• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092919923
  • خبرنگار : 50308

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

ایسنا/خراسان رضوی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به دلایل مختلف خاص است؛ اولین بازی در خاورمیانه و اولین بازی است که در ماه‌های نوامبر و دسامبر پخش می‌شود.

به نقل از گل، در جام جهانی قطر اولین بار است که بعد از حدود ۱۰۰ سال اکثر استادیوم‌ها در یک شهر قرار گرفته و برای تعدادی از بازیکنان و تیم‌ها این جام جهانی خواهد بود که در آن کاری انجام می‌دهند که قبلا هرگز انجام نشده است؛ از شاهکارهای بی‌بدیل فوتبال، رکوردشکنی‌ها برای شکستن بازیکنان و دیگر موارد. به همین دلیل در ذیل اشاره‌ای به اولین‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ شده است.

اولین بازیکن متولد قرن ۲۱ که در جام جهانی گلزنی کرد

جود بلینگهام حتی اولین بازی خود در مسابقات قهرمانی را انجام نداده بود که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آغاز شد و چهار سال بعد پسر طلایی بوروسیا دورتموند به اولین بازیکنی تبدیل شد که در قرن بیست و یکم متولد شده است و روز دوشنبه در استادیوم بین‌المللی خلیفه با ضربه سر محکم در دقیقه ۳۵ مقابل ایران در جام جهانی گلزنی کرده است.

از وی به‌ عنوان استعداد یک نسل یاد می‌شود و پس از درخشش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در اوایل این فصل، توانایی خود را در بزرگترین صحنه فوتبال بین‌المللی به اثبات رساند.

بلینگهام نشان داد با وجود اینکه فقط ۱۹ سال سن دارد، به نخبگان اروپا تعلق دارد و نمونه کاملی از یک هافبک مرکزی امروزی است که در عین حال ترکیبی از پویایی و خلاقیت را داراست.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

اولین بازیکن عربستانی که در جام جهانی گل‌های متوالی را به ثمر رساند

 سالم الدوسری چهار سال پیش در یک بعد از ظهر آفتابی در ورزشگاه ولگوگراد در روسیه با یک پیروزی دراماتیک در اواخر وقت‌های اضافه مقابل مصر توجه مردم را به خود جلب کرد. روز سه‌شنبه وی قهرمانی‌های خود در برابر آرژانتین محبوب را با یک ضربه انفرادی خیره‌کننده دیگر تکرار و او را به اولین عربستانی تبدیل کرد که موفق به زدن گل‌های متوالی در جام جهانی شده است.

صحنه برای درخشش لیونل مسی و کسب تمجیدها آماده شد اما الدوسری با قدرت و اراده خود نه تنها گوی سبقت را از برنده هفت بار توپ طلا ربود بلکه الهام بخش عربستان سعودی شد تا شاید بتوان گفت بزرگترین شکست غیر منتظره جام جهانی که تا به حال شاهد بوده است را رقم زد.

سه تیم آخری که آرژانتین را در جام جهانی شکست دادند یا جام را بردند یا به فینال رسیدند اما در مورد عربستان سعودی چه؟ برای تحقق این موضوع الدوسری باید معجزه می‌کرد.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

مودریچ اولین کرواتی که در چهار جام جهانی مختلف حضور دارد

لوکا مودریچ مثل قالی کرمان است! حضور او حتی در ۳۷ سالگی برای تیم ملی کرواسی و آرزوهای زلاتکو دالیچ برای بردن جام جهانی، به‌ خصوص پس از حذف در دور آخر چهار سال قبل در روسیه ضروری بود.

مودریچ اولین حضور خود در جام جهانی را در سال ۲۰۰۶ و در جریان دیدار مرحله گروهی مقابل ژاپن انجام داد و روز چهارشنبه به‌ عنوان اولین کروات کشورش را رهبری و در چهار جام جهانی مختلف بازی کرد. با این کار همچنین اولین بازیکنی شد که در سه دهه مختلف در مسابقات قهرمانی اروپا و جام جهانی فوتبال بازی کرده است.

در طول جام جهانی ۲۰۱۸ مودریچ به‌ طور تقریبی به تنهایی کرواسی را به فینال رساند و به‌ دلیل قهرمانی‌هایش توپ طلا را دریافت کرد. مهمتر از این او تسلط لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بر توپ طلا را شکست و اولین هافبک پس از کاکا در سال ۲۰۰۷ بود که این جایزه معتبر را کسب کرد.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

هردمن اولین سرمربی تاریخ که مربی تیم مردان و زنان در جام جهانی بوده است

جان هردمن همانقدر که یک مربی فوتبال می‌تواند مستقل باشد، مستقل است. روش‌های مبتکرانه وی به تیم ملی فوتبال زنان کانادا کمک کرد تا به پیروزی‌های جدیدی دست پیدا کند زیرا آنان با مدال‌های برنز متوالی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به‌ ترتیب این بازی‌ها را به پایان رساندند و همچنین به یک‌هشتم نهایی جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۵ رسیدند.

موفقیت او در تیم زنان اتحادیه فوتبال، کانادا را بر آن داشت تا در ژانویه ۲۰۱۸ زمام تیم مردان را به او بسپارد؛ تیمی که در مسیر سختی قرار داشت و طی ۱۸ ماه سه مربی به‌ خود دید. زمانی که هردمن سرمربی تیم مردان کانادا شد، اولین مربی تاریخ شد که در یک جام جهانی مربی یک تیم مردانه و زنانه بوده است.

زمانی که او هدایت کانادا را بر عهده گرفت، کانادا در رده‌بندی فیفا در رده ۹۵ قرار داشت. کمی بیش از چهار سال بعد آنان به رده ۵۰ راه پیدا کردند و در حال حاضر در رتبه ۴۱ قرار دارند.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

گاوی جوانترین بازیکنی که در جام جهانی برای اسپانیا گلزنی کرده است

زمانی که گاوی مقابل کاستاریکا وارد زمین شد، به جوان‌ترین بازیکن اسپانیا در جام جهانی تبدیل شد و ۷۵ دقیقه بعد از بازی، رکورد دیگری برای خود ثبت کرد و با ۱۸ سال و ۱۱۰ روز جوان‌ترین گلزن اسپانیا شد.

گاوی ممکن است فقط ۱۸ سال داشته باشد اما عملکرد وی چیزی کمتر از یک کهنه سرباز بود که تجربه پیروزی در بسیاری از نبردها را دارد. کنترل توپ، تکنیک و دید او در تمام طول مسابقه مشخص کرد که به اسپانیا کمک نمود تا به‌ طور کامل بر روند بازی مسلط شود.

چند ماه پیش، زمانی که جایزه کوپای ۲۰۲۲ به‌ عنوان بهترین فوتبالیست زیر ۲۱ سال به او اعطا شد، خیلی‌ها بودند که ابروهای خود را از تعجب بالا انداختند. برخی از جود بلینگهام، ملی‌پوش انگلیسی، حمایت می‌کردند؛ در حالی که برخی از آنان از جمال موسیالای آلمانی حمایت می‌کردند.

گل به کاستاریکا باید منتقدان را ساکت کرده باشد!

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

کورتوا اولین دروازه‌بان بلژیکی که در وقت قانونی پنالتی را متوقف کرد

دروازه‌بان رئال مادرید پس از حدس زدن جهت درست از تمام عضلات اسکلت ۱۹۹ سانتیمتری خود استفاده کرد تا پنالتی را از دیویس بگیرد. در سال ۲۰۲۲ با ۹ پنالتی مواجه شده و پنج پنالتی از جمله یکی از لیونل مسی در دوره قبلی لیگ قهرمانان اروپا را مهار کرده است. آخرین باری که کورتوا پنالتی را مهار کرد، باعث شد که نسبت گرفتن پنالتی وی در این سال تقویمی به رقم خیره‌کننده ۵۵ درصد برسد.

با این حال آفرین به کورتوا که نه‌تنها با آن تکه درخشش تاریخ را ثبت کرد بلکه مهمتر از آن سه امتیاز را به بلژیک داد که در بخش‌های بزرگی از بازی در رده دوم بهترین‌ها پس از کانادا قرار گرفت.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

گراهام آرنولد اولین مربی از اقیانوسیه که در یک بازی جام جهانی پیروز شده است

گراهام آرنولد پس از شکست سنگین مقابل فرانسه در افتتاحیه جام جهانی می‌خواست خطاهای فنی را برطرف کند.

با خلاص شدن از شر اشتباهات بیهوده در صبح روز شنبه مقابل تونس، تیم وی درست به گونه‌ای بازی کرد که آرنولد دستور داده بود تا یک پیروزی سنگین یک بر صفر را از آن خود کند و این پیروزی باعث شد مربی ۵۹ ساله اولین مربی اقیانوسیه باشد که در یک بازی جام جهانی پیروز شود.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

مسی اولین بازیکنی که در پنج جام جهانی پاس گل داده است

یک لحظه جادوی لیونل مسی، آرژانتین خوابیده را در برابر مکزیک بیدار کرد. با این پاس گل، مسی هم‌اکنون جوان‌ترین بازیکن (۱۸ سال ۳۵۷ روز در برابر صربستان و مونته‌نگرو در سال ۲۰۰۶) و مسن‌ترین بازیکن (۳۵ سال ۱۵۵ روز در مقابل مکزیک امروز) است که از سال ۱۹۶۶ در یک بازی جام جهانی هم گل زده و هم پاس گل داده است.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

آلفونسو دیویس اولین کانادایی که در جام جهانی گلزنی کرده است

این یک شروع رویایی برای کانادا بود. عده‌ای از هواداران همچنان به سمت صندلی‌های خود حرکت می‌کردند و ناگهان می‌شنیدند که استادیوم بین‌المللی خلیفه از خوشحالی فوران می‌کند.

شوالیه آنان در زره درخشان به انتظار طاقت‌فرسای ۳۶ ساله‌شان پایان داده بود. ۶۷ ثانیه از بازی گذشته بود؛ آلفونسو دیویس با تبدیل شدن به اولین بازیکن کانادایی که در یک جام جهانی گلزنی می‌کند، تاریخ‌ساز شد.

داستان دیویس نمونه یک افسانه باستانی است. در یک اردوگاه پناهندگان به دنیا آمد؛ در پنج سالگی از جنگ داخلی فرار کرد؛ به طریقی توانست خود را به کانادا برساند و سپس اولین گل تاریخ این کشور را در بزرگترین میدان بین‌المللی به ثمر رساند.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

انر والنسیا اولین آمریکایی جنوبی که ۶ گل متوالی در جام جهانی به ثمر رساند

بازی مقابل قطر در روز افتتاحیه نمایشی تک‌نفره بود. مدافعان مارون نهایت هوشیاری خود را برای مهار والنسیا داشتند و ۲ گل نیمه اول کافی بود تا اکوادور از سال ۲۰۰۶ رویای صعود حذفی را در سر داشته باشد. گل‌های او همچنین والنسیا را به بهترین گلزن کشور در جام‌های جهانی تبدیل کرد اما آن‌ها به قیمت آسیب زانویش تمام شد.

در مقابل هلند، وی از سد درد عبور کرد تا وارد زمین شود و روی زانوی راست خود باند داشت. آنان در نیمه دوم عقب بودند اما در عرض پنج دقیقه پس از شروع مجدد، والنسیا یک بار دیگر فرشته نجات شد و از پس کار برآمد.

تحت تاثیر گل تساوی یک نیمه عالی را پشت سر گذاشتند اما در دقیقه ۸۹ مجبور شد با برانکارد زمین را ترک کند.

وی تلاش کرد درست به‌ موقع بهبود یابد تا در مقابل سنگال ظاهر شود. ثبات و اراده‌ای که به نمایش گذاشت بی‌نظیر بود. او بارها و بارها جان گرفت اما این بار این فرمانده نتوانست ملت خود را به سرزمین موعود برساند!

والنسیا در حالی قطر را ترک کرد که مصدوم و آسیب‌دیده سرش را بالا گرفته بود و جایی در کتاب‌های تاریخ دارد.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

کودی گاکپو اولین بازیکنی که در هر سه بازی مرحله گروهی جام جهانی برای هلند گلزنی کرده است

اغلب اوقات در هر دوره جام جهانی یک ستاره جدید ظهور می‌کند و این بار ممکن است کودی گاکپو این ستاره باشد. سه بازی و سه گل تعیین‌کننده باعث شد تا این مهاجم اولین بازیکنی باشد که در هر سه بازی مرحله گروهی جام جهانی برای هلند گلزنی می‌کند.

در عرض یک هفته از اولین حضور او در جام جهانی به‌ طور کامل مشخص شد که مهاجم PSV آیندهوون یک استعداد استثنایی است که قرار است به اوج موفقیت برسد. گل گاکپو مقابل قطر سی و پنجمین گل او در ۲۹ بازی برای باشگاه و کشور در این فصل بود و مطمئن باشید وی هنوز تمام نشده است.

او پس از آخرین بازی مرحله گروهی مقابل میزبان گفت: می‌دانم که چه توانایی‌هایی دارم. من هنوز در آن حد نیستم؛ تصور می‌کنم می‌توانم در خیلی چیزها پیشرفت کنم.  

یوهان نیسکنز، دنیس برگکمپ، وسلی اسنایدر و اکنون، کودی گاکپو ۲۳ ساله به لیست هلندی‌هایی می‌پیوندد که در سه بازی متوالی جام جهانی گلزنی کرده‌اند.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

استفانی فراپارت اولین داور زنی که هدایت یک مسابقه جام جهانی مردان را بر عهده گرفت

در یک عصر گرم پنجشنبه در دوحه، یک رویداد مهم در تاریخ جام جهانی رخ داد؛ زمانی که استفانی فراپارت و تیمش از تونل استادیوم آل بیت خارج شدند در حالی که بازیکنان آلمان و کاستاریکا به‌ دنبال او آمدند.

این داور ۳۸ ساله فرانسوی اولین زنی بود که هدایت یک مسابقه مردانه در فینال مسابقات را بر عهده گرفت.

در مقابل جمعیت ۷۰ هزار نفری اولین سوت فراپارت نه تنها بازی را آغاز کرد بلکه حماسه جدیدی را نیز منعکس کرد که الهام‌بخش میلیون‌ها نفر دیگر خواهد بود تا رد پای او را دنبال کنند.

وی از سنین پایین فوتبال را در شمال پاریس شروع کرد و می‌توانست فوتبالیست شود اما تصمیم گرفت که داور باشد.

فراپارت ستاره‌ها را هدف قرار داد و یک قدم برداشت و شروع به تحقق رویای خود کرد. وی اولین داور زنی بود که در لیگ دسته دوم، لیگ دسته یک، سوپرکاپ یوفا، لیگ قهرمانان اروپا، یورو ۲۰۲۰ مردان و اکنون جام جهانی مردان قضاوت کرد.

فراپارت با کوله‌باری از تجربه‌ در اولین بازی خود در جام جهانی، بازی آرامی داشت که به خودی خود یک مسابقه هیجان‌انگیز بود.

او یک بار گفت: من را بر اساس شایستگی‌ام قضاوت کنید؛ نه جنسیت. بعد از اجرای بی‌نظیر وی، هر یک از آن کلمات ارزش طلا را دارد.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

هاجیمه موریاسو، سرمربی ژاپن، اولین مربی آسیایی که صدرنشین یک گروه در جام جهانی شده است

هاجیمه موریاسو بخشی از تیم مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ ژاپن بود که در دوحه با یک گل تساوی دیرهنگام از عراق حذف شد.

این سرمربی پس از شکست دادن اسپانیا در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه اعتراف کرد که یک دقیقه مانده به پایان من به تراژدی دوحه فکر می‌کردم.

اما روز پنجشنبه بازیکنان او خطر کردند و متقاعد شدند که هیچ گل تساوی وجود ندارد. یک پیروزی قاطع یک بر ۲ برای آبی‌های سامورایی بر سنگین وزن‌های اروپایی و موریاسو اولین سرمربی آسیایی شد که در یک گروه در جام جهانی صدرنشین شد.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

رودری اولین بازیکنی بود که بیش از ۲۰۰ پاس در یک بازی جام جهانی داد

۲۱۵ پاس رکورد جهانی در جام جهانی. رودری اسپانیایی به این شاهکار باورنکردنی دست یافت و آن هم با بازی به‌ عنوان یک مدافع میانی که تغییری از نقش معمول خود در خط میانی در بازی آخر مرحله گروهی مقابل ژاپن بود.

نگاهی به اولین‌های جام جهانی/۱/

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha