• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401092919422
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بازار بی‌رونق آجیل و خشکبار اصفهان در آستانه شب یلدا

بازار بی‌رونق آجیل و خشکبار اصفهان در آستانه شب یلدا

ایسنا/اصفهان دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اعلام اینکه برخی اجناس بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند، گفت: به فاصله چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال، رغبت و استقبالی بین مردم برای خرید آجیل نمی‌بینیم.

علیرضا حمصیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار آجیل و خشکبار اصفهان در آستانه شب یلدا، اظهار کرد: استقبال مردم از سال قبل از خرید در بازار آجیل و خشکبار کاهش چشمگیری یافته است، تاکنون مردم اقبالی برای خرید آجیل شب یلدا نداشتند و به فاصله چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال، رغبت و استقبالی بین مردم برای خرید آجیل نمی‌بینیم که شاید در روزهای آتی شرایط تغییر کند.‌

وی با اعلام اینکه هیچ کمبودی در بازار آجیل نداریم، افزود: برخی اجناس بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند، البته برای نظارت و کنترل بر نرخ گذاری‌ها بازرسان اتحادیه، بازرسان اصناف و صنعت و معدن هر روز وضعیت بازار را رصد می‌کنند.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در خصوص قیمت‌گذاری انواع آجیل در بازار، گفت: آجیل مخلوط به دلیل میزان و کیفیت آن قیمت ثابتی ندارد و قیمت‌گذاری آجیل مخلوط با توجه به تنوع و کیفیت آن متفاوت بوده و یک فروشگاه ممکن است یک نوع مغز برای مثال پسته مرغوب را بیشتر در آجیل مخلوط کند و فروشگاه دیگری در آجیل مخلوط نخودچی و کشمش استفاده کند، این‌ها تفاوت قیمت ایجاد می‌کند و بسته به نوع، میزان و مرغوبیت جنس آجیل هر فروشگاه برای خود قیمتی در نظر می‌گیرد و از این رو نرخ ثابتی ندارد و سلیقه‌ای است.

وی تصریح کرد: با توجه به بالابودن قیمت انواع مغز، اکنون نوسانات قیمتی آجیل مخلوط در بازار از ۲۵۰ هزار تومان تا حدود ۵۵۰ هزار تومان است. امسال بالاترین قیمت آجیل به پسته تعلق دارد که قیمت هر کیلوگرم پسته بین ۳۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان است. بالاترین انواع آجیل در ماه‌های اخیر حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است، پسته نیز به دلیل صادراتی بودن براساس نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌شود که قیمت داخلی آن متأثر از این شرایط از ابتدای سال افزایش یافته است.

حمصیان، قیمت‌ها را از نظر افزایشی به علت نوسانات دلار غیر  قابل کنترل دانست و گفت: وضعیت نابسامان بازارهای مختلف وابسته به اقتصاد است و قیمت‌ها با دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند. این نابسامانی‌ها  اثر روانی دارد و نمی‌گذارد در بازار ثبات و تنزل قیمت وجود داشته باشد، به همین دلیل هرشخصی که جنسی دارد و قصد دارد به‌صورت عمده بفروشد با دلار مقایسه می‌کند که منطقی نیست.

وی با تاکید به اینکه انواع آجیل افزایش قیمت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران ما در این شرایط متضرر شدند، زیرا آجیل و خشکبار خرابی دارد و اگر در محل مناسب نگهداری نشود چون خوراکی و چرب است، فاسد می‌شود و فروشندگان هم از نظر قیمتی و هم از نظر بار متضرر می‌شوند. همچنین عده‌ای از همکاران، امسال به دلیل هزینه‌ها و اجاره‌های بالا و از سوی دیگر نخریدن جنس توسط مشتری، فروشگاه‌ها را تعطیل کردند.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در مورد اجرای طرح‌های فروش ویژه، گفت: برای فروش ویژه آجیل برای اقشار مختلف طرحی نگذاشته‌ایم، زیرا هر کس نسبت به نیازش خرید می‌کند. بیشتر خریداران زوج‌های جوانی هستند که برای اجرای رسم و رسوم از بازار خرید می‌کنند، اما در حالت عادی عموم افراد در حد گذراندن یک شب، اقلامی با قیمت‌های متوسط همچون تخمه گل آفتابگردان، شکوفه و تنقلاتی که قیمتی پایین‌تری دارند را خریداری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha