• جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092516696
  • خبرنگار : 71592

نخست وزیر لیبی به تحویل دادن متهم پرونده لاکربی به واشنگتن اذعان کرد

نخست وزیر لیبی اعتراف کرد، برای رهایی کشورش از برچسب تروریسم، متهم لیبیایی پرونده انفجار هواپیمای مسافربری آمریکایی بر فراز لاکربی را به واشنگتن تحویل داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در پی انتقاد فعالان و سیاست مداران لیبی از عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر این کشور و دولتش بابت دست داشتن در پرونده تحویل ابوعجیله مسعود المریمی، شهروند لیبیایی متهم در پرونده انفجار هواپیمای مسافربری آمریکایی برفراز لاکربی به واشنگتن و باز شدن پرونده‌ای که قبلا بسته شده بود، الدبیبه به مسؤولیت خود در تحویل این شهروند لیبیایی اعتراف کرد و گفت، برای خلاصی لیبی از برچسب تروریسم این کار را انجام داده است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی در این باره گفت: با توجه به اینکه ابوعجیله تروریست اعلام شده و حکم بازداشت وی صادر شده بود، وظیفه ما بود که او را تحویل دهیم تا لیبی را از برچسب تروریسم خلاص کنیم. ابوعجیله را به دلیل دست داشتن در پرونده لاکربی برای محاکمه به واشنگتن تحویل دادیم.

الدبیبه گفت: صرف نظر از دخالت ابوعجیله در این پرونده، یک تیم وکیل برای دفاع از وی تعیین و مراحل سفر خانواده وی به ایالات متحده آمریکا را برای ملاقات با وی شروع کردیم.

وی افزود: برخی می‌ترسند دست عدالت به دست آنها برسد و از احساسات شهروندان برای برافروختن افکار عمومی استفاده می‌کنند، منافع لیبی حکم می‌کند که در راستای منافع خود از جمله مبارزه با تروریسم و محاکمه تروریست‌ها با کشورهای بزرگ همکاری کند.

روز یکشنبه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، ابوعجیله را که مظنون به ساخت بمبی است که در سال ۱۹۸۸ برای منفجر کردن هواپیمای آمریکایی بر فراز شهر لاکربی در اسکاتلند استفاده شده است، بازداشت کرد.

ایالات متحده دو سال پیش ابوعجیله را به خاطر پرونده لاکربی متهم کرد و او قبلاً به اتهام دست داشتن در حمله سال ۱۹۸۶ به یک کلوپ شبانه برلین در لیبی بازداشت شده بود.

ابوعجیله هفدهم نوامبر توسط یک نیروی مسلح ناشناس که مشخص شد نیروی مشترک وابسته به دولت الدبیبه است، از خانه خود در منطقه بوسلیم در طرابلس ربوده و به شهر مصراته منتقل شد.

عبدالمنعم المریمی، برادرزاده ابوعجیله گفت، اطلاع داده بودند که ابوعجیله به زودی آزاد می شود اما از استرداد وی به ایالات متحده آمریکا غافلگیر شده اند.

وی با اشاره به اینکه اعضای خانواده ابوعجیله با وی در بازداشتگاهش در شهر مصراته ملاقات کرده‌اند، تاکید کرد، خانواده ابوعجیله به دادستان، وزارت دادگستری، وکیل مدافع و شورای ریاست جمهوری مراجعه کرده و قول هایی گرفتند. عبدالمنعم نیروی مشترک وابسته به الدبیبه را به دستگیری "عمویش" و بازداشت او در مصراته متهم کرد.

پرونده لاکربی سقوط یک هواپیمای مسافربری آمریکایی بر فراز روستای لاکربی در اسکاتلند در سال ۱۹۸۸ است که به کشته شدن تمام ۲۵۹ سرنشین آن و ۱۱ تن از ساکنان روستا منجر شد.

در سال ۲۰۰۸ و پس از سال‌ها بحران سیاسی بین لیبی و آمریکا، یک شهروند لیبیایی به نام عبدالباسط المقرحی در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۱ به این حادثه محکوم شد و در نهایت رژیم معمر قذافی برای حل و فصل و بسته شدن این پرونده بیش از دو میلیارد دلار غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت کرد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha