• شنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401092617628
  • خبرنگار : 30165

در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر واحد علوم‌وتحقیقات مطرح شد

جامعه برای رفع مسائل به دانشگاه روی بیاورد/اقدامات دانشگاه آزاد در هفته پژوهش

جامعه برای رفع مسائل به دانشگاه روی بیاورد/اقدامات دانشگاه آزاد در هفته پژوهش
عکس تزئینی و آرشیوی است

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش‌وفناوری با بیان اینکه جامعه باید برای رفع مسائل به دانشگاه روی بیاورد، گفت:  تا ۱۰۰ - ۲۰۰ سال گذشته پژوهش نقش کلیدی و جدی نداشت و به صورت سنتی انجام می‌شد. اما باید توجه داشت اگر در ۵۰ سال آینده، بشر به پژوهش نپردازد نابود می‌شود. چرا که نیازهای بشر پیچیده شده و  جامعه باید برای رفع مسائل به دانشگاه روی بیاورد.

به گزارش ایسنا، جمشید صباغ‌زاده امروز در آئین تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر واحد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با اشاره به تفاوت‌های هفته پژوهش‌وفناوری امسال نسبت به سال‌های گذشته، گفت: برگزاری مراسم هفته پژوهش امسال بر عهده خود دانشجویان و انجمن‌های علمی به همراه استادان بود.  

وی با بیان اینکه جنب و جوش دانشجویان در هفته پژوهش به شدت قابل توجه بود، افزود: اغلب فعالیت‌های پژوهشی به شدت کاربردی بودند و مسئله محوری و رفع مشکلات جامعه در غرفه‌های دانشگاه آزاد نمایان بود.  

صباغ‌زاده درباره ویژگی‌های محقق خوب در علوم انسانی و طبیعی، اظهار کرد: محقق خوب در علوم طبیعی و انسانی ایده‌های قبلی را نقد می‌کند و سپس ایده جدیدی را مطرح می‌کند. 

رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری ادامه داد: ۱۰۰ برنامه در دانشکده‌ها به مناسبت هفته پژوهش‌وفناوری داشتیم و حجم کارمان در هفته پژوهش بسیار سنگین بود و ایده‌های جدید هم قابل توجه بود.  

صباغ‌زاده تاکید کرد: تا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال گذشته پژوهش نقش کلیدی و جدی نداشت و به صورت سنتی انجام می‌شد. اماباید توجه داشت اگر در ۵۰ سال آینده، بشر به پژوهش نپردازد نابود می‌شود. چرا که نیازهای بشر پیچیده شده و جامعه باید برای رفع مسائل به دانشگاه روی بیاورد.  

وی گفت: ۸ میلیارد جمعیت کره زمین است و با بحران غذا مواجه هستیم و بشر در این منجلاب به دام افتاده است و امروزه گره مشکلات جامعه به دست دانشگاه باز می‌شود و دانشگاه باید دردهای جامعه را دوا کند و نشاط و امید را به دانشگاه منتقل کند. 

مسیر توسعه کشور از پژوهش و فناوری می‌گذرد 

همچنین داود ثمری، معاون فناوری و نوآوری واحد علوم تحقیقات و دبیر ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری در آئین تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، گفت: اگر قرار باشد در کشور توسعه‌ای اتفاق بیفتد، مسیر آن پژوهش و فناوری است. 

وی افزود: ما در دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر ۱۰۰ سخنرانی، دوره و کارگاه پژوهش و فناوری را در هفته پژوهش برگزار کردیم که بی‌نظیر بود و امروز  ۴۸ برگزیده را در ۱۵ بخش معرفی می‌کنیم، اما از نظر ما تمام فعالیت‌ها در این عرصه برگزیده هستند.  

ثمری تصریح کرد: امسال برای اولین بار در ۱۵ رشته نمونه‌ها و برگزیدگان خود را معرفی می‌کنیم. همچنین امسال شاهد حضور پر ثمر انجمن‌های علمی در نمایشگاه هفته پژوهش بودیم و انجمن‌های دانشجویی در ۴۰ غرفه حضور داشتند. 

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم تحقیقات ادامه داد: امسال برای اولین بار از حامیان پژوهشی خارج از سیستم در قالب نشان نیز تقدیر خواهند شد و آن را به یکی از صنایع اهدا خواهیم کرد. 

ثمری بیان کرد: ۹۳ ایده توسط دانشجویان مطرح شد و کمیته داوران آن‌ها را در ۴ ایده فن بازار بررسی کرده‌اند و امروز از ۱۱ نفر آن‌ها تقدیر می‌شود. 

دبیر ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری گفت: امسال ۱۵ محصول فناورانه و نوآورانه در نمایشگاه  هفته پژوهش رونمایی شدند و به علت فضای محدود نمی‌توانستیم محصولات بیشتری را ارائه کنیم. همچنین امسال میز نوآوری به مناسبت هفته پژوهش در واحد علوم تحقیقات افتتاح شد و ۷۰ میز دیگر را برای حمایت از دانشجویان و استادان راه اندازی خواهیم کرد.

ثمری با بیان اینکه امسال در کنار تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، دانشجویانی که ایده برگزیده داشتند نیز معرفی شدند، گفت: نزدیک به ۲ هزار دانشجو در مراسم‌های مختلف شرکت کردند که مسئولیت آن بر عهده دانشجویان است. 

همچنین ۱۰۶ متر مربع بیلبورد تبلیغاتی داریم و امسال بزرگترین بیلبورد تبلیغاتی را افتتاح کردیم. 

وی گفت: امروز از فناوران و پژوهشگران تقدیر می‌شود و از دکتر طهرانچی خواستاریم که برگزیدگان را برای دریافت تسهیلات بیشتر به صندوق پژوهش و فناوری معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha