• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401092818778
  • خبرنگار : 50034

رئیس اداره امور عشایر استان همدان:

تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام‌های عشایر از ضروریات است

تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام‌های عشایر از ضروریات است

ایسنا/همدان رئیس اداره امور عشایر استان همدان با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های ممتد، عشایر استان نیازمند کمک هستند، گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام‌های عشایر از ضروریات است.

جعفر کاویانی‌دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در استان همدان ۳۸۰۰ خانوار عشایری وجود دارد، اظهار کرد: عشایر با داشتن ۳۸۱ هزار رأس دام حدود ۲۰ درصد از گوشت استان را تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به تولید ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵۰ تن شیر و ۴۵۰ تن پشم توسط عشایر استان، یادآور شد: ۹.۵ درصد از مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد که خشکسالی‌های اخیر و تضعیف مراتع باعث کاهش تولید علوفه شده است.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه عشایر استان دارای چهار ایل و ۲۴ طایفه هستند، ادامه داد: عشایر کوچ روی استان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه وارد ۷۲ سامانه قشلاقی استان شده و تا ۱۵ مهرماه در مراتع استان حضور دارند.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان بالا بودن قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید را از مشکلات عمده عشایر استان دانست و تصریح کرد: نیاز به تأمین پکیج خورشیدی و جایگزینی سوخت‌های فسیلی، عدم صدور پروانه چرا و نداشتن پروانه برای جوانان و تمایل این قشر به شغل‌های غیرمرتبط از دیگر مشکلات عشایر استان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی امور عشایر استان، افزود: توزیع ۳۸۰۰ تن جو، ۷۲۰ تن کنسانتره، ۱۰۰ تن سبوس، توزیع ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی، توزیع هشت میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت برای خرید نهاده‌های دامی، توزیع ۵۰۰ مورد اقلام بهداشتی و آموزش ۷۰۰ نفرروز در دوره‌های لازم برای عشایر از جمله اقدامات انجام شده از سوی مدیریت امور عشایر بوده است.

کاویانی‌دلشاد با اشاره به ترمیم و نگهداری ۴۰ کیلومتر ایل‌راه با ۱۸۴۰ میلیون ریال اعتبار، خاطرنشان کرد: بهسازی و احداث ۱۵ کیلومتر ایل راه با اعتبار ۱۷۰۰ میلیون ریال شامل ایل راه عشایر گشانی در تویسرکان، ایل راه حیدره قاضی خان و ایل راه علی آباد دمق بوده است.

مدیر امور عشایر استان همدان در پایان اظهار کرد: در راستای آبرسانی، بهسازی و  مرمت، احداث ایل راه و پکیج خورشیدی مبلغ ۵۴۵۵ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و پیگیر جذب اعتبار برای ادامه روند خدمات رسانی تا پایان سال هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha