• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401092919894
  • خبرنگار : 71129

چین از اتحادیه اروپا خواست درباره مساله تایوان «محتاطانه» رفتار کند

چین از اتحادیه اروپا خواست درباره مساله تایوان «محتاطانه» رفتار کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌ شنبه) گفت که کشورش به شدت "مخالف" هرگونه تعامل رسمی بین اتحادیه اروپا و تایوان است و از این اتحادیه می‌خواهد که با موضوع تایوان "محتاطانه" برخورد کند و همچنین به سیاست "چین واحد" احترام بگذارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیاتی از کمیته تجارت بین الملل پارلمان اروپا روز دوشنبه وارد تایوان شد تا در سفری چهار روزه با مقام‌های این جزیره به بررسی تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه بپردازد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پارلمان اروپا به عنوان نهاد رسمی اتحادیه اروپا باید به اصل چین واحد احترام بگذارد. چین به شدت مخالف هرگونه تماس رسمی بین اتحادیه اروپا و تایوان است و از اتحادیه اروپا می‌خواهد که صادقانه سیاست چین واحد را رعایت کند و در گفتار و اقدامات در مورد موضوع تایوان احتیاط نشان دهد.

تنش‌ها بین چین از یک سو و تایوان و کشورهایی که همکاری با این جزیره را تقویت می‌کنند، از سوی دیگر، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت به تایپه، تشدید شد.

پکن که سفر پلوسی را به عنوان یک ژست "حمایت از جدایی طلبی" می‌داند، محکوم و رزمایش‌های گسترده ای را در مجاورت این جزیره خودگردان برگزار کرد. با وجود این واقعیت، از آن زمان تاکنون چندین کشور از جمله فرانسه، آلمان، ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها هیات‌های خود را به جزیره تایوان اعزام کرده‌اند که باعث افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های گوآتمالا برای برگزاری نشستی از کشورهای دوستدار تایوان گفت:‌ تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است و هرگونه تلاش برای تبدیل این جزیره به یک بازیگر دیپلماتیک جداگانه بر خلاف هنجارهای بین المللی است.

همین اواخر، "اسکار آدولفو پادیا" سفیر جدید گوآتمالا در تایوان گفته بود که کشورش قصد میزبانی نشستی با حضور کشورهای دوستدار تایوان در مارس ۲۰۲۳ را دارد و امیدوار است که تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان نیز یکی از میزبان‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: ‌تنها یک چین در جهان وجود دارد، تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است، اصل چین واحد اجماع جامعه بین المللی و هنجار شناخته شده جهانی روابط بین الملل است. تلاش‌های کنونی رهبری تایوان برای تشدید به اصطلاح روابط دیپلماتیک محکوم به فناست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha