• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401100301370
  • منبع : پژوهشگاه رویان

در یک بررسی یکپارچه بیوانفورماتیک نشان داده شد؛

کشف سازوکارهای بیماری‌زایی مشترک میان کووید ۱۹ و پارکینسون

کشف سازوکارهای بیماری‌زایی مشترک میان کووید ۱۹ و پارکینسون

پژوهش صورت‌گرفته توسط گروهی از پژوهشگران، ارتباط میان ابتلا به کووید ۱۹ و بروز و تشدید پارکینسون را تأیید می‌کند.

به گزارش ایسنا، بیماری کووید ۱۹ که از دسامبر ۲۰۱۹ میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان پاندمی معرفی شد، تأثیر زیادی بر بهداشت و سلامت عمومی در سراسر جهان گذاشت. مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند که ابتلا به کرونا در درازمدت می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت افراد داشته و زمینه‌ساز ابتلا یا تشدیدکننده سایر بیماری‌ها باشد.

به منظور بررسی ارتباط احتمالی بین ابتلا به کرونا و بروز یا تشدید پارکینسون، دکتر جواد ظهیری، آریا جهانی مقدم، حدیث عبدالله‌زاده و نیلوفر خوشدل راد از دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگاه رویان، دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیانوس آلمان، طی پژوهشی با آنالیز ترنسکریپتوم استخراج‌شده از سلول‌های تک هسته‌ای محیطی خون مبتلایان به کرونا و پارکینسون، به بررسی ارتباط‌های احتمالی و نظریه‌های گزارش‌شده در مقاله‌ها پرداختند.

نتایج نشان داد، در مجموع ۸۱ مورد بیان متفاوت ژن در این دو بیماری مشترک است. بررسی ژن‌های مذکور نشان داد که بیشتر آنها مربوط به سیستم کمپلمنت، مسیر پیام‌رسان اینترفرون گاما نوع دو، آسیب اکسیداتیو، مسیر فاگوسیتوز پاتوژن در سلول‌های میکروگلیا و سیناپس‌های ترشح کننده گابا هستند.

بررسی‌های بیشتر منجر به شناسایی ۱۰ ژن اصلی مشترک شد که در سازوکارهای مولکولی مانند القای التهاب، فعال شدن میکروگلیاها و طوفان سایتوکاینی مؤثر هستند. بررسی عناصر تنظیم‌کننده این ژن‌ها نشان داد القای بیان این ژن‌ها می‌تواند در پیشرفت پارکینسون مؤثر باشد.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Journal of Molecular Neuroscience منتشر شده است، علاوه بر تأیید ارتباط میان ابتلا به کووید ۱۹ و بروز و تشدید پارکینسون، به معرفی مکانیسم‌های احتمالی این ارتباط و توصیف برخی شواهد ناشناخته در این خصوص پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha