• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401092818974
  • خبرنگار : 71623

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی پیشنهاد داد

نظارت‌ بر قیمت محصولات را پسینی کنید!

نظارت‌ بر قیمت محصولات را پسینی کنید!

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی نسبت به کوچک شدن مقیاس صنعت لوازم خانگی بخاطر قیمت گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌های تولید ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد داد که نظارت‌ها بر قیمت محصولات پسینی شود.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا اخیرا انجمن درخواستی برای افزایش قیمت داشته ؟ تصریح کرد: انجمن درخواستی نداده است. اما باید به این نکته توجه کرد که وقتی نرخ ارز نیمایی به ۳۵ هزار تومان و یورو به نزدیک ۳۷ هزار تومان رسیده است تولید کننده چگونه باید نیازهای خود را تامین کند. 

به گفته وی مواد اولیه نیز از بورس تامین می‌شود که قیمت آن متاثر از نرخ ارز، قیمت های جهانی و حاشیه رقابت است. همچنین اگر تولید کننده نتواند مواد اولیه خود را در بورس تامین کند باید آن را از بازار آزاد بخرد.

هاشمی همچنین از احتمال برگزاری جلسه بین تولیدکنندگان و سازمان حمایت خبر داد و گفت: باید راه حلی اندیشیده شود، چرا که در غیر این صورت مقیاس صنعت لوازم خانگی به صورت سهوی یا عمدی کوچک می‌شود. همین الان هم واحدها در حال کوچک شدن هستند.

وی افزود: بهینه ترین حالت در نظر گرفتن مکانیزم عرضه و تقاضاست. اما اگر واقعا دغدغه برای معیشت مردم وجود دارد باید نظات پسینی باشد نه پیشینی. یعنی واحدها بر اساس اسناد خود قیمت‌های جدید را بارگذاری کنند، اما اگر بر اساس فرآیند برآورد قیمت، واحدی تخلف داشت با آنها برخورد کنند.

 دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نظارت پیشینی و صادر نشدن مجوز افزایش قیمت در شرایطی که هزینه‌های تولید کنندگان افزایش داشته، درست نیست، تصریح کرد: هنوز قیمت های جدید برآورد نشده چرا که تاثیر نرخ ارز بر مواد اولیه وابسته به نوع کالا ست و باید از طریق حسابداری صنعتی محاسبه شود.

گفتنی است اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود. اما اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بود که زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت شنیده می‌شود، اما تاکنون شرکتی قیمت‌ها را افزایش نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha