• شنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401092617483
  • خبرنگار : 50037

اجرای ۵۰ هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع گنبدان

اجرای ۵۰ هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع گنبدان

ایسنا/همدان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از اجرای ۵۰ هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع روستای گنبدان این شهرستان خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اقدامات منابع طبیعی با توجه به شرایط چند سال اخیر خشکسالی در کشور به منظور مدیریت آب و جلوگیری از هدر رفت آب ، ذخیره‌سازی و مدیریت آب باران و نیز کنترل و مهار هرز آب و سیلاب‌های حاصله از نزولات آسمانی است که به همین منظور در مراتع روستای  گنبدان شهرستان اقدام به اجرای ۵۰ هکتار عملیات ذخیره نزولات آسمانی(کنتور فارو) شد.

وی گفت: کنتور فارو  یا همان پروژه ذخیره نزولات آسمانی  ایجاد جوی‌های کوچک در روی خطوط تراز  بوده که در جهت عمود بر شیب قالب منطقه انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه اجرای پروژه ذخیره نزولات آسمانی  (کنتورفارو)در عرصه‌هایی که پوشش گیاهی مراتع به حدی کاهش پیدا کرده که دیگر نقشی مؤثر  در جلوگیری از رواناب‌ها نداشته باشد انجام می‌گیرد،تصریح کرد: به دلیل شیب داشتن مراتع روستای گنبدان  فاروهای انجام شده در این مراتع  به صورت هلالی انجام گرفت؛ هدف از اجرای فاروهای هلالی در این مراتع این بود که در این روش  آب ماندگاری بهتر و بیشتری نسبت به فاروهای مستقیم در اراضی شیب‌دار  دارد و مدت نفوذ آب به خاک را بیشتر می‌کند و تأثیر آن بیشتر است.

وی طول فاروها ایجاد شده در روش هلالی مراتع گنبدان را ۴۰ متر با عمق ۳۰  سانت و عرض  ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر دانست و ادامه داد: از ایجاد چنین فاروهایی به این روش  دلیل داشته‌ایم چرا که ایجاد فاروهای ۱۰۰ سانتیمتری موجب آن  خواهد بود که آب داخل فارو نماند و از قسمت دیگری  آب بیرون بزند و آب نفوذ پیدا نکند.

محمدی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح ۵۰ هکتاری عملیات ذخیره نزولات آسمانی (کنتورفارو) گنبدان به منظور تأثیر بیشتر و بهتر و دومنظوره بذرهای گیاهان مرتعی که با آب و هوای منطقه سازگاری مناسبی دارند نیز داخل فاروها به صورت مشارکت مردمی کشت شد.

وی نوع این بذرهای گیاهان مرتعی کشت شده در فاروها را فستوکا، کلمبوس و النگاتوم ... برشمرد و بیان کرد: ترویج فرهنگ منابع طبیعی ،آشنایی مردم با پروژه‌های اصلاحیه مراتع و  جذب مشارکت مردم از دیگر اهداف اجرای این پروژه بوده است.

انتهای پیام



  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha