• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092919717
  • خبرنگار : 71129

روسیه: واتیکان از طرح آلمان نازی برای حمله به شوروی مطلع بود

روسیه: واتیکان از طرح آلمان نازی برای حمله به شوروی مطلع بود

سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز (سه شنبه) گفت که پاپ پیوس دوازدهم، رهبر سابق کلیسای کاتولیک در ۱۹۴۱ از حمله آلمان نازی علیه شوروی اطلاع داشت و به یسوعی‌های ساکن قلمروی غرب شوروی دستور داده بود تا برای فرار به مرز نزدیکتر شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: یک نشست محرمانه بین ۴۰۰ یسوعی و پاپ پیوس دوزادهم برگزار شد و پاپ به آنها دستور داد تا فعالیت خود را در شرق روسیه تشدید کنند.

این آژانس در ادامه اعلام کرد: به یسوعیان در کشورهای حوزه بالتیک، غرب اوکراین و بلاروس دستور داده شد تا به تدریج به سمت مرز بروند چون انتظار می‌رفت که پس از مساله شرق، حمله آلمان نازی علیه شوروی به زودی اتفاق بیفتد.

مساله شرق یک بی ثباتی اقتصادی و سیاسی در دوران امپراتوری عثمانی از قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی و رقابت استراتژیک بین قدرت‌های غالب اروپایی بود.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه در ۱۹۲۰ تاسیس شد و به عنوان آژانس اطلاعات خارجی این کشور فعالیت کرده است. وظیفه این سرویس رسیدگی و رصد فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی در خارج از روسیه است و این آژانس می‌تواند همکاری ضد تروریستی و مدیریت اشتراک اطلاعاتی را هم با آژانس‌های اطلاعات خارجی داشته باشد.

هیتلر تا قبل از حمله به شوروی، بسیاری از کشورهای اروپایی را اشغال کرده بود و با حمله به شوروی قصد داشت تا به طرح‏های توسعه ‏طلبانه خود جامه عمل بپوشاند. از این رو، سحرگاه روز بیست و دوم ژوئن ۱۹۴۱ در روز و ساعت تعیین شده برای آغاز عملیات، نیروهای آلمان در سراسر خطوط مرزی خود در خاک لهستان و هم‏چنین در طول مرزهای رومانی با شوروی و دریای بالتیک دست به حمله گسترده ‏ای علیه اتحاد شوروی زدند. با اینکه قبل از آغاز جنگ، میان آلمان و شوروی، قرارداد دوستی و عدم تجاوز امضا شده بود، اما هیتلر طبق معمول، گناه آغاز جنگ را به گردن طرف مقابل انداخت و مدعی شد که روس ‏ها علی‏رغم قرارداد دوستی و عدم تعرض با آلمان، در تدارک حمله به آلمان بوده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha