• پنجشنبه / ۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401100100113
  • خبرنگار : 50378

ثبت ملی ۱۲ درخت کهنسال خراسان رضوی در فهرست میراث طبیعی کشور

ثبت ملی ۱۲ درخت کهنسال خراسان رضوی در فهرست میراث طبیعی کشور
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی در شورای ثبت ملی میراث طبیعی کشور که در مورخ ۲۲ آذر ماه امسال در وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، پرونده ثبتی ۱۲درخت کهنسال استان بررسی شد و داوران این شورا به اتفاق به ثبت ملی آن‌ها رای دادند.

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیعی و حرایم اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این آثار شامل درخت چنار کهنسال مسجد روستای دهبار شهرستان طرقبه شاندیز، درختان چنار کهنسال قنات بشیر، بوستان و پایین ده روستای بید، درخت چنار روستای دلک آباد، درختان چنار کهنسال سرکاریز بالا و کاریز ته روستای بیدخور و درختان چنار کهنسال استخر و مسجد روستای ارگ نوجوی شهرستان جوین و همچنین درخت ارس کهنسال قشلاق روستای نوروزی، درخت چنار کهنسال قنات روستای عنابستان، درخت چنار کهنسال مسجد و درخت پسته کوهی کهنسال روستای عنبرستان به همراه درخت چنار کهنسال قنات زوی روستای نوده انقلاب در شهرستان خوشاب در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شدند.

وی ادامه داد: ثبت ملی درختان کهنسال که عمدتا به‌ عنوان نماد سرزندگی و قدمت روستاها به شمار می‌رود و نزد عموم مردم از جایگاه احترامی خاصی برخوردار هستند، در راستای توجه به حفاظت و مراقبت از آن‌ها انجام می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، طغرایی گفت: خوشبختانه  توجه به درختان کهنسال و مراقبت از آن‌ها، صدها سال بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است. ثبت ملی این درختان موجب می‌شود که توجه مسئولان روستاها و مردم به این درختان بیشتر شده و از اقدامات تخریبی مانند ساخت و ساز در حریم آن‌ها و همچنین توجه به حق‌آبه طبیعی درختان محفوظ مانده و از آن‌ها به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی روستاها نگهداری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha