• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401092919734
  • خبرنگار : 71541

در دهه گذشته از ۲۰۰۰ واگن به ۱۱۰۰ واگن فعال رسیدیم

در دهه گذشته از ۲۰۰۰ واگن به ۱۱۰۰ واگن فعال رسیدیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در یک دهه گذشته در حوزه واگن مسافری از ۲۰۰۰ واگن به ۱۱۰۰ واگن فعال در شبکه رسیده‌ایم و شاهد انباشتی از عقب‌ماندگی‌ها هستیم که باید جبران شود.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش درمراسم بهره‌برداری از سومین مرحله ناوگان جدید ریلی در سال تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، اظهار کرد: این برگزاری با دو هدف انجام شده، یکی اینکه خداقوت بگوییم به مدیران این مجموعه و تلاش‌گران در بخش‌های مختلف و همکارانی که به‌صورت مستقیم یا پیمانکاری و کارگری فعالیت می‌کنند. این نشانگذاری در هفته‌ها با هدف پاسداشت است، با هدف ذکر نام و مجاهدت‌هایی که انجام دادند. پرسنل خدوم شرکت‌ راه‌آهن در نزد مردم ایران دارای احترامند که در اثر سال‌ها کار و مجاهدت شبانه‌روزی به دست آمده است.

وی هدف دوم را یادآوری سهم تاثیر این مجموعه و صنعت به‌طور خاص در پیشرفت کشور دانست و افزود: جهت‌گیری اصلی این وزارتخانه در دوره‌ی جدید، پیشران پیشرفت کشور بوده است و نمی‌توان درباره یک کشور پیشرفته‌ صحبت کرد اما نظام حمل ونقلی آن را ندید. مطالعه دلایل پیشرفت کشورها نشان می‌دهد که نمی‌توان صنعت حمل و نقل نامناسب باشد و آن کشور پیشرفته شود. در صنعت حمل‌ونقل هم صنعت ریلی اصلی‌ترین روش پیشرفت است. زیرا به‌دلیل مخاطرات و هزینه‌های سوخت، حمل‌ونقل جاده‌ای نمی‌توان جایگزین ریلی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های اصلی ما این است که مکانیزم‌های تشویقی برای بخش ریلی فراهم کنیم، گفت: این کار هم با دستور اداری صورت نمی‌گیرد. سیاست‌گذار باید این بخش را چنان جذاب کند که صاحبان کالا و خدمات به سمت ریل بیایند و درآن صورت سرمایه‌گذاری به این سمت روان می‌شود، زیرا منابع دولتی پاسخگوی این میزان سرمایه‌گذاری نیست.

بذرپاش ادامه داد: البته ما در یک دهه گذشته در حوزه واگن مسافری از ۲۰۰۰ واگن به ۱۱۰۰ واگن فعال در شبکه رسیده‌ایم و شاهد انباشتی از عقب‌ماندگی‌ها هستیم که باید جبران شود. صنعت ریلی ما در صدر پیشران است و جهت گیری‌ ما ارتقا برای انگیزه پیدا کردن بخش خصوصی و عمومی است، کما اینکه باور داریم سهم ۱۰ درصدی ما از حمل بار ریلی باید به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی‌ خاطرنشان کرد: وقتی از صنعت حمل و نقل حرف می‌زنیم کاهش قیمت تمام‌شده و رقابت‌پذیر کردن کالا و خدمت موضوعیت دارد. در زنجیره تولید کالا و خدمات باید همه فاکتورها لحاظ شود و کاهش پیدا کند. انگیزه پیدا کردن برای رفتن به ریل، کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت. توسعه نه تنها از نظر ظاهری بلکه مستقیما در پیشرفت کشور اثر دارد و توسعه ریلی در  صحنه کلی پیشرفت، نقش‌آفرینی دارد. از این رو اگرچه ۲۰ بخش خصوصی و غیر دولتی در تولید واگن و نوسازی فعل شدند، اما کم است و اگر مکانیزم‌های تشویقی فعال شود با سیل سرمایه‌گذاری مواجه می‌شویم.

موقعیت ژئوپلتیک ایران، یک نعمت خدادادی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل تاکید دارند، گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران و کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب، همه محتاجند که از مسیر ایران رد شوند مگراینکه با هزیه گزاف این مسیر را دور بزنند. این موقعیت جغرافیایی خدادادی است و هرچه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، بازگشت سرمایه دارد.

بذرپاش با بیان اینکه اولویت اصلی من در بخش حمل‌ونقل، حوزه ریلی است، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، اگر به دنبال قدرت سیاسی یا اقتصادی هستیم، اگر به‌دنبال ارتقای ثروت ملی هستیم، اگر به‌دنبال امنیت مردم، ارزان‌سازی سفر، ارزان‌سازی کالا و خدمات هستیم، بخش زیادی از این کارها از مسیر ریلی می‌گذرد.

وی‌ با بیان اینکه امروز از ۴۲۸ ناوگان به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود و در شبکه ریلی قرار می‌گیرد، گفت: توسعه ریلی فرمایش مقام معظم رهبری و خواسته دولت و ضرورت اصلی کشور در توسعه اقتصادی است. بنابراین امیدواریم توسعه هم در بخش باری و مسافری افزایش پیدا کند. یکی از اجزای صنعت هم دسترسی به فناوری است و امروز در حوزه تکنولوژی و فناوری کمتر بخشی است که در صنعت ریلی، جوانان ایرانی به آن دست پیدا نکردند؛ اما سرعت فناوری آنقدر بالاست که به سرعت از آن عقب می‌مانیم. 

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نکته دیگر مردم‌پایه بودن است که به واسطه مسافران ریلی اهمیت زیادی دارد. سطح خدمت و رضایت مشتری باید افزایش پیدا کند و در صدر وظایف قرار گیرد. از اینکه نمی‌توانید خدمتی ارائه دهید، عذرخواهی کنید، اگر تاخیری به واسطه مشکلات فنی ایجاد شده، از مردم عذرخواهی کنید. بنابراین در حوزه مردم‌پایگی به ویژه در حوزه مسافر تقویت شود، با خدمات حداقلی رضایت مردم زیاد می‌شود و آنها لایق خدمات بیشتری هستند.

حدود ۳۰ هزار واگن باری در کشور فعالند

بذرپاش همچنین در جمع خبرنگاران گفت: امروز ۴۲۸ واگن باری، مسافری و لکوموتیو، مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی در این صنعت محقق شود. بدون شک نیاز حمل‌ونقل ریلی بیشتر از اعداد یاد شده است. در حال حاضر، حدوند ۳۰ هزار واگن باری در کشور فعالند که این رقم نیازمند یک افزایش جدی است.

وی افزود: در حوزه واگن‌های مسافری نیز متاسفانه در ۱۰ سال گذشته کاهش اتفاق افتاده است و این عقب‌ماندگی بلافاصله باید جبران شود. باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه صورت گیرد تا تعداد واگن‌های مسافری کشور به تعداد پیشین بازگردد و در مدار خدمت‌رسانی قرار گیرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که موضوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز تا حدودی حمل و نقل مسافر را تحت شعاع قرار داده بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شعار جدید وزارت راه و شهرسازی، با عنوان «پیشران پیشرفت کشور» تدوین شده است، اظهار کرد: در این پیشران بخش عمده صنعت حمل و نقل به حوزه ریلی باز می‌گردد و هرچه بتوانیم در حوزه ریلی، هدفگذاری را تحقق بخشیم، به ویژه اگر در بخش باری از سقف ۱۰ به ۳۰ درصد برسیم، شاهد کاهش قیمت تمام‌شده حمل و نقل خواهیم بود.

بذرپاش با بیان اینکه توافقات مطلوبی نیز با شرکت‌های خارجی انجام شده است، افزود: از میان آنها می‌توان به قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد که امیدواریم در سال‌های آتی به این سطح از تکنولوژی دست پیدا کنیم. در حوزه لکوموتیوسازی نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم که با وجود شرکت‌های متعددی که امروز در کشور توان تولید لکوموتیو دارند، می‌توان نوید پیشرفت روزافزون را در این حوزه داد.

برای راه‌آهن رشت-آستارا، در حال مذاکره برای تامین مالی هستیم

وی ادامه داد: برای راه‌آهن رشت-آستارا، در حال مذاکره برای تامین مالی آن از طریق شرکای خارجی هستیم تا به زودی فعالیت در آن حوزه آغاز شود. زمانی که این زنجیره تکمیل شود، می‌تواند یک درآمد ترانزیتی سرشار را به کشور تزریق کند که بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را تامین خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری با روسیه در تکمیل راه آهن رشت-آستارا نیز گفت: پیشنهاداتی از طرف روسی ارائه شده و در حال بررسی است و نماینده ایران نیز به زودی برای بررسی‌های نهایی به این کشور خواهد رفت.

بذرپاش همچنین درباره کاهش تعرفه‌های ریلی اظهار کرد: تعرفه‌های موجود در حمل و نقل ریلی، اکنون از حمل‌ونقل جاده‌ای کمتر است، با این حال هر چه شبکه ریلی برای مسافران توسعه پیدا کند و تعداد واگن‌ها افزایش یابد، قیمت تمام‌شده نیز کمتر خواهد شد. از این رو تلاش ما بر این است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند و حتی به‌واسطه کاهش حمل‌ونقل جاده‌ای، هفت برابر کاهش مصرف انرژی خواهیم داشت. 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع واردات لکوموتیو نیز توضیح داد: تاکید ما استفاده از تولیدات داخلی است اما اگر در جایی نیاز مبرم به واردات وجود داشته باشد، واردات را انجام خواهیم داد. علاوه بر این اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند قیمت‌های رقابتی ارائه کنند، از اهرم واردات استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha