصد است، یعنی باید ۴ تا ۵ درصد راه‌های استان به راه‌ اصلی ارتقا داده شود. در مجموع ۷۸ درصد راه‌های اصلی استان دارای خرابی شدید و متوسط هستند که نیازمند آسفالت است.

شهامت با اشاره به خرابی شدید و متوسط راه‌های اصلی خراسان رضوی عنوان کرد: بنابراین در این خصوص در مصوبه هیئت دولت اعتبار متناسب با حجم کار در نظر گرفته شده است. اعتبار اختصاص یافته برای سال اول برای خراسان رضوی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان با مشارکت سازمان راهداری و اعتبارات ملی پیش‌بینی شده بود. میزان قرار داد منعقده با برآورد نیاز برای خرابی شدید راه‌ها حدود ۱۰۶ قرارداد به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان است. به طور کلی نیاز به ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در دو سال برای راه‌های استان وجود دارد تا وضعیت روکش راه‌های استان از حد قابل قبولی برخوردار باشد.

 وی افزود: در مجموع در این زمینه برای ۱۹۱۱ کیلومتر راه قرارداد بسته شده است. طی سال مالی ۱۴۰۱ یعنی تا شهریور ۱۴۰۲ باید ۷۹۶ کیلومتر راه در استان بهسازی شود و تا کنون ۳۰۱ کیلومتر آن انجام شده است. در کریدور غرب یعنی محور مشهد- نیشابور- سبزوار پیش‌بینی لکه‌گیری و روکش ۴۸۳ کیلومتر راه، در کریدور شمال استان یعنی محور مشهد چناران- قوچان - درگز پیش بینی ۱۲۷ کیلومتر راه، در کریدور جنوبی محور بندر عباس - خراسان جنوبی و  سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد بهسازی ۲۶۸ کیلومتر و در مسیر غیر کریدوری سبزوار -بردسکن، سبزوار- اسفراین و بجستان- مه‌ولات - کاشمر  اقدام برای بهسازی ۷۴۲ کیلومتر راه پیش بینی شده است که این موضوع نیازمند دو تا سه سال زمان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: اولویت و تمرکز بر انجام روکش راه‌ها در استان است. جلساتی به صورت ماهانه با استانداری در این خصوص برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی شده که تا شب عید نوروز در محور غرب استان بالای ۹۵ درصد لکه‌گیری انجام شده باشد و  بعد از سال جدید عملیات روکش صورت خواهد گرفت. بر اساس آمارها ۸ اکیپ فعال اجرای آسفالت در این خصوص در حال فعالیت بوده که تا ۱۳ اکیپ را پیش بینی کرده‌ایم، زیرا ۸۵ درصد زائرین به مشهد از مسیر جاده‌ای سفر می‌کنند. 

رشد ۲۱ درصدی آمار فوتی تصادفات جاده‌ای در ۸ ماه ابتدای سال در خراسان رضوی

وی ضمن اعلام رشد ۲۱ درصدی آمار فوتی تصادفات جاده‌ای در ۸ ماه ابتدای سال در خراسان رضوی از اختصاص اعتبارات ویژه طی یک دستورالعمل برای نقاط پر تصادف استان خبر داد و گفت: برنامه‌ای به عنوان طرح تحول انضباط ترافیکی با نظر استاندار و معاونت عمرانی استاندار تدوین و در دوره‌های یکساله هدفگذاری شده است. همچنین تا کنون در سال جاری ۸ نقطه پر تصادف در استان رفع شده که تا پایان سال با  ۲۰ مورد خواهد رسید. نهایتا تا پایان امسال ۵۳ نقطه پر تصادف از ۶۰ نقطه استان را ایمن سازی خواهیم کرد.همچنین در سال گذشته ۲۵۰۰ کیلومتر خط کشی راه در استان انجام ده که این میزان در سال جاری ۳۵۰۰ کیلومتر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه خدمات مسافری به ویژه برای ایام خاص نیازمند تحول است، بیان کرد: پایانه مسافری و نحوه سرویس‌دهی آنرا باید به حوزه خدمات فرودگاهی نزدیک کرد. مزیت این کار این است که افراد بدون بلیط به پایانه مراجعه نکرده و این موضوع سبب قطع دست دلالان از فروش بلیط شده و فروش بلیط اینترنتی افزایش پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با این اقدام حداقل ۸۵ درصد زائرین با بلیط به ترمینال مراجعه کنند. برآورد برای خطوط خارج از استان به طور میانگین ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

شهامت در خصوص خدمات و مجتمع‌های بین راهی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۴ مجتمع در حال بهره‌برداری و ۶ مجتمع در دست ساخت در استان وجود دارد. همچنین ۷ مجتمع در مراحل مختلف از استعلام تا تکمیل است. به طور کلی از ابتدای سال جاری ۳ مجتمع بین راهی در استان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در راستای کیفی‌سازی خدمات مجتمع‌های بین راهی و سایر مراکز خدماتی بین راهی نیازمند تحول در زمینه فرهنگ میزبانی زائر، ارتقای امکانات فیزیکی و نظافت نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی بین راهی هستیم.

وی فرسودگی ماشین‌آلات راهسازی را از مشکلات حوزه حمل‌ونقل دانست و خاطرنشان کرد: تعداد ۷۶۱ دستگاه راهسازی در خراسان رضوی با متوسط عمر ۲۸ سال وجود دارد که ۶۸ درصد آن‌ها فرسوده است. قانون بودجه این فرصت را ایجاد کرده تا سازمان راهداری امکان واردات ماشین‌آلات زیر ۵ سال را داشته باشد. در کل کشور حجم زیادی از ماشین‌آلات راهسازی نیازمند نوسازی است.

شهامت با تاکید بر اهمیت ترانزیت د حوزه حمل و نقل اظهار کرد: میزان ترانزیت تاکنون در کشور از ۹ میلیون تن نیز عبور کرده است. همچنین خراسان رضوی با دارا بودن ۴ پایانه مرزی از جمله دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران در حوزه ترانزیت و صادرات و واردات بسیار فعال است، البته پایانه مرزی باجگیران از ۱۰ سال قبل با محدودیت‌هایی از طرف ترکمنستان مواجه شد.

 وی عنوان کرد: خراسان رضوی دارای ۲۱۳ شرکت حمل و نقل بین‌المللی است. در ۸ ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار کامیون با ۲.۷ میلیون تن کالا از مرزهای جاده‌ای استان عبور کرده که در این زمینه رشد ۱۷ درصدی به لحاظ تناژ کالا نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود. همچنین در آبان ماه سال جاری روزانه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه کامیون در مرزهای استان تردد کرده و در ۸ ماه ابتدای سال ترانزیت خروجی و ورودی استان به طور میانگین ۴۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص میزان اعتبارات برای راه‌های روستایی استان تصریح کرد:  اکنون هزینه ساخت راه روستایی با آسفالت ۲ میلیارد تومان و در صورت ساخت پل ۳ میلیارد تومان و احداث راه در منطقه کوهستانی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

شهامت فرسودگی ناوگان‌های تجاری را از دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل استان برشمرد و عنوان کرد: در خراسان رضوی برای ۷۵۰ دستگاه وام نوسازی ناوگان اختصاص داده شده است. همچنین طی ۸ ماه ابتدای سال جاری ۲۵۸ هزار و ۸۴۵ مورد تماس با سامانه ۱۴۱ گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تخصیص اعتبارات سفر استانی ریاست جمهوری به خراسان رضوی در حوزه راهداری و حمل و نقل اظهار کرد: اعتبارات سفر استانی ریاست جمهوری به بخش راه و شهرسازی حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها در راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۱۰۴۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. بهسازی ورودی‌های مشهد، سرخس و چناران در دستور کار است. همچنین تعریض محور مشهد به سرخس پروژه‌ای است که اعتبارات آن در این سفر دیده شده و تاکنون برای ۳۰ کیلومتر آن سرمایه گذاری انجام شده است. همچنین در مسیر تعریض محور گلبهار - مشهد ۱۷ کیلومتر نیازمند تعریض از دو طرف است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه باری سن فرسودگی ناوگان باری ۲۵ سال تعریف شده  و این درحالی است که  میانگین سنی ناوگان باری استان ۲۱.۱۵ سال است که این به معنای فرسودگی ۳۰ درصد ناوگان باری استان است. طی ۸ ماه ابتدای سال جاری میزان حمل کالا در استان در بیش از  ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال که این رقم به ۳۰ میلیون تن برسد. تعداد مسافر جابه‌جا شده در این مدت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده که پیش بینی بر این است که تا انتهای سال به ۱۴.۵ میلیون نفر خواهد رسید. خراسان رضوی در حوزه تعداد مسافر جاده ای بالاترین رتبه را در کشور و در حوزه کالا رتبه سوم تا چهارم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha