• شنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401092617161
  • منبع : نمایندگی قزوین

پژوهش؛ کلید توسعه پایدار شهر

پژوهش؛ کلید توسعه پایدار شهر

ایسنا/قزوین پژوهش محور شدن تصمیمات استانی، یکی از الزامات اساسی پیشرفت، تعالی اجتماعی، افزایش ثروت و اشتغال، امنیت و رفاه شهروندان، خودکفایی، استقلال و زمینه‌ساز آینده روشن است که درنهایت به توسعه پایدار شهری می‌رسد.

با توجه به اهمیت شعار سال که تقریباً هشت ماه از آن می‌گذرد، نقش پژوهش و فناوری به‌عنوان پیشران تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است. انتظار می‌رفت در سالی که مربوط به دانش‌بنیان اشتغال آفرین است، مسئولان، مدیران و در رأس آن‌ها مقامات ارشد استانی از تمام ظرفیت‌ها برای کاربردی و عملیاتی کردن پژوهش‌های مسئله محور استفاده می‌کردند؛ اما آنچه امروز مشهود است، عدم پژوهش محوری در برخی امور است.

بی‌شک، نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش موضوعی مهم و حلقه‌ای مفقوده است که انتظار می‌رود، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد چراکه بین پیشرفت و توسعه پایدار با مبانی علمی و پژوهشی رابطه تنگاتنگی وجود دارد که از بطن آن می‌توان یافته‌ها و نظریات ارزشمندی را برای پیشبرد اهداف استخراج کرد. ناگفته نماند که فرهنگ تحقیق و پژوهش نوعی آینده‌نگری را با خود به همراه دارد.

در ادامه، ایسنا به مناسبت هفته پژوهش، به سراغ دکتر مجید قدیری، معاون پژوهشی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) رفته تا در خصوص لزوم پژوهش محوری و حلقه ارتباطی دانشگاهیان با حوزه‌های مختلف بیش‌تر به مصاحبه بپردازد.

مجید قدیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هرساله، دهه سوم آذرماه به تجلیل از پژوهشگران و فعالیت‌های پژوهشی پرداخته می‌شود و شعار هفته پژوهش امسال «پژوهش و فناوری پیشران تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است که امیدواریم با تحقق این شعار، فرهنگ پژوهش محوری نهادینه شود.

وی بابیان اینکه توسعه کشور جز با پژوهش‌محور شدن و دانش‌مداری رقم نمی‌خورد گفت: کشورهای توسعه‌یافته دارای نوعی نظام پژوهشی ارگانیک هستند که نشانگر ارتباط متقابل بین سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان باسیاست‌های تحقیقاتی و پژوهشی است.

معاون پژوهش دانشگاه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: اگر جامعه به‌دنبال پیشرفت و تحول است؛ باید تصمیمات پژهش‌محور را رویکرد اصلی خود دانسته و توسعه بر اساس دانش را در تمام شئون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی سرلوحه کار خود قرار دهد.

پژوهش‌محور شدن تصمیمات، توسعه را محسوس‌تر می‌کند

قدیری ضمن بیان اینکه خواستگاه اصلی پژوهش دانشگاه است افزود: استعدادهایی مثل اعضای توانمند هیئت‌علمی، دانشجویان باانگیزه، امکانات آزمایشگاهی و کارشناسان متخصص در فضای دانشگاهی گرد هم آمده‌اند تا فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های مختلف جامعه و صنعت بروز و ظهور پیدا کند. در صورت اعتماد به فضای پژوهشی دانشگاه، آثار و مزایای تصمیمات پژوهش محور مسئولان برای آحاد جامعه محسوس و ملموس شود.

وی تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که تحقیق و پژوهش نقش مؤثری در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و افزایش درآمدزایی آن‌ها دارد؛ به‌طور ویژه در حوزه صنعت، شرایط رقابت ایجاب می‌کند تولیدکننده محصولی باکیفیت، با هزینه‌های تولید پایین و با حداقل قیمت را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه صنعتگر مسیر اعتماد به پژوهشگران را انتخاب کند چراکه مسیری دانش‌محور و بهینه است.

معاون پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: باعث امیدواری است که مسئولان نظام و مدیران اهمیت ویژه‌ای برای امر پژوهش قائل هستند و قدم اول آن نیز تفکیک شدن معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به ۲ معاونت پژوهش و معاونت فناوری و نوآوری بود تا با تمرکز بیشتر پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود را به سمت جامعه و صنعت هدایت کرده و مشکلات این حوزه‌ها را با روش‌های علمی نوین مرتفع کند.

وی بابیان اینکه اساتید پژوهشگر قزوین گنجینه باارزشی برای رجوع و مشاوره در تصمیمات استان هستند خاطرنشان کرد: رتبه پانزدهم تولید مقاله در دنیا متعلق به اساتید استان قزوین است؛ اما باید برای آن‌ها مأموریت تعریف کنیم تا بتوانیم در استان و کشور از نتایج تحقیقات، ایده‌ها و طرح‌هایشان به بهترین حالت بهره‌برداری کنیم، ورود دستگاه‌های اجرایی و تعریف مأموریت برای اساتید و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی بهترین راهکار برای رفع مشکلات جامعه و صنعت است.

جامعه توسعه‌یافته به دانشجویان مهارت محور نیاز دارد

قدیری تصریح کرد: راهکار دیگر برای دانش‌محور کردن فعالیت‌ها در سطوح مختلف حاکمیتی، تربیت دانشجویان مهارتی است؛ زیرا دانشجویانی که صرفاً علم را حفظ کرده و کارایی نداشته باشند؛ از سوی جامعه و فضای اشتغال پذیرشی ندارند و لازم است، دانشجو در کنار کسب عمل، صاحب مهارت نیز باشد؛ چراکه دانش از جنس دانایی و فناوری از جنس توانایی است.
 
وی عنوان کرد: باید توانایی در تمامی رشته‌های فنی، مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی به دانشجویان آموخته شود، باید دانشجو مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت‌افزاری را فرابگیرد تا با درس و دانشی که آموخته در قالب مهارتی نهادینه‌شده، بتواند گام‌های مؤثری در مسیر شغلی خود و حل مسائل جامعه بردارد.

این پژوهشگر گفت: قزوین در پژوهش‌محورکردن تصمیمات درونی خود، نسبت به سایر استان‌های کشور کمی عقب است و تحقق این مهم پیگیری و تلاشی دوچندان از سوی مسئولین و محققان را می‌طلبد چون برخی استان‌ها در این راه پیشرو هستند و برنامه‌های آینده‌دار را با کمک پژوهشگران برای شهر و شهروندان خود تدوین کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در این مسیر بیشتر باید به آن توجه کرد، آن است که مؤسسات و شرکت‌هایی که با مردم مواجه‌اند و به همشهریان خدمات ارائه می‌دهند؛ در کمیته‌های تحقیق و پژوهش خود حتماً از حضور و نظرات اساتید دانشگاهی استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال این ظرفیت در دستگاه‌های مختلفی همچون آبفا، آب‌منطقه‌ای، شرکت گاز وجود دارد که ما می‌توانیم با معرفی اساتید به این نهادها و سازمان‌ها کمک کنیم تا معضلات موجود در جامعه را با مبنای علمی و دانشی مرتفع کرده و مسیر برون‌رفت از چالش‌ها را برای ارگان‌های مختلف ترسیم و تبیین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha