• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401092819261
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

توصیه هایی به مردم کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از یخ زدگی تأسیسات آب

توصیه هایی به مردم کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از یخ زدگی تأسیسات آب

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یخ زدگی کنتور و تأسیسات آبی یکی از اتفاقات شایع فصل سرد است که با چند راهکار ساده می توان مانع آن شد.

علی محمد غریبی در جمع خبرنگاران در توصیه ای به مردم استان بویژه ساکنین مناطق سردسیری افزود: با توجه به برودت هوا در نقاط سردسیر استان حفاظت از تاسیسات آبی یکی از ضروریات است، چرا که عدم دوراندیشی در این موضوع علاوه بر اتلاف وقت زیاد و مشکلات در تأسیسات آب، هزینه مالی زیادی (به ویژه در زمان ترکیدگی کنتور) بر اقتصاد خانواده ها تحمیل می کند که رعایت چند نکته ساده میتواند گره گشای این روزهای سرد باشد:

وی اظهار کرد: به طور معمول کنتور آب یک حوضچه (محفظه) دارد. محفظه را با کمک کیسه کنفی حاوی خاک اره، لباس‌های کهنه و پارچه پر کنید تا کنتور دچار یخ زدگی نشود.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر کنتور آب در فضای آزاد قرار دارد حتما با کمک پارچه یا پشم شیشه آن را کاملا بپوشانید، چرا که پشم شیشه عایق مناسبی برای کنتور و لوله های آب در دمای کمتر از منفی ده درجه سانتیگراد می باشد.

غریبی تصریح کرد: یکی از مواردی که در برخی ساختمانها برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد مخازن ذخیره آب می باشد که از وسایل مستعد برای یخ زدگی می باشد، که ضروریست مشترکین، مخازن ذخیره آب را عایق کاری کنید، همچنین برای اینکه آب از مخازن ذخیره یا آبگرمکن به سمت کنتور برنگردد و در فصل سرما مشکلی ایجاد نشود، از وجود و کارکرد صحیح شیر یک طرفه قبل از مخازن آب مطمئن شوید.

وی ادامه داد: از آنجایی که عایق بندی بهترین روش پیشگیری از یخ زدگی می باشد، بخشی از مسیر لوله های آب که در معرض هوای آزاد قرار دارند نیز نقاط مستعد یخ زدگی و ترکیدگی می باشند که حتما این قسمت ها را توسط عایق های حرارتی یا نوارهای پشم شیشه کاملا بپوشانید و بهتر است که بین عایق و لوله ها فاصله وجود نداشته باشد ضمن آنکه هر چه عایق بندی فشرده تر باشد، جلوی یخ زدگی احتمالی گرفته میشود.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آب راکد در لوله به راحتی و سریعتر یخ می زند، بنابراین اقدام بعدی جهت جلوگیری از یخ زدگی، تخلیه لوله هایی است که از آنها استفاده نمی شود. به عنوان مثال اگر مدتی در منزل حضور نداشته باشید، شیر اصلی آب را ببندید و با باز گذاشتن یکی از شیرها، آب موجود در سیستم لوله کشی را تا حد امکان تخلیه کنید تا بعدا آب راکد یخ نبندد و باعث ترکیدگی لوله نشود.

غریبی تاکید کرد: پوشاندن اطراف مخازن با عایق پشم شیشه یا پارچه های کهنه میتواند مانع بروز یخ زدگی منابع آب خانه ها شود.یادمان نرود آب کم است و به هیچ وجه نباید از ترفند بازگذاشتن شیر آب برای جلوگیری از یخ زدگی آن استفاده کنیم. 

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در صورتی که به هر نحو در اثر کم توجهی تاسیسات آبی یخ زد از حرارت مستقیم برای باز کردن یخ زدگی استفاده نشود، باید با شناسایی محل دقیق یخ زدگی آن را با پارچه ای پوشانده و کم کم با استفاده از حرارت سشوار، راه آب را باز کرد. در صورت یخ زدگی کنتور هم میتوانید با همکاران ما از طریق شماره ۱۲۲ برای حل مشکل، ارتباط بگیرید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha