• جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092516876
  • خبرنگار : 71592

تونس فردا شاهد انتخابات زودهنگام پارلمانی/ پارلمان اروپا: ناظر نمی‌فرستیم

تونس فردا شاهد انتخابات زودهنگام پارلمانی/ پارلمان اروپا: ناظر نمی‌فرستیم

در حالی که قرار است انتخابات پارلمانی زودهنگام تونس در داخل کشور فردا شنبه برگزار شود، پارلمان اروپا اعلام کرد، ناظرانی را جهت نظارت بر انتخابات پارلمانی تونس نخواهد فرستاد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد، اجازه نخواهد داد هیچ یک از اعضایش بر روند انتخابات پارلمانی تونس نظارت یا در مورد آن به نیابت از پارلمان اروپا اظهارنظر کنند و چنانچه عضوی از پارلمان قصد مشارکت داشته باشد تصمیمی شخصی است و ارتباطی به پارلمان ندارد.

پارلمان اروپا اعلام کرد، گروه حمایت از دموکراسی و هماهنگی انتخابات، تحولات اقتصادی و اجتماعی تونس را از جمله حکم دادگاه آفریقا در مورد حقوق بشر و ملت‌ها را دنبال کرده است که با حکم‌های قیس سعید، رئیس جمهوری تونس درباره انحلال پارلمان و شورای عالی قضایی مغایرت دارد.

همچنین فاروق بوعسکر، رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تونسی واجد شرایط در داخل تونس فردا شنبه در انتخابات زودهنگام پارلمانی برای انتخاب ۱۵۱ نماینده از مجموع ۱۶۱ نماینده پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

وی افزود، انتخابات پارلمانی تونس در خارج کشور از روز پنج‌شنبه شروع شده است.

۱۰۵۸ نامزد برای تصاحب ۱۵۱ کرسی در پارلمان رقابت می‌کنند که تنها ۱۲۰ نفر از آنها زن هستند.

در میان احزاب شرکت کننده در این انتخابات جنبش الشعب (مردم) تونس با ۸۶ نامزد در صدر قرار دارد. همچنین ۱۳ حزب از جمله جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت و آفاق تونس این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

اواسط ماه سپتامبر، رئیس جمهوری تونس فرمان ریاست جمهوری را درباره اصلاح قانون انتخابات سال ۲۰۱۴ صادر کرد. در قانون انتخابات جدید تعداد کل کرسی‌های پارلمان از مجموع ۲۱۷ کرسی به ۱۶۱ کرسی کاهش یافته است که از این تعداد ۱۵۱ کرسی داخلی و ۱۰ کرسی مربوط به حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور است.

قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اقدامات فوق‌العاده‌ای را اتخاذ کرد که از جمله آن انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را "کودتا" می‌دانند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha