• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401093020321
  • خبرنگار : 50160

افزایش ۱۵ درصدی جمعیت قوچ و میش در منطقه انگوران زنجان

افزایش ۱۵ درصدی جمعیت قوچ و میش در منطقه انگوران زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری انجام شده، تعداد قوچ و میش‌های منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران ۱۵ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا یافتیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس آمارهای به دست آمده سال گذشته ۱۰۲۶ راس قوچ و میش در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران سرشماری شد، اظهار کرد: با اقدامات حفاظتی و مراقب‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان از منطقه و همکاری جوامع محلی امسال شاهد افزایش تعداد این‌گونه‌های جانوری در منطقه هستیم به‌طوری‌که در آخرین سرشماری امسال تعداد قوچ و میش به ۱۱۷۹ راس رسیده است.

وی با بیان اینکه در این سرشماری قریب ۶۲ راس کل و بز سرشماری شد که در سال گذشته ۴۴ راس بود، اضافه کرد: این سرشماری طی ۲۷ و ۲۸ آذر امسال با حضور ۳۲ نفر محیط‌بان و کارشناس اداره‌کل انجام شد و با استفاده از دوربین و پایش‌های میدانی این تعداد از جانوران سرشماری شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه قوچ و میش، از گونه‌های شاخص این منطقه بوده و از گذشته‌های دور این جانوران در این منطقه زیست دارند، افزود: قوچ و میش گونه غالب جانوری در این منطقه است با این حال باید عنوان کرد که سایر حیوانات نیز با توجه به مساعد بودن شرایط زندگی در منطقه انگوران زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده انگوران یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار است که از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و یکی از بهترین زیستگاه‌های قوچ و میش نژاد ارمنی کشور محسوب می‌شود.

این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) و دیگر گونه‌های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر و اسبله است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha