• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401092718222
  • منبع : نمایندگی سمنان

ارتعاش‌سنجی محوطه باستانی تپه‌حصار از عبور روزانه ده ها قطار

ارتعاش‌سنجی محوطه باستانی تپه‌حصار از عبور روزانه ده ها قطار

ایسنا/سمنان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از ارتعاش سنجی خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن از روی تپه حصار دامغان خبر داد.

مجتبی اکبرپور یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر اظهار کرد: با حضور هیات مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران در دامغان، ارتعاش سنجی و ارائه راهکارهای کاهش صدمات و خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن محور تهران - مشهد بر روی تپه حصار دامغان صورت گرفت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به قدمت هفت‌هزارساله تپه حصار دامغان، افزود: با هدف پیگیری و بررسی اقدامات مطالعاتی قرارداد میراث فرهنگی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، گروه اندازه‌گیری میدانی مرکز تحقیقات در دامغان حضور یافتند.

اکبرپور گفت: اندازه‌گیری میدانی مقادیر صدا و میزان ارتعاشات ناشی از عبور ناوگان ریلی در محدوده تاریخی تپه حصار و بررسی راهکارهای کاهش خطرات و آسیب‌ها از اقدامات انجام‌شده توسط این گروه بود.

او افزود: عبور ریل راه‌آهن تهران مشهد از این محوطه تاریخی زخمی را بر دل تاریخ گذاشته که با عبور روزانه ۱۰ ها قطار از تپه حصار، این زخم عمیق‌تر شده و چشمان دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، تغییر مسیر راه‌آهن از محوطه تاریخی تپه حصار را یکی از مطالبات اصلی مردم دامغان برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با جابجایی خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم این اثر و کاهش تهدیدات و خطرات ناشی از آن، شاهد روزهای بهتری برای این محوطه ارزشمند باشیم.

تپه حصار دامغان در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ارتعاش‌سنجی محوطه باستانی تپه‌حصار از عبور روزانه ۱۰‌ها قطار

ارتعاش‌سنجی محوطه باستانی تپه‌حصار از عبور روزانه ۱۰‌ها قطار

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha