• جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401092516665
  • خبرنگار : 71604

فیلمی که نظر دانشمندان را در مورد طراحی توالت‌ها تغییر داده است!

فیلمی که نظر دانشمندان را در مورد طراحی توالت‌ها تغییر داده است!

دانشمندان با استفاده از لیزرهای قوی برای آشکار کردن چیزهایی که معمولا نمی‌توانیم ببینیم، نشان داده‌اند که پس از هر بار استفاده از سیفون توالت چگونه آب بیرون می‌پاشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، دانشمندان مدتی است می‌دانند که قطرات ریز و نامرئی آب، پس از هر بار استفاده از سیفون توالت خارج می‌شوند اما این نخستین باری است که دانشمندان این اتفاق را در لحظه با لیزر نشان می‌دهند.

ویدئویی که دانشمندان از این آزمایش منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که قطرات به رنگ سبز می‌درخشند و لیزر از آنها ساطع می‌شود. ابری از قطرات کوچک‌تر به نام «آئروسل» (Aerosols)، بیشتر در هوا شناور می‌شود و آب توالت را به سراسر آزمایشگاه می‌برد.

یک نمای کنار هم از این ماجرا نشان می‌دهد که این قطرات آب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

«جان کریمالدی»(John Crimaldi)، استاد مهندسی «دانشگاه کلرادو»(University of Colorado)، در مصاحبه با بیزینس اینسایدر گفت: نخستین باری که این آزمایش را انجام دادیم، شگفت‌زده شدیم. گروه هیچ ایده و دلیلی نداشت که انتظار چنین چیزی را داشته باشد.

«جاشوا سانتارپیا»(Joshua Santarpia)، میکروبیولوژیست «مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا»(UNMC)، در یک ایمیل به بیزینس اینسایدر گفت: ممکن است این شکل پاشیده شدن قطرات، میکروب‌ها را به اطراف منتقل کند.

مشکل اینجاست که دانشمندان نمی‌دانند انتقال میکروب در این موارد چگونه صورت می‌گیرد. سانترپیا که انتقال بیماری توسط آئروسل‌ها را مطالعه می‌کند، ادامه داد: در واقع نشان دادن نحوه انتقال، در بیشتر موارد بسیار دشوار است.

با وجود ارائه شدن این نتایج، در حال حاضر دلیلی برای نگرانی بی‌مورد وجود ندارد زیرا مردم بدون اینکه همیشه بیمار شوند، به دستشویی می‌روند. دانشمندان باور دارند که توالت‌ها می‌توانند در برخی از موارد در شیوع‌ بیماری دخیل باشند اما شواهد به طور قطعی نشان نمی‌دهند که پاشیده شدن آب توالت در هوا باعث بیمار شدن کسی شده باشد.

تا زمانی که به این پرسش پاسخ داده نشود، مراحل ساده‌ای وجود دارند که نه تنها شما را از هر پیشامد بد احتمالی محافظت می‌کنند، بلکه می‌تواند روش مورد استفاده شما در دستشویی را بهبود ببخشند.

اگر روی توالت درپوش وجود دارد، آن را ببندید. سانتارپیا و کریمالدی گفتند که این کار، میزان افزایش ارتفاع و پخش شدن قطرات بزرگتر را محدود می‌کند. یک مزیت دیگر این است که می‌تواند انتشار هر گونه بو را محدود کند.

سانتارپیا گفت: پوشیدن ماسک در دستشویی عمومی نیز به دلایل گوناگون توصیه می‌شود. دستشویی‌های عمومی می‌توانند فضاهای محدودی با میزان بسیار متغیری از تهویه باشند. بنابراین، پوشاندن صورت در برابر انتقال آئروسل از انسان به انسان که بیشتر در اتاق‌های کوچک و با تهویه ضعیف و همچنین در اثر تماس داشتن با ذرات عفونی ناشی از کشیدن سیفون توالت در هوا رخ می‌دهند، می‌تواند از انسان محافظت ‌کند.

کریمالدی امیدوار است که پژوهش او به دوباره فکر کردن در مورد طراحی توالت‌ها، تهویه و عفونت‌زدایی بیانجامد. طراحی توالت‌ها در طول دهه‌های گذشته، برای کاربردهای خاصی مانند استفاده در فضا، هواپیما یا مناطقی که آب جاری در آنها وجود ندارد، تغییر چندانی نکرده است.

ویدئوی منتشرشده در این پژوهش می‌تواند آگاهی عمومی را در مورد این مشکل افزایش دهد تا آن را بیشتر جدی بگیرند. برای مثال، بسیاری از ساختمان‌های عمومی آمریکا، درپوشی روی توالت‌های خود ندارند.

فیلمی که نظر دانشمندان را در مورد طراحی توالت‌ها تغییر داده است!

کریمالدی گفت: این پژوهش، نظر من را در مورد توالت‌ها به طور اساسی تغییر داده است و من در حال حاضر به آنها مشکوک هستم. من می‌توانم در ذهن خود، ابرهای آئروسل را ببینم که همه اتاق را پر کرده‌اند.

این پژوهش، در مجله «Scientific Reports» به چاپ رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha