• سه‌شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401100603264
  • خبرنگار : 71415

تشدید تدابیر امنیتی در برزیل در آستانه مراسم تحلیف داسیلوا

تشدید تدابیر امنیتی در برزیل در آستانه مراسم تحلیف داسیلوا

مقامات برزیل اعلام کردند که در آستانه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، تدابیر امنیتی را تشدید می کنند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یکی از حامیان ژایر بولسونارو پس از قرار دادن یک وسیله انفجاری برای ایجاد "آشوب" در نزدیکی فرودگاه در برازیلیا، بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، فلاویو دینو وزیر دادگستری آینده گفت که مقامات هوشیار هستند و تهدیدها را سرکوب خواهند کرد. دینو در مصاحبه با گلوبال نیوز گفت: "ما بدیهی است که اقدامات خاصی را پیش بینی می‌کنیم، زیرا نمی‌تواند خلاء قدرت وجود داشته باشد." وی افزود: اقداماتی را انجام خواهیم داد تا این وضعیت بی‌ثباتی پیش نیاید. 

دینو درباره بمب‌گذاری نافرجام گفت: مقامات معتقدند دیگران در این حادثه دخیل هستند. این یک اقدام فردی نیست و ما اجازه این کار را در برزیل نخواهیم داد. ما اجازه نخواهیم داد تروریسم سیاسی در برزیل حاکم شود.

بولسونارو الهام بخش متهم بمب‌گذاری نافرجام در برزیل بوده است

خبرگزاری رویترز گزارش داد، متهم برزیلی دسیسه نافرجام بمب‌گذاری در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور اعتراف کرد این کار را با الهام گرفتن از درخواست ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی برزیل برای مبارزه مسلحانه انجام داده است.

این متهم به نام جورج واشنگتن دِ اولیویرا سوسا، روز شنبه، یک روز بعد از آن دستگیر شد که پلیس برزیل اعلام کرد، دسیسه او برای منفجر کردن بمبی در نزدیکی فرودگاه برازیلیا را خنثی کرده است.

این حادثه یک بعد جدید را به خشونتهای پس از انتخابات چند وقت پیش در برزیل، جایی که همچنان تنشها در آن بعد از تجربه پرچالش ترین انتخابات مدت اخیر بالا است، اضافه کرده است.

فلاویو دینو، وزیر دادگستری دولت جدید برزیل در مصاحبه‌ای تلویزیونی روز دوشنبه گفت، باید تدابیر امنیتی در برزیل برای مراسم تحلیف لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور چپگرای منتخب این کشور که در انتخابات ریاست جمهوری چندی پیش، ژایر بولسونارو را شکست داد، تقویت شود.

دینو در خصوص سوسا گفت: صحبت ما درباره یک گرگ تنها نیست. پشت این موضوع افراد قدرتمندی قرار دارند و پلیس درباره آن تحقیقات خواهد کرد. ما اجازه به تروریسم سیاسی در برزیل نخواهیم داد.

والیسون دوس ریس پریرا، وکیل اولیه سوسا گفت که موکلش به جرمش اعتراف و با پلیس همکاری کرده است. همچنین خورخه چدیاک، وکیل فعلی او نیز اظهار کرد هنوز با سوسا که در زندان به سر می برد، صحبت نکرده است اما گفت اعتراف او به پلیس پر از "تناقضات" است.

سوسای ۵۴ ساله، مدیر یک پمپ بنزین در ایالت پارا در شمال برزیل است که به گزارش رویترز به پلیس گفته است، تردیدافکنی‌های بولسونارو به نتایج انتخابات برزیل، الهام بخش سفر او در تاریخ ۱۲ دسامبر به پایتخت برزیل بود.

بر اساس این گزارش سوسا پس از ورود به برازیلیا به اردوگاه طرفداران بولسونارو در خارج از مقر ارتش برزیل که با نتایج انتخابات مخالف و خواستار کودتا بودند، پیوست.

او بر اساس رونوشتی از متن شهادتهایش که رویترز به آن دست یافت، گفت: "هدف از سفر من به برازیلیا این بود که بتوانم به تظاهرات در مقابل مقر ارتش بپیوندم و منتظر باشم تا نیروهای مسلح به من اجازه بدهند سلاح به دست بگیرم و کمونیسم را نابود کنم."

سوسا همچنین بیان داشت، در اکتبر سال گذشته مجوز مالکیت اسلحه معروف به CAC را دریافت کرده و به جمعیت دارندگان اسلحه که از زمان انتخاب بولسونارو در سال ۲۰۱۸ و سیاست او در کاستن از سختگیری در قوانین مالکیت اسلحه تعدادشان شش برابر شده و به ۷۰۰ هزار نفر رسید، پیوست.

او اعتراف کرد که از آن زمان تاکنون  پولی به ارزش حدودا ۳۰۸۰۰ دلار برای تقویت زرادخانه اسلحه خود سرمایه گذاری کرده است. او گفت که در مسیر سفرش با خودرو به برازیلیا، دو تفنگ شاتگان، دو هفت تیر، سه کلت، یک تفنگ بزرگ، بیش از هزار گلوله و پنج  دینامیت با خود برده است.

سوزا اعتراف کرد: "آنچه مرا برای خرید اسلحه ترغیب کرد، سخنان رئیس جمهور بولسونارو بود که همیشه بر اهمیت مسلح شدن غیرنظامیان با گفتن این جمله که جمعیت مسلح هرگز به بردگی گرفته نخواهند شد، تأکید کرد.

او افزود که قصد داشته سلاح های خود را با دیگر دارندگان مجوز مالکیت سلاح در اردوگاه برازیلیا به اشتراک بگذارد. در ۱۲ دسامبر، روزی که پیروزی لولا تایید شد، برخی از ساکنان اردوگاه به مقر پلیس فدرال در برازیلیا حمله کردند.

سوسا گفت که از سطحی از حمایت رسمی برخوردار بوده است.

او گفت که پس از حمله ۱۲ دسامبر، نیروهای پلیس و آتش نشانان نزدیک اردوگاه به او گفتند تا زمانی که معترضان به پلیس حمله نکنند، هیچ معترضی را به دلیل خرابکاری دستگیر نخواهند کرد. نظرات آنها او را به این باور رساند که "به زودی مداخله نیروهای مسلح (کودتا) اعلام خواهد شد."

اما او گفت که با گذشت هفته ها بدون کودتا، او و سایر افراد حاظر در اردوگاه طرحی برای جلوگیری از روی کار آمدن لولاداسیلوا ارائه کردند. او گفت که ایده آنها "برانگیختن یک مداخله نظامی و اعلام حکومت نظامی برای جلوگیری از استقرار کمونیسم در برزیل" بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha