• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401092717989
  • خبرنگار : 71654

اولین کاوشگر قمری کره جنوبی وارد مدار ماه شد

اولین کاوشگر قمری کره جنوبی وارد مدار ماه شد

مدارگرد رهیاب ماه کره جنوبی یا «دانوری»(Danuri) در روز جمعه(۱۶ دسامبر) پس از طی یک سفر چهار ماهه وارد مدار ماه شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانوری، اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی در اعماق فضا است که به ماه می‌رسد.

انتظار می‌رفت فضاپیمای دانوری در روز جمعه و در ساعت ۲:۴۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۱۵ به وقت ایران) وارد مدار ماه شود. این مانور، اولین مانور از پنج مانور برنامه‌ریزی‌شده تا ۲۸ دسامبر است که طی آنها پیشران‌هایش را برای اصلاح مدار روشن و راه را برای این کاوشگر باز می‌کند تا اهداف علمی خود در ماه را آغاز کند.

«دانوری» که با نام مدارگرد رهیاب ماه کره(KPLO) نیز شناخته می‌شود، سفر طولانی و مداری خود به ماه را در روز چهارم اوت سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا آغاز کرد. مقامات موسسه تحقیقات هوافضای کره می‌گویند که کاوشگر ماه در سفر خود تاکنون بیش از ۳.۳ میلیون مایل(۵.۴ میلیون کیلومتر) را طی کرده است.

این پرتاب موفقیت‌آمیز، دانوری را وارد مدار انتقال ماه بالستیک کرد، که کاوشگر را در یک سفر ۱۳۴ روزه‌ی کم‌مصرف به فضای میان زمین و ماه برد. سرانجام دانوری وارد مدار قطبی ماه شد و در فاصله ۱۰۰ کیلومتر از سطح ماه قرار گرفت.

اولین کاوشگر قمری کره جنوبی وارد مدار ماه شد
مونتاژی از عکس‌های مدارگرد ماه دانوری کره جنوبی که مناظری از زمین و ماه را نشان می‌دهد که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲ ثبت شده است

این کاوشگر ۶۷۸ کیلوگرمی اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی است که فراتر از مدار زمین می‌رود. این ماموریت جاه‌طلبانه ۱۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است. دانوری شش محموله علمی جداگانه را که برای جمع‌آوری داده‌ از طیف وسیعی از اهداف علمی طراحی شده‌اند با خود به ماه برد. پنج مورد از این ابزارها شامل یک تصویرگر سطوح، یک دوربین قطبش‌سنج زاویه باز، مغناطیس سنج، طیف‌سنج پرتو گاما و یک محموله آزمایشی فناوری شبکه جدید بودند که توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی کره ساخته شده‌اند.

ناسا نیز در قالب ششمین محموله در این فضاپیما حضور دارد. محموله این آژانس فضایی آمریکایی یک دوربین بسیار حساس به نام «ShadowCam» است که برای شناسایی مناطق دائما در سایه قطب‌های ماه طراحی شده است تا نشانه‌هایی از رسوبات یخ پیدا کند. داده‌های این ابزار می‌تواند برای برنامه آرتمیس ناسا که هدف آن ایجاد حضور پایدار انسان در ماه است، مفید باشد.

موسسه تحقیقات هوافضای کره نوشت: انتظار می‌رود دانوری پس از اولین مانور خود برای ورود به مدار ماه، چهار مانور دیگر را در طی نزدیک شدن به ماه در روزهای ۲۱، ۲۳، ۲۶ و ۲۸ دسامبر (۳۰ آذر، ۲، ۵ و ۷ دی)  پیش از استقرار در مدار نهایی در روز ۲۹ دسامبر(۸ دی) انجام دهد.

کاوشگر کره بخشی از علاقه فزاینده بین‌المللی به فعالیت در ماه است. به عنوان مثال، دانوری یک ماه پس از ورود ماهواره کپستون ناسا به ماه رسید. ماموریت آرتمیس ۱ این آژانس با موفقیت به مدار ماه پرتاب شده و در زمانی که دانوری در مسیر ماه بود، فضاپیمای اوریون به زمین بازگشت.

دانوری همچنین اولین گام به سوی جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تر در ماه برای کره جنوبی است، که یک فرود رباتیک روی ماه را برای حوالی سال ۲۰۳۲ در نظر دارد و ماموریتی به مریخ در سال ۲۰۴۵ را پیش‌بینی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha