• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401100300932
  • خبرنگار : 50250

تردد ارابه‌های مرگ چه زمانی ممنوع می‌شود؟

تردد ارابه‌های مرگ چه زمانی ممنوع می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مینی‌بوس‌های فرسوده هم‌چون ارابه‌های مرگ در سطح محورهای مواصلاتی با فراغ بال تردد می‌کنند، عموما از این خودروهای فرسوده برای حمل مسافران در جاده‌های روستایی، انتقال معلمان، کارگران و دانش‌آموزان استفاده می‌شود و افراد نیز چاره‌ای به‌جز استفاده از این خودروهای فرسوده و اسقاطی ندارند.

به گزارش ایسنا، سیستم گرمایشی استاندارد یکی از ملزومات برای خودروهای حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود، چهارمحال و بختیاری نیز یکی از استان‌های سردسیر در کشور است بنابراین این مسئله در فصل پائیز و زمستان باید مورد توجه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیرد.

متاسفانه اکثر خودروهای فرسوده مانند مینی‌بوس‌ها فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند، بنابراین رانندگان این خودروها در فصل زمستان اقدام به استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد مانند هیتر و پیک‌نیک می‌کنند که هر لحظه امکان دارد این وسایل گرمایشی حادثه‌ای ناگوار را رقم بزند.

۲۱ آذرماه مینی‌بوس حامل کارگران یکی از واحدهای تولیدی شهرستان بروجن طعمه حریق شد و از ۹ مصدوم حادثه پنج نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، این حادثه و حوادث مشابه زنگ خطری جدی است تا متولیان امر چاره‌ای بیاندیشند و اجازه ندهند تا این ارابه‌های مرگ در سطح محورهای مواصلاتی تردد کنند و جان شهروندان را به خطر بیندازند.

عموما در حوادث اینچنینی راننده به‌عنوان مقصر اصلی حادثه به افکار عمومی معرفی می‌شود، اما قطعا جبران جان یک انسان امکانپذیر نیست، باید یکبار برای همیشه تصمیمی برای فعالیت خودروهای فرسوده اتخاذ شود تا دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری در استان نباشیم.

عمر برخی مینی‌بوس‌های موجود در چهارمحال و بختیاری بالای ۴۰ سال است، اکثر این خودروهای فرسوده ایمنی لازم را برای فعالیت ندارند، اما باتوجه به کمبود خودرو برای حمل و نقل عمومی در شهرستان‌ها و مناطق روستایی این خودروها برای حمل مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مردم به ناچار از این خودروها برای تردد استفاده می‌کنند.

رانندگان نباید از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و خطرآفرین استفاده کنند

غلامعلی نوربخش- رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده از برخی لوازم گرمایشی غیراستاندارد در خودروهای حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: آموزش رانندگان شرکت‌های مسافربری در دستور کار قرار دارد، این مسئله به کارشناسان اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز تاکید می‌شود.

وی افزود: در فصل زمستان باید خودروهای مسافربری عمومی سیستم گرمایشی استاندارد داشته باشند، برابر با مقررات رانندگان نباید از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و خطرآفرین مانند پیک‌نیک استفاده کنند.

نوربخش با بیان اینکه با رانندگان متخلفی که از سیستم گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، برخورد می‌شود، گفت: مسافران می‌توانند تخلف راننده در این حوزه را با سامانه ۱۱۰ گزارش کنند.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: اگر خودرو توسط راهور شماره‌ گذاری شده باشد و دارای مدارک باشد، پلیس راه ملزم است که اجازه تردد به خودرو بدهد.

مسافران استفاده رانندگان از وسایل گرمایشی غیراستاندارد را گزارش کنند

ایرج حسین‌پور- رئیس پلیس راهور چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نظارت بر تردد خودروهای حمل و نقل عمومی بر عهده پلیس راه است، اظهار کرد: خودروهای حمل و نقل عمومی باید قبل از تردد در محورهای مواصلاتی، معاینه فنی دریافت کنند.

وی افزود: اگر سیستم گرمایشی خودرو دچار مشکل باشد، معاینه فنی برای خودرو صادر نمی‌شود، اما امکان دارد پس دریافت معاینه فنی سیستم گرمایشی خودرو دچار مشکل شود و راننده برای تعمیر اقدام نکند و از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده کند، ممکن است شاهد حادثه‌ای مانند حادثه آتش‌سوزی مینی‌بوس در نقنه باشیم.

حسین‌پور بیان کرد: باتوجه به اینکه مینی‌بوس‌ها دارای پلاک ملی هستند و برگه معاینه فنی دریافت می‌کنند و هنوز طرحی فراگیری برای اعطای تسهیلات یارانه‌ای قابل توجه برای جایگزینی این خودروها به مرحله اجرا در نیامده است و عموما رانندگان نیز توانایی مالی برای تعویض خودروی خود ندارند، بعد از دریافت معاینه فنی به فعالیت ادامه می‌دهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: با توجه به اینکه عموم مینی‌بوس‌ها در مسیرهای بین شهری تردد می‌کنند، پلیس‌راه می‌تواند در صورت مشاهده استفاده از سیستم گرمایشی غیراستاندارد خودرو را متوقف کنند، مسافران می‌توانند تخلف راننده در این خصوص را با شماره تماس ۱۲۰ اطلاع دهند تا به پلیس‌راه منعکس کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha