• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 1401100300823
  • خبرنگار : 90111

یک استاد دانشگاه: در ورزش ایران علم تمرین اولویت نیست

یک استاد دانشگاه: در ورزش ایران علم تمرین اولویت نیست

یک استاد بازنشسته تربیت بدنی با اشاره به فطرت ایرانیان در توجه به رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه‌برداری گفت که این مهم باعث شده که کمبودها در مدیریت علم تمرین در این رشته‌ها جبران شود.

فرهاد فرید، استاد بازنشسته دانشگاه بن آلمان در گفت‌وگو گو با ایسنا در رابطه با علم تمرین و نقص‌های آن در ورزش ایران اظهار کرد: علم تمرین، تلفیقی از آناتومی، فیزیولوژی، بیومکانیک، تغذیه و روانشناسی است و برای موفقیت در این علم، باید به سایر علوم دیگر نیز تسلط داشت.

وی گفت: امروزه در دنیا، ورزش بر پایه اصول و علم حرکت می‌کند و تاثیر بسزایی در عملکرد ورزشکاران از نظر تمرین‌های منظم، با برنامه، شناسایی استعدادها، نتیجه‌گیری در عرصه‌های مختلف ورزشی و افت آسیب ناشی از ورزش می‌شود. این علم در تمام دنیا شناخته شده است و برای ورزش‌های قهرمانی، همگانی و آماتور به کار می‌رود. در سال ۱۹۹۴ به تهران آمدم. متاسفانه کمبودهای زیادی را در ایران حس کردم.

این جراح ارتوپد گفت: در باشگاه‌های حرفه‌ای آلمان ۱۲ تیم از ۱۰ مربی بدنساز برخوردار هستند که هر کدام برای یک رشته به خصوص از لحاظ قدرت، سرعت، استقامت و ... انتخاب شده‌اند و هر بازیکنی دارای روانشناس پزشکی خودش است. متاسفانه در ایران امکانات خیلی کم است. شاید پنج تا ۱۰ روانشناس پزشکی داشته باشیم که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند و خیلی در این رابطه با این نیروها در مضیقه هستیم.

فرید گفت: در ایران علم تمرین در اولویت قرار ندارد و مقداری از این بابت عقب مانده‌ایم. در صورتی که مهمترین چیز تمرین است. تا شما صحیح تمرین نکنید و سیستم عضلانی و اسکلتی خود را علمی و دانشگاهی تقویت نکنید طبیعتا نمی‌توانید نتیجه بگیرید.

این استاد بازنشسته دانشگاه بن آلمان عنوان کرد: اگر شما به دنبال تیم‌های لیگ برتر فوتبال بروید می‌بینید که چقدر کمبود وجود دارد و باید مسئولان، وزیر ورزش و جوانان و همچنین دولت به این موضوع خیلی توجه کنند و بودجه‌های لازم را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهند.

وی ادامه داد: ایران به رشته‌های وزنه برداری و کشتی توجه خاصی دارد و چیز مهمی که در ذات ما ایرانیان است "غیرت" است که خیلی وقت‌ها غیرت و علاقه به ملت ایران از سوی ورزشکاران حرفه‌ایمان باعث می‌شود کمبودهای که در مدیریت علم تمرین داریم را جبران کنند.

فرید اظهار کرد: البته رسانه‌ای مانند ورزش هر روز مباحثی را با اساتید ورزشی در میان می‌گذارد و امیدوارم که بتوانیم در آینده این علم را بیشتر در ورزش بیاوریم تا نتیجه بهتری بگیریم.

وی با اشاره به رابطه کم دانشگاه با ورزش خاطر نشان کرد: این روابط باید بیشتر شود و در ورزش حرفه‌ای رخنه کند. متاسفانه همان طور که همکارانم می‌دانند این طور نیست. اگر نتایج را کوتاه مدت بررسی کنیم می‌بینیم که یک جوان با استعداد ممکن است در مدت کوتاه به جایی برسد. این در حالی است که به پایه آکادمی‌های ورزشی حرفه‌ای زیاد توجهی نمی‌شود. این مهمترین جایی است که باید انگشت نشانه را روی آن بگذاریم و هزینه‌ها را برای آن صرف کرد و برای آینده یک برنامه‌ریزی پنج تا ۱۰ ساله داشته باشیم تا استعدادهای جوانان شکوفا شود.

وی در ادامه گفت: با برگزاری کلاس‌ها و آوردن اساتید اروپایی مجرب به صورت مرتب هر یکی - دو ماه می‌توانیم از نتایج این علم بهره‌برداری کنیم نه این که سالی یک بار با برگزاری همایش، سخنرانی، سمینار، سمپوزیوم و بدون هیچ نتیجه‌گیری کنار گذاشته شود.

فرید در پایان گفت: نزدیک ۵۸ سال است که در آلمان حضور دارم و می‌توانم تجربیات خودم را در اختیار همکاران و مسئولانی که به دنبال این فعالیت هستند با برگزاری نشست‌هایی قرار دهم. می‌توان دانشجویان رشته تربیت ورزشی را به استفاده از علم تمرین و بهره گرفتن از اساتید با تجربه، دنیا دیده که در سطح بالا در اروپا تدریس می‌کنند را تقویت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha