• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401093020551
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در گفت‌وگو با معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان مطرح شد؛

تسهیلگری به‌جای تولی‌گری در حوزه اقتصادی شهر

تسهیلگری به‌جای تولی‌گری در حوزه اقتصادی شهر

ایسنا/اصفهان معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: رویکرد مدیریت شهری اصفهان در حوزه اقتصادی تأکید بر جلب مشارکت بخش خصوصی و مردم و تسهیلگری در این حوزه به‌جای تولی‌گری است.

محسن رنجبر، شاکله شکوفایی حوزه اقتصادی شهر را فعال شدن مشارکت بخش خصوصی و تسهیلگری بخش عمومی می‌داند و معتقد است اگرچه این راه سخت است اما مدیریت شهری در این دوره به‌طور جدی تلاش می‌کند مردم و بخش خصوصی در پروژه‌های شهری درگیر شوند و برای جذب آن‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده خواهد کرد. معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان در گفت‌وگویی با ایسنا گزارشی از وضعیت مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید.

سال گذشته گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا در مورد راهبردهای اصلی دوره جدید مدیریت شهری در حوزه مالی و اقتصادی داشتیم. در یک سال چه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است؟

در حوزه اقتصادی بیشتر تلاش کردیم توسعه شهر را با مشارکت پیش ببریم تا اینکه خودمان متولی توسعه شویم و این یک تغییر پارادایم فکری است. همان‌طور که می‌دانید مدیریت شهری هر سال بودجه‌ای تعریف می‌کند و درآمد شهرداری عمدتاً صرف کارهایی همچون احداث و یا گسترش و ساماندهی پروژه‌های شهری مثل خیابان، معابر، تقاطع‌های هم‌سطح و غیر هم‌سطح، پارکینگ، فضای سبز، کتابخانه و... می‌شود. با توجه به طرح تفصیلی شهر، یکسری خدمات باید در سطح شهر و به شهروندان ارائه شود. ما در این دوره از فعالیت مدیریت شهری به دنبال این هستیم که مردم خودشان نیازهایشان را اعلام کنند و افراد متخصص از محلات بازدید کرده و برای هر محله طرح‌هایی ارائه ‌کنند، سپس بودجه‌ای برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته ‌شود. در خصوص پروژه های کلان شهری که اثر آن برای کل شهر است هم هدف این است که بخش خصوصی مشارکت بیشتری در این امور و تعریف پروژه ها داشته باشد و براساس این رویکرد باید ببینیم دیدگاه سرمایه‌گذاران چیست، چراکه آن‌ها ایده‌های بهتری برای اجرای طرح‌های شهری دارند.

ایده جذب مشارکت مردم و بخش خصوصی در دوره‌های گذشته نیز مطرح بود و حالا این رویکرد با شدت بیشتری در این دوره مدیریت شهری دنبال می‌شود.

بله، در این دوره به‌طورجدی تلاش می‌کنیم مردم و بخش خصوصی در پروژه‌های شهری درگیر شوند و برای جذب آن‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنیم. در این راستا میزان قراردادهای مشارکتی به‌صورت میانگین ۲۰ پروژه مهم در این دوره بوده و از ابتدای سال تاکنون نزدیک ۹ قرارداد منعقد شده و نزدیک ۷ قرارداد دیگر در مرحله امضا است. همچنین با توجه به فراخوان‌هایی که صادر شده ان شا الله رشد قراردادها منعقد شده در طول سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد رسید، درعین‌حال که تعداد پروژه‌های مشارکتی نیز رشد خوبی داشته است.

مهم‌ترین پروژه مشارکتی که امسال مطرح شده چیست؟

مهم‌ترین پروژه شاید هتل جهان‌نما باشد که قرار است در محل ساختمان فعلی ارگ جهان‌نما هتل پنج ستاره‌ای احداث شود و برای شرکت بخش‌های خصوصی توانمند در فراخوان زمینه‌سازی کرده‌ایم. به‌طورکلی رویکرد اقتصادی جذب مشارکت بیشتر بخش خصوصی در همه عرصه‌ها است، به‌طوری‌که مدیریت شهری بسترسازی کند و خود مردم کارها را انجام دهند، چون می‌توانند بهره‌وری بهتری داشته باشند.

به‌جز مشارکت بخش خصوصی، برنامه‌های دیگر شما برای حوزه اقتصادی شهر چیست؟

در تلاشیم از طرف بازار سرمایه و انواع صندوق های مطرح در آن استفاده کنیم و امیدواریم اولین صندوق املاک و مستغلات در آینده نزدیک در شهرداری تاسیس شود، با راه‌اندازی این صندوق شهرداری اموالش را به‌عنوان آورده در صندوق می‌گذارد و در بورس منتشر می‌شود و مردم با نظارت‌های علمی و قانونی، بلوک‌های سهمی آن را می‌خرند. البته در این شرایط در پروژه‌ها یک بهره‌بردار مناسب انتخاب خواهد شد  که پروژه را به خوبی و با سوددهی مناسب فعالیت کند.

با توجه به اینکه اصفهان اولین شهری است که صندوق املاک و مستغلات را راه‌اندازی می‌کند، موانع راه‌اندازی این صندوق را در نظر گرفته‌اید؟

بله، برای اینکه در اجرا به مشکل برخورد نکنیم باید در نخستین قدم مطالعات اولیه اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم تا به سوددهی طرح مطمئن شویم و بررسی کنیم چه‌کاری بهتر است انجام شود تا بخش خصوصی هم در آغاز هزینه سنگینی نپردازد. در ادامه باید لیست مخاطرات این کار را ارزیابی کنیم، به گونه ای که این صندوق تاسیس شود تا موفقیت آن به طور کامل تضمین شود.

در مطالعات راه‌اندازی این صندوق چقدر از نظرات متخصصیان استفاده کرده‌اید؟

در این یک سال بیشتر بسترسازی کرده‌ایم که نهادهای اصلی بازار سرمایه، شهرداری را به عنوان نهاد مالی شهرداری را به‌عنوان نهاد مالی و به عنوان عنصری که می‌تواند صندوق املاک و مستغلات را عملیاتی کند بپذیرند و در این مسیر از تخصص افرادی که در این کار به‌نوعی صاحب نظر هستند استفاده کرده ایم.

چشم‌انداز برنامه‌های اقتصادی شهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در برنامه‌ای که به شورای شهر اصفهان ارائه دادم شاخص‌هایی وجود داشت که هدف‌گذاری‌ها باید طبق آن‌ها انجام شود، اما قبل از آن باید خود برنامه توسط خود شورای شهر تأیید شود. اکنون با هدف رونق اقتصادی شهر و برطرف کردن نابرابری‌ها برای دسترسی به امکانات شهری هدف‌گذاری‌ها انجام شده و همه شاخص‌ها مشخص شده، البته اگر برنامه با سرعت و بدون لحاظ کردن جزییات نوشته شود با سرعت هم شکست می‌خورد، به همین دلیل اکنون در مرحله هدف‌گذاری هستیم.

معمولاً مدیران شهر در هر دوره برنامه دوره قبل را کنار می‌گذارند. آیا شما از برنامه دوره قبل استفاده می‌کنید یا فقط برنامه‌های جدید در دستور کار است؟

در کنار برنامه‌های جدید، برنامه‌های دوره‌های قبل را کنار نگذاشته‌ایم، به‌عنوان نمونه مشارکت مدنی در دوره قبلی گسترش پیدا کرده بود و ۲۲ قرارداد منعقد شده بود، اما اکثرا مشارکت مدنی بود و به سمت ایجاد صندوق نرفته بودند، درحالی‌که معتقدیم هرچقدر پایه‌ها قوی‌تر باشند افراد بعدی کارهای قوی‌تری انجام خواهند داد. ضمن اینکه اگر به هر کاری حرفه‌ای نگاه کنید شدت و ضعف دارد، و البته جهت‌گیری سیاسی هم نقش خواهد داشت. در این دوره تاکنون در چند مرحله ۱۸۵ اتوبوس و ۵۳ میدل باس خریده‌ایم، در حال حاضر نیز در مرحله خرید ۴۵ اتوبوس دیگر و ۵۰ ون هستیم که ارزش ریالی‌ آن حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است و با اتوبوس‌ها و میدل باس‌های جدید که خریداری شده، حدود هزار میلیارد تومان خرید انجام داده ایم، اما در دوره قبلی این کار انجام ‌نشده بود. همچنین در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری سنگینی همچون قرارداد ۵۹۰ میلیون یورو برای تجهیز خط دو مترو منعقد کردیم که امیدواریم در زمان‌بندی خودش انجام و باعث تکمیل خط دو قطار شهری اصفهان شود.

شرایط اقتصادی کشور تا چه اندازه در اجرای پروژه‌ها تأثیرگذار بوده و چگونه مدیریت ‌شده است؟

امسال پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها ۳۰ درصد بود، اما نزدیک به ۶۰ و گاهی ۱۰۰ درصد افزایش یافت، درحالی‌که درآمدها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. البته از بازار مالی و سرمایه استفاده مناسبی کردیم و از برات کارت که یک ابزار نوین محسوب می‌شود برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده کردیم، همچنین مصالح مورد نیاز پروژه‌ها را از بورس خریداری کردیم تا دیگر نیازی به خرید از بازار آزاد نباشد و با افزایش قیمت مصالح، پروژه‌ها دچار مشکل نشود.

تاکنون چه میزان از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان محقق شده است؟

پیش‌بینی کرده بودیم تا پایان مهرماه ۳ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری مرکزی محقق شود که ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شد و حدود ۸۰  درصد هدفمان را تحقق دادیم. همچنین در مناطق پیش بینی شده بود ۳ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان محقق شود که ۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۲ درصد محقق شده است. هدف‌گذاری کلی ۶ هزار ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به  ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده، یعنی تا آخر مهرماه ۸۶ درصد کسب درآمد داشتیم که نشان می‌دهد هدف‌گذاری‌ها به خوبی انجام شده است. البته گفتنی است به دنبال ایجاد زنجیره تأمین مالی هستیم که باعث می‌شود مدیریت شهری قدرت مالی بهتری داشته باشد.

بودجه سال آینده شهرداری اصفهان چه تغییری خواهد داشت؟

هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما مهم‌ترین مسئله این است که شاخص‌ها را با هدف‌های مشخص مدنظر داشته باشیم و بودجه را در جغرافیا مناطق توزیع کنیم تا پروژه‌های مورد نیاز و اعتبارات مشخص باشند. برخی از درآمدهای شهر قابل وصول است و برخی نیست که تنها با مشارکت محقق می‌شود، به همین دلیل بر روی مشارکت‌ها تأکید داریم تا شهرداری‌ها بسترسازی کنند، اگرچه این راه سخت است، اما شاید شاکله شکوفایی بخش اقتصادی، همین فعال شدن مشارکت بخش خصوصی و تسهیلگری بخش عمومی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha