• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401092919787
  • خبرنگار : 50491

در آستانه بلندترین شب سال؛

تلخی گرانی بر شیرینی شب یلدا چیره شد/ بازار از رونق افتاد

تلخی گرانی بر شیرینی شب یلدا چیره شد/ بازار از رونق افتاد

ایسنا/گلستان با وجود آنکه انتظار می رفت تب‌وتاب برای خرید تنقلات یلدایی در آستانه شب یلدای امسال رونق بیشتری بگیرد اما بیشتر خوراکی‌های یلدایی از میوه گرفته تا آجیل و خشکبار طعم گرانی گرفتند و همین مسئله اشتیاق مردم را برای خرید بسیاری از اقلام کور کرده است.

تفاوتش با شب‌های دیگر تنها یک دقیقه است همین ۶۰ ثانیه ناقابل او را از دیگر شب‌ها متمایز کرده اما با این حال بهانه خوبی برای تزریق دوباره عشق، امید و شور زندگی در جمع باصفای خانواده است، پاییز با همه زیبایی‌هایش پای رفتن گرفته و زمستان در سراشیبی آمدن است گرچه زمستان با سوز سرما می‌آید اما ایرانی‌ها در بلندای شب یلدا، اجاق خاطره‌ها را روشن می‌کنند تا در مسیر عطوفت و مهرورزی به هم پیوند بخورند و در پیچ و خم زندگی اسیر سردی فاصله‌ها نشوند.

در زمستانیِ روزگار، شب یلدا گرمابخش خانه‌ها می‌شود و خانواده‌های ایرانی در بلندترین شب سال گرد هم می‌آیند و برای مهر، عشق و ایمان می‌نوازند و ساز زندگی را در شب چله برای زمستان کوک می‌کنند.

در ساعات پایانی پاییز و در آستانه شب به یادماندنی یلدا، نگارستان ایران هم همچون دیگر نقاط کشور شور و حال دیگری به خود گرفته و شمارش معکوس برای برگزاری آیین ۷ هزار ساله یلدا آغاز شده است، در سال‌های اخیر شیوع ویروس سرکش کرونا برگزاری آیین‌هایی مانند شب یلدا را دستخوش تغییر کرده و پای این رسم دیرینه را به فضای مجازی کشانده بود اما از سال گذشته تاکنون با واکسیناسیون سراسری و گسترده کرونا، برپایی آیین‌ها و رسوم سنتی همچون یلدا دوباره نفس تازه کرد.

با وجود شور و اشتیاق مردم از فرا رسیدن شب چله اما گرانی، تنور بازار شب یلدا را سرد کرده و گلستانی‌ها بیشتر از آنکه خریدار باشند بازار شب یلدا را به نظاره نشسته‌اند، همیشه در مناسبت‌هایی همچون شب یلدا بازار صاحبان فروشگاه‌های آجیل، شیرینی سراها و بازارهای میوه حسابی گرم و پرتحرک می‌شد اما امسال در حالی که چند ساعتی بیشتر به پایان خزان پاییز و رسیدن بلندترین شب سال باقی نمانده بازار خرید و فروش برای مردم و بازاریان به رکود رفته است.

قرار گرفتن در آستانه شب یلدا خبرنگار ایسنا را به بازارهای سطح شهر گرگان کشانده اگرچه بساط خوراکی‌های یلدایی پهن است اما چهره‌های ترش کرده بازاریان حاکی از سردی بازار شب یلدا در گلستان است.

تلخی گرانی بر شیرینی شب یلدا چیره شد/ بازار از رونق افتاد

برای پرس و جو از وضعیت بازار یلدا با یکی از میوه فروشان در نعلبندان گرگان هم کلام می‌شوم، می‌گوید؛ اگر خودتان هم یک نگاه سطحی به بازار بیندازید، می‌بینید که خبر خاصی نیست، وقتی قیمت اقلام افزایش سه چهار برابری داشته باشد مردم با چه توانی می‌توانند خرید کنند؟

محمد حسن زاده ادامه می‌دهد؛ در سال‌های قبل بازار شب یلدا خیلی بهتر از امسال بود، قیمت میوه‌هایی که در مغازه‌ام برای فروش گذاشتم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است مثلاً قیمت انار به ۳۰ هزار تومان رسیده قطعاً با این قیمت‌ها مردم توان خرید ندارند مگر یک کارگر چقدر درآمد دارد که بتواند با این قیمت‌ها خرید کند؟

وی بیان کرد: بنده به عنوان یک کاسب هر چقدر هم که منصف باشم باید به فکر سود و زیان خود هم باشیم واقعیت آن است که ما هم میوه را خریداری می‌کنیم و با احتساب هزینه‌های جانبی که برایمان دارد باید قیمتی بگذاریم که برایمان به صرفه باشد

مسیرم را ادامه می‌دهم با یکی دیگر از بازاریان صحبتم را باز می‌کنم، او هم از بازار سرد و کم رونق یلدا گله مند است و می‌افزاید؛ بازار شب یلدا امسال به دلیل گرانی‌ها رونق چندانی ندارد و مردم بیشتر نظاره گر هستند به نظر می‌آید به بازار آمدند تا کمی از محیط بسته آپارتمان نجات پیدا کنند نه آنکه خرید کنند.

منیره، یکی از همشهریان گرگانی نیز می‌گوید؛ همه چیز هست اما خیلی‌ها توان خرید ندارند، من فکر می‌کنم اگر حقوق‌های این ماه را بیست و پنجم واریز می‌کردند بهتر بود هم به بازار کمک می‌شد و هم مردم با شور و شوق بیشتری به سراغ بلندترین شب سال می‌روند.

وی معتقد است؛ گرچه گرانی‌ها بر بازار شب یلدا سایه انداخته اما به مردم توصیه می‌کنم با حداقل‌ها هم شده شب یلدا را فراموش نکنند و نگذارند گرانی‌ها و مشکلات این چنینی بر زندگی آنها سایه بیندازد.

تلخی گرانی بر شیرینی شب یلدا چیره شد/ بازار از رونق افتاد

این شهروند گرگانی از مسئولان خواست نظارت خود بر بازار را افزایش دهند و گفت: یکی از مسائلی که در بازار آزاردهنده است نابه سامانی در قیمت‌ها است، متأسفانه برخی از بازاریان قیمت دلخواه خود را اعلام می‌کنند برخی هم از درج قیمت طفره می‌روند و عده‌ای هم ابایی از گرانی ندارند، به نظر می‌رسد باید نظارت مسئولان مربوطه بیشتر شود تا شاهد این آشفتگی در بازار نباشیم.

در آستانه فرا رسیدن شب یلدا نظارت بر بازار هم تشدید شده و نیروهای بازرسی سازمان جهاد کشاورزی گلستان بر میوه و تره و بار و نیروهای بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بر بازار آجیل و خشکبار و شیرینی رسیدگی و نظارت می‌کنند.

«محمد برزعلی»_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز از میوه به وفور در میدان بارها و مراکز عرضه موجود است و قیمت‌ها برای رفاه حال شهروندان گلستانی نسبتاً متعادل شده است.

«جعفر کرامتی»، سرپرست معاونت بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز از آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا از ۲۶ آذر ماه در استان گلستان خبر داد و اظهار کرد: این طرح  با همکاری و مشارکت اداره کل صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، بازرسی و نظارت اتاق اصناف و بسیج در حال انجام است و تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به افزایش تقاضا برای تهیه اقلام موردنیاز هموطنان از جمله آجیل، میوه و شیرینی و سایر اقلام، نظارت بر قیمت، کیفیت فروش و عرضه اقلام به‌صورت ویژه در دستور کار گشت‌های مشترک قرار گرفته است، تصریح کرد: مردم هر گونه تخلف در بازار اعم از کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم درج قیمت و موارد مشابه را از طریق سامانه خبری ۱۲۴ به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

سرپرست معاونت بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه گزارشات مربوط به تخلفات بازار شب یلدا در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: امسال براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تمامی گزارش‌هایی که در آستانه شب یلدا به‌صورت کتبی و یا تلفنی اعلام می‌شود در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایات و گزارشات مردمی ترتیب اثر خواهیم داد.

کرامتی گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه صورتحساب را از جمله تخلفات پرتکرار در بازار دانست و یادآور شد: هر واحد صنفی موظف است نرخ مصوب را جلوی دید مشتری بگذارد؛ در واقع هر چیزی که بیشتر از نرخ مصوب به فروش برسد تخلف گرانفروشی محسوب می‌شود.

تلخی گرانی بر شیرینی شب یلدا چیره شد/ بازار از رونق افتاد

«احمد قلعه نوع»-رئیس اتحادیه خوار و بار، آجیل و خشکبار گرگان نیز در گفتگو با ایسنا بر بازار کم رونق شب یلدا در گلستان صحه گذاشت و افزود: در حالی که بازار آرام است و اقلام مختلف به وفور وجود دارد اما توان خرید مردم پایین آمده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آجیل چهار مغز ۴۱۰ هزار تومان و بادام هندی ۴۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، تأکید کرد: قیمت آجیل چهارمغز در سال گذشته ۳۸۰ هزار تومان بوده که امسال به ۴۱۰ هزار تومان رسیده که با وجود افزایش نه چندان زیاد قیمت، باز هم استقبال مردم پایین آمده است.

وی با بیان اینکه قیمت میوه در بازار به روز است، گفت: در حالی که هندوانه خوب تا هفته گذشته هر کیلو هشت هزار تومان به فروش می‌رسید در آستانه شب یلدا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان رسیده است، همچنین انار شب یلدا نیز به کیلویی ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این روزها که پاییز کم کم جای خود را به زمستان می‌دهد گرچه شب یلدا، بازار را شلوغ کرده اما گله مردم از تورم و گرانی‌ها از بلندای شب یلدا پیشی گرفته و در این شرایط از مسئولان امر انتظار می‌رود بیش از همیشه پای کار مردم باشند و با رصد، بررسی و نظارت دقیق‌تر بر بازار دست دلالان و سودجویان را کوتاه کنند اصناف هم در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی، انصاف را فراموش نکنند تا همه خانواده‌های ایرانی بتوانند سفره یلدا را تجربه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۹ ۱۵:۲۶

باسلام میوه امسال در کل از سال قبل ارزان تر است(البته برای یلدا گران تر شده)