• جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092516872
  • خبرنگار : 71129

تداوم محاصره گذرگاه مرزی لاچین در میان تکذیبیه دولت باکو

تداوم محاصره گذرگاه مرزی لاچین در میان تکذیبیه دولت باکو

در حالیکه محاصره تنها گذرگاه مرزی باز قره باغ وارد پنجمین روز می‌شود، این منطقه با کمبود کالاهای اساسی شامل کمبود سوخت مواجه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری Intellinews، معترضان زیست محیطی از جمهوری آذربایجان تنها گذرگاه باز موسوم به لاچین در قره باغ را مسدود کرده‌اند و این درحالیست که این گذرگاه، تنها مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ است.

در ماه‌های اخیر، جمهوری آذربایجان نقض‌های گسترده آتش بس در لاچین را انجام داده و این نگرانی وجود دارد که یکبار دیگر درگیری بین باکو و ایروان آغاز شود.

جمهوری آذربایجان مدعی است که مسدودکنندگان راه، فعالان محیط زیست هستند که نگران استخراج غیرقانونی معادن طلا در منطقه‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده که جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه صدور هرگونه فرمان برای بستن این جاده حیاتی را تکذیب کرد.

همچنین دولت ایروان، باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در این منطقه مورد مناقشه قفقاز به دلیل بستن کریدور لاچین متهم کرده بود.

"آیهان حاجی‌زاده"، مدیر بخش رسانه و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به باز بودن "هر دو مسیر محور ارتباطی ارمنستان و قره‌باغ برای تردد غیرنظامی" تاکید کرد که کشورش "آماده تامین نیازهای بشردوستانه مردم ارمنی‌تبار در جمهوری آذربایجان" است.

"همچنین "حکمت حاجی‌اف"، مشاور الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ضمن اشاره تلویحی به تحرکات فعالان زیست محیطی در منطقه گفته بود: نمایندگان جامعه مدنی تلاش می‌کنند جلوی حمل و نقل غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی را بگیرند.

تداوم محاصره گذرگاه مرزی لاچین در میان تکذیبیه دولت باکو
الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان

وی سپس با متهم کردن ایروان در این زمینه مدعی شده بود که ارمنستان ده‌ها سال از منابع طبیعی قره باغ بهره برداری کرده و به محیط زیست این منطقه نیز آسیب رسانده است.

به گزارش فرانس‌پرس، فعالان جمهوری آذربایجانی از روز دوشنبه در اعتراض به بهره‌برداری غیرقانونی از معادن منطقه قره‌باغ که به گفته آنها پیامدهای زیانبار زیست محیطی به همراه دارد، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند.

دولت ایروان پیشتر جمهوری آذربایجان را به هماهنگی و سازماندهی تظاهرات فعالان زیست محیطی که به ادعای ارمنستان به مسدود شدن محور ارتباطی لاچین منجر شد، متهم کرده بود.

نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ به موجب توافق آتش ‌بسی که نوامبر سال ۲۰۲۰ در پایان جنگ شش هفته‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان امضا شد، وظیفه تامین امنیت کریدور لاچین را بر عهده دارند.

خبرنگار فرانس‌پرس در گزارش روز چهارشنبه خود اعلام کرده بود که خودروهای حمل و نقل نظامی روسیه را در این جاده مشاهده کرده اما به گفته او از تردد خودروهای غیرنظامی خبری نبوده است.

تداوم محاصره گذرگاه مرزی لاچین در میان تکذیبیه دولت باکو
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان

همچنین ارمنستان، باکو را به بستن یک محور ارتباطیِ حیاتی برای قره‌باغ کوهستانی متهم کرد و نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور خواستار مداخله نیروهای روسیه در قره‌باغ شد؛ مسکو، باکو و ایروان را به خویشتنداری فرا خوانده است.

پارلمان ارمنستان نیز با تکیه بر ادعای ایروان مبنی بر بسته شدن کریدور لاچین، با تصویب قطعنامه‌ای دولت باکو را به واسطه این اقدام به قطع ارتباط قره باغ با جهان خارج متهم کرد.

قانونگذران ارمنی در این قطعنامه تاکید کرده‌اند که در نتیجه اقدامات جمهوری آذربایجان، یک بحران انسانی در قره باغ در حال وقوع است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقازاوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل قره باغ با یکدیگر درگیر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۵ ۱۷:۰۲

قره باغ خاک آذربایجان است ،مدیریت و کنترل لاچین با دولت آذربایجان است

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۶ ۱۰:۲۹

اتفاقاٌ با کمی تحقیق و مطالعه دور از غرض ورزی قره باغ خاک ارمنستان به نام آرتساخ بوده است و خواهد بود و کنترل آن بایستی بدست ارامنه باشد در این صورت صلح و آرامش عین 30 سال پیش به منطقه بازخواهد گشت./

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۶ ۱۲:۵۳

آذربایجان قره باغ را غصب کرده است . 99 درصد ساکنان قره باغ از هزاران سال پیش از ارامنه می باشند. حال فرض محال این که مال آذربایجان است . در حال حاضر که گاز را بسته ، ارتباط را قطع کرده و به مردم و زن و بچه ها دارو و غذا نمی رسد. این جنایت را هم می خواهید توجیه کنید ؟ کشتار یک و نیم میلیون ارمنی بی گناه در 1915 را هم تا به امروز خواستین توجیه کنید ولی نتونستین. ارامنه محکم و استوار ایستاده اند تا پیروزی. آذربایجان و ترکیه سنگ اسرائیل و انگلیس را به سینه می زنند .

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۳۰ ۱۵:۲۶

جامعه بین المللی چرا در زمان کشتار هزاران غیر نظامی مسلمان شیعه و اشغال قره باغ هیچ واکنشی نداشتند ولی اکنون که گذرگاه لاچین فقط برای مقاصد تاراج طلای قره باغ و ارسال تسلیحات به جنگ طلبان ارمنی بسته شده و برای حمل و نقل تمام موارد بشردوستانه باز هست اینقدر داد و فریاد راه انداخته اند . در ضمن مفاد قرار داد صلح سال 2020 بین ارمنستان و آذربایجان شامل گذرگاه بین نخجوان و آذربایجان از منطقه زنگه زور نیز بوده که هرگز تاکنون از طرف ارمنستان مسدود مانده.