• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401100503013
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۵ دی؛ منتفی شدن یک استعفا و تدبیر برای سرما

اخبار سیاسی ۵ دی؛ منتفی شدن یک استعفا و تدبیر برای سرما

«اتخاذ تدابیری برای تامین سوخت در زمستان»، «منتفی شدن یک استعفا»، «ورود سازمان بازرسی به موضوع تاکسی‌های اینترنتی» و ... از جمله خبرهای حوزه سیاست در پنجم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، در قوه مقننه موضوع سوخت زمستانی آن‌چیزی بود که وزرای نفت ‌و نیرو را امروز مهمان جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرد و توانستند میزبان را ترغیب کنند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در زمستان سرد امسال مشکلی نخواهیم داشت و با صرفه‌جویی از سوی مردم و به خصوص از سوی دستگاه‌های دولتی ناترازی انرژی کنترل خواهد شد. دستاورد سخنرانی علی اکبر محرابیان در صحن علنی مجلس هم موافقت نمایندگان با بررسی دو فوریتی لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امروز هم موضوعات آلودگی هوا افزایش قیمت ها، گرانی، ارز و دلار را برای تذکر به مسوولان اجرایی در دستور کار داشتند. 

یک نماینده هم امروز از ارسال طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان با امضای قریب به ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.

****

و اما منتفی شدن اجرای خبر حاشیه‌ساز استعفای نماینده کرمانشاه، البته فعلا؛ که به گفته عضو هیات رییسه مجلس با توجه به درخواست مردم کرمانشاه و مجمع نمایندگان این استان انجام شده است. پیش از این، اعلام خبر رایزنی‌های دولت با عزیزی  و رسیدن به توافق، انتقادهایی را به تصمیم ابراهیم عزیزی از سوی مخاطبان ابن خبر به دنبال داشت.

****

در جلسه علنی هشتم آذرماه مجلس، یعقوب رضازاده نماینده سلماس در تذکری بر لزوم بازگشت به کار پرستارانی تاکید کرد که در زمان کرونا جان خود را از دست داده‌اند، او در بیان تذکر خود دچار اشتباه تلفظی شده بود که فیلم تذکرش در بسیاری از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های بیگانه منعکس شد.

یعقوب رضازاده در ارائه توضیحاتی از فیلم منتشر شده از او در زمان بیان تذکرش در یکی از جلسات علنی مجلس پرداخت و گفت که در آن فیلم اشتباه لُپی کرده و بعد از آن یکی به او گفته که من کسی هستم که مردگان را زنده می‌کنم!

****

در دستگاه اجرایی هم رئیس جمهور امروز گام نهم نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی را برداشت و به وزارت صمت رفت تا رهنمودهایی را برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه مطرح کند. او  بر شکستن انحصار و رقابتی کردن خودروسازی در کشور تاکید کرد.

****


رئیس قوه قضاییه  و دادستان کل کشور هم از دستگاه قضایی جداگانه در جمع همکاران حقوقی و قضایی‌شان حاضر شدند؛ یکی از ضرورت داشتن گوش شنوا برای نقطه نظرات مختلف و مجادلات در مباحث حقوقی گفت و دیگری با هشدار به دادسراها نسبت به نظارت مستمر در عین حال تاکید کرد که به دنبال مچ‌گیری از همکارانش نیست.

امروز حوزه قضایی یک هشدار دیگر نیز داشت؛ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در هشداری پیامکی به همه مشمولان سهام عدالت، آنان را از ارسال شماره حساب بانکی یا هر گونه اطلاعات فردی برای دریافت سود سهام عدالت برحذر دانست.

در اخبار زیر مجموعه‌های قوه قضاییه شاید ورود سازمان بازرسی کل کشور به افزایش قیمت‌ تاکسی‌های فرودگاه امام (ره) برای برخی مخاطبان جذابیت داشته باشد. سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم تاکید کرده که ضمن حفظ امنیت و سلامت مسافران، خدمت‌رسانی مناسب به مسافران ارائه و از افزایش قیمت نامتعارف هزینه کرایه‌های اخذ شده از مسافران جلوگیری شود. این در حالی است که چند روز قبل هم خبری مبنی بر منوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ به شعاع ۸۰۰ متری فرودگاه امام منتشر شده بود که واکنش برخی نمایندگان کمیسیون عمران مجلس را به دنبال داشت و ضمن اجحاف دانستن این تصمیم در حق مصرف کنندگان از پیگیری این موضوع در مجلس خبر داده بودند.

****

در حوزه سیاست خارجی نیز سخنگوی وزارت خارجه مانند هر دوشنبه نشست خبری خود با خبرنگاران را برگزار کرد. اگر چه در برابر اظهارات مطرح شده در مورد نقش الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در ترور سردار سلیمانی موضعی نگرفت ولی به سوالات مختلف دیگر و ابهامات موجود در این حوزه را پاسخ داد.

ناصر کنعانی در ارتباط با موضوع مذاکرات گفته است که توپ در این ارتباط در زمین طرف آمریکایی‌ است و آن‌ها باید رویکرد سازنده‌ای در پیش بگیرند و از رفتار دوگانه و متعارض در این زمینه دست بردارند. در همین زمینه روسیه    و چین نیز از همه طرف‌ها خواستند که به مذاکرات هسته‌ای پایبند باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha