• پنجشنبه / ۸ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401100804293
  • خبرنگار : 71631

هشتمین عجایب دنیا

هشتمین عجایب دنیا

وقتی صحبت از «ارتش سفالین» به میان می‌آید، ‌ نخستین کلماتی که در ذهن تداعی می‌شود، شگفتی و حیرت است. این ارتش در حقیقت نمادی از تاریخ‌ چندهزار ساله چین است و کشف ارتش سفالین و مقبره نخستین امپراتور چین یک دستاورد بزرگ برای جهان باستان‌شناسی محسوب می‌شود. سربازان این ارتش بخشی از نقشه بزرگ این امپراتور برای بازخلق دوباره سلطنت او در جهان زیرین بودند، اما چرا «کین شی هوانگ»، تا این حد شیفته نامیرایی و حفاظت شدن پس از مرگ بود؟

به گزارش ایسنا، ‌ «ارتش سفالین» ‌ یکی از حیرت‌انگیزترین اکتشافات چین باستان است. این ارتش در حقیقت مجموعه‌ای از مجسمه‌های سفالین است که به عنوان سربازان «کین شی هوانگ» ‌ (Qin Shi Huang)، نخستین امپراتور چین ساخته شدند. با تحقیق درباره «ارتش سفالین» ‌ می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره جامعه ۲۲۰۰ سال پیش چین به دست آوریم.

در سال ۱۹۷۴ میلادی گروهی از کشاورزان چینی حین حفر چاه آب با چند مجسمه این ارتش عظیم سفالین مواجه شدند. بلافاصله گروهی از باستان‌شناسان برجسته چینی، این مکان را مورد بررسی قرار دادند. نکته قابل توجه درباره کشف این مجسمه‌ها فاصله کم آن‌ها با مقبره «کین شی هوانگ» بود.

«کین شی هوانگ» ‌ که به عنوان نخستین امپراتور چینِ یکپارچه شناخته می‌شود در سال ۲۵۹ پیش از میلاد در میانه جنگ، به عنوان شاهزاده «چِنگ» ‌ (Zheng) چین متولد شد. چین و شش قلمرو دیگر در فاصله ۴۸۰ تا ۲۲۱ پیش از میلاد در مجموع به عنوان «ایالت‌های جنگ‌طلب» شناخته می‌شدند که برای سلطه‌گری و قدرت می‌جنگیدند. این هفت قلمرو بخش اعظمی از کشوری را تشکیل می‌دادند که بعدها به نام چین شناخته شد.

شاهزاده «چِنگ» ‌ در ۱۳سالگی شاه شد، با گذشت زمان، تجربیات بیشتری کسب کرد و به یک پادشاه قدرتمند تبدیل شد. او یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را به وجود آورد. زمانی که ارتش او سایر «ایالت‌های جنگ‌طلب» را شکست داد، ‌ «چنگ» ‌ در سال ۲۲۱ پیش از میلاد به «کین شی هوانگ» نخستین امپراتور چین تبدیل شد.

«شی هوانگ» ‌ در دوران فرمانروایی‌اش به طور افراطی از برده‌ها برای ساخت کاخ، ‌ مقبره و دیوار بزرگ چین استفاده کرد. با این حال، او نقش اساسی در تاریخ چین ایفا کرد. او پس از متحد کردن چین، ‌ وزن و واحدهای اندازه‌گیری را همگون کرد و سیستم نوشتاری واحدی را معرفی کرد که در نتیجۀ آن، امکان برقراری ارتباطِ بین مردمی با گویش‌های بسیار متفاوت فراهم شد. او همچنین سیستم حکومتی را ابداع کرد که تا چندین قرن به قوت خود باقی ماند.

هشتمین عجایب دنیا

تاکنون چندین فیلم سینمایی و مستند با هدف به تصویر کشیدن تأثیر شگرف «شی هوانگ» ‌ در سیستم چین، درباره زندگی این امپراتور ساخته شده است.

او مقبره بزرگ خود را احتمالا به این امید بنا کرد که روحش می‌تواند در زندگی پس از مرگ زنده بماند. روند ساخت مقبره عظیم این امپراتور از ۲۴۶ پیش از میلاد آغاز شد و در مجموع ۷۰۰ هزار نفر در ساخت آن نقش داشتند.  

«شهر روح» عنوانی است که برای مقبره عظیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شبیه به شهر ساخته شده است. شهرهای روح با این اعتقاد ساخته شدند که روح‌ها پس از مرگ می‌توانند همچون دوران حیات، در این شهرها زندگی کنند. تپه‌ای که در بالای مقبره امپراتور قرار دارد در جنوب یک محوطه مستطیلی بسیار بزرگ واقع شده است. برخی از باستان‌شناسان این محوطه بزرگ را «شهر ارواح» نامیده‌اند. پس از گذشت ۲۰۰۰ سال این تپه با ۴۳ متر ارتفاع همچنان برقرار مانده است. کاوش باستان‌شناسان در این محوطه، بقایای به جای مانده از یک بنا را نیز آشکار کرده است. در مجموع می‌توان گفت که مقبره «شی هوانگ»، نمونه کوچکی از امپراتوری و کاخ «شی هوانگ» ‌ است. «ارتش سفالین» نیز در نزدیکی مقبره این امپراتور قرار داده شده است.

«یوآن ژونگیی»، یکی از نخستین باستان‌شناسانی که از «ارتش سفالین» ‌ بازدید کرد، به این نکته اشاره دارد که بسیاری از باستان‌شناسان تاکنون، مجسمه‌های سفالین را در این تعداد یا چنین گودال بزرگی را یکجا ندیده‌اند.

باستان‌شناسان تاکنون چهار گودال اصلی را کشف کرده‌اند که سربازان ارتش سفالین در آن قرار دارند. این گودال‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند و بخش‌های مختلف ارتش را در خود جای داده‌اند.

هشتمین عجایب دنیا
گودال شماره یک

گودال شماره یک، ‌ بخش اصلی ارتش را شامل می‌شود. هر کدام از جنگجویان این گودال، ۱۷۵ سانتی‌متر ارتفاع دارند. در این گودال سه ارابه چوبی، ۳۲ اسب سفالین در اندازه واقعی و بیش از ۱۰۰۰ جنگجو وجود دارد. مجسمه جنگجویان به شکلی ساخته شده است که گویی زره بر تن دارند. این مجسمه‌ها زمانی نیزه و شمشیر بر دست داشتند.

هشتمین عجایب دنیا
گودال شماره دو

 گودال شماره دو به شکل L ساخته شده است و مساحتی معادل ۶۰۰۰ متر مکعب را در برمی‌گیرد. در این گودال اشیائی از جنس یشم، طلا، استخوان، ‌ آهن، ‌ برنز به همراه مجسمه‌های سواره‌نظام و ارابه‌های جنگ وجود دارد. در واقع یک واحد متشکل از ۱۶۰ سواره‌نظام به همراه پیاده نظام در این گودال یافته شده است. این سواره‌نظام‌ها در مقابل اسب‌شان ایستاده‌اند. با یک دست افسار اسب را نگه داشته‌اند و در دستی دیگر، کمان دارند.

هشتمین عجایب دنیا
گودال شماره سه

گودال شماره سه، ‌ به شکل U ساخته شده است. این گودال در مقایسه با سایر گودال‌ها کوچک‌تر است. در این گودال چند سرنیزه برنز، ‌ یک ارابه جنگی و ۶۰ سرباز وجود دارد. دالان اصلی این گودال احتمالا فضای مختص افراد عالی‌رتبه بوده و ممکن است به عنوان فضای مستقر شدن روحِ برترین سربازان و اسب‌های آن‌ها ساخته شده باشد. تقریبا سر مجسمه تمام این افسران عالی‌رتبه از بین رفته است. هیچ اثری از آتش‌سوزی در این گودال دیده نمی‌شود، ‌ این درحالی است که در سایر گودال‌ها نشانه‌هایی از به آتش‌کشیده شدن در دوره‌ای از تاریخ وجود دارد.

تعداد جنگجویان حاضر در این گودال‌ها شگفت‌آور است. تاکنون هیچ‌کسی این حجم زیاد از آثار باستانی را در یک مکان کشف نکرده است. سه گودال در مجموع بیش از ۸۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ ارابه و ۶۷۰ اسب را نگهداری می‌کنند. نکته قابل توجه درباره گودال شماره ۴، ‌ خالی بودن آن است.

«موزه جنگجویان سفالین» ‌ در اکتبر سال ۱۹۷۹ میلادی در «شی‌آن» افتتاح شد. این موزه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که نتایج اکتشاف باستان‌شناسان را از فاصله نزدیک و از گذرگاه‌های چوبی اطراف گودال‌ها تماشا کنند. از زمان افتتاح این موزه، مقبره «شی هوانگ» ‌ و این موزه به عنوان هشتمین مورد از عجایب دنیا شناخته شده‌اند. در سال ۱۹۸۷، ‌ یونسکو این مقبره را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

سازندگان مجسمه‌ها، سربازان سفالی را در ابتدا رو به شرق قرار داده بودند. احتمالا نخستین امپراتور چین، ارتش را رو به شرق قرار داده بود تا در مقابل پایتخت ایستاده باشند. شاید او گمان می‌کرد که اگر حمله‌ای صورت بگیرد از این سمت خواهد بود. او می‌خواست حتی پس از مرگ برای تهاجم آماده باشد.

هشتمین عجایب دنیا

این جنگجویان سفالین در گودال‌هایی در نزدیکی مقبره امپراتور و پس از درگذشت او در ۲۱۰ پیش از میلاد، دفن شدند. پاها، ‌ دست‌ها، بدنه و سرهای آن‌ها احتمالا با استفاده از قالب ساخته شده‌اند. البته پیش از این‌که در کوره قرار داده شوند، جزئیات آن‌ها با استفاده از دست شکل گرفته بود. سرها، دست‌ها و پاهای آن‌ها به طور جداگانه ساخته و سپس درکنار هم قرار داده شدند. کارگران سپس این مجسمه‌ها را به ترتیبِ درجه و وظیفه در گودال‌ها قرار دادند.

در حالی که هر سر و بدن، متفاوت به نظر می رسد، قسمت‌های اصلی بیشتر سربازان مشابه است؛ ولی چرا مجسمه‌سازان برای مدل‌سازی چهره‌های منحصربه‌فرد جنگجویان و طراحی چشم‌ها زحمت زیادی به خرج دادند، آن هم وقتی قرار بود این سربازان را دفن کنند؟ افرادی که این چهره‌ها را ساخته‌اند، کارگران، زندانیان و یا برده‌ها بودند، و نه هنرمندان حرفه‌ای. اگرچه تعدادی مجسمه‌ساز ماهر احتمالاً بر این پروژه نظارت داشتند. با این حال، هزاران کارگر ناراضی موفق شدند یکی از زیباترین آثار هنری تاریخ را خلق کنند.

هشتمین عجایب دنیا

 جنگجویان سفالین بهترین سلاح‌های روز خود را در دست داشتند. دست‌های آن‌ها برای نگه داشتن سلاح‌های واقعی شکل گرفته بود. این جنگجویان سفالی قرار بود یک ارتش واقعی و آماده برای جنگیدن باشند. سربازان در یگان جلو هیچ زره یا کلاه ایمنی بر تن ندارند و در عوض تیر و کمان بلندی را حمل می‌کنند.

ردی از رنگدانه‌های قرمز، قهوه‌ای، آبی، بنفش، زرد و سبز روی لباس و کفش سربازان شناسایی شده است. پس از کشف ارتش سفالین، سطح رنگ‌شده شروع به پوسته پوسته شدن و محو شدن کرده است.

با این‌که معمولا از این گروه از مجسمه‌ها به عنوان یک ارتش یاد می‌شود، اما همه آن‌ها سرباز نیستند. در این مجموعۀ مجسمه، افرادی به شکل تاجر، ‌ مسؤول اصطبل و شهروندان عادی نیز به چشم می‌خورند.

هشتمین عجایب دنیا

باستان‌شناسان علاوه‌بر سلاح‌های مختلف، سه نوع سلاح غیرعادی نیز کشف کردند؛ نوعی نیزه، ‌ نوعی شمشیر و نوعی جسم سنگین و باریک فلزی.

علاوه‌بر سلاح، چندین ساز موسیقی در گودال‌ها کشف شده است. در گذشته، سربازان از این سازها برای هدایت ارتش استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۳

سلام. واقعا جالب وخاندنی بود .. ممنونم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۳

چه برسربردگان آن زمانها میومده،،،بردگانی که این اثاررابازور تازیانه خلق کردن،،دیوارچین و برلین واهرام مصروووووآثاری هستن که انسان رابه عنوان ظالم ترین مخلوق خدا نشان میده،،،

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۱:۳۴

کی گفته با زور تازیانه بوده؟پس تخت جمشید هم تازیانه بوده.بیستون هم تازیانه بوده.پاسارگاد و این همه کاروانسرا و بناهای زیبایی که تو ایران هست همه با تازیانه بوده.انگار عمون موقع که پی ریزی دیوار چین رو انجام میدادن همونجا مهندس ناظر تو بودی.میدونی یاده ی حکایتی افتادم.سیل و زلزله و بلا که تو کشور ما میاد میشه امتحان الهی تو خارج از کشور میاد میشه عذاب الهی.حالا اهرام مصر و دیوار چین میشه تازیانه زدن و برده کشی.تو ایران میشه خلق هنرمندانه آثار باستانی.التماس کمی تفکر..

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۸:۴۷

در جواب حاج وحید عرض کنم: یک چیزی شنیده ولی شبیه کسی عمل کرد که ماست رو توی خورش ریخت و بعدم که مزه کرد گفت اَه این چه غذایی است؟ در نقوش تخت جمشید بردگان رو به زنجیر کشیدن . همه این آثار بزرگ توسط بردگان و با زور و شکنجه درست شده. ایران و غیر ایران هم نداره. حوادث طبیعی که واکنشی در برابر کنش انسانهاست چه ایران چه جای دیگه. نژاد پرستی هم بسیار زشت و منفور است

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۲۳:۴۳

ببین وحید میدونی مشکل تو و امثال تو چیه؟ خود زنی رو خوب بلدین و شدیداً کم سواد هستین چرا خیال کردی با چهارتا کلمه میشی تاریخ دان و صاحب نظر؟؟ چرا با سی و سه پل مقایسه نکردی چرا با عالی قاپو و چهل ستون مقایسه نکردی؟؟ اهرام مصر رو با تخت جمشید مقایسه میکنی؟؟؟ کاش یذره تاریخ رو بخونی تا اینقدر نزنی تو سر خودت و مملکتت برو بخون شیخ بهایی که بود و چه کرد برو بخون معمار و سازنده ابنیه های اصفهان که بودند و چه کردند نه فقط اصفهان تمام شهرهای ایران والسلام 👍🇮🇷🇮🇷✌️✌️

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۱۸:۰۹

جالب بود

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۷:۴۸

موافقم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۱۸:۱۵

سلام به نظر بنده اینها مجسمه نبودند بلکه ارتش وانسان واقعی بودن که به احتمال خیلی زیاد قصد حمله به سرزمینی را داشتند که مورد خشم خداوند قرار گرفته و در جای خودشان مسخ شدند ..اگر دقت کنید مردمک چشم های آنها و خدم و حکمشان خیلی طبیعی‌ست حتی زه تیرو کمان وگوهای پریشان آنها هنوز سالم هستند

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۰

احسنت بسیار زیبا و عاقلانه این پیامی که دادی

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۰:۲۱

😯😯😯😯

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۰:۳۵

بعید هم نیست

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۰:۵۴

چه جالب من فکر میکردم فقط من اینطوری فکر میکردم،بنظرم خدا خواسته اینکه انسان از چه چیزی ساخته شده و به چیزی تبدیل میشه رو به انسان نشون بده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۹:۳۴

نگوووووو😆😆😆😆

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۳:۴۱

حخخخ چی‌ زدی‌ سفال‌ ساخت‌ دست‌ بشره‌

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۳:۴۴

خیلی نظرت قابل احترامه بیزحمت کمتر فیلم تخیلی نگاه کن هههه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۷:۰۸

خخخخخخ . خوش به حالت

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۰۲:۱۴

مرحبا👍👍👍

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۰۷:۲۷

اگر اینطور بود نباید تو خالی می بودن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۵:۳۷

اخه اینم شد جواب خدا اونا رو سفال کرده .پادشاه بد بوده چه ربطی به سربازان بدبخت داره سفال بشن .هر پادشاهی در زمان خودش میخواسته با درست کردن چنین چیزایی قدرت خودشو به ایندگان نشون بده .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۸:۵۲

با احترام خیر. اینها سفالین است و اگه آدم واقعی بود مجسمه های بدون سر توو خالی نبود. اگر واقعی بودند کارشناسان متوجه شده و توضیح میدادند . انسانهای عذاب شده اون انسانها گیر افتاده و سنگ شده در آتشفشان ایتالیا هستند .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۰۸:۳۵

داداش دیگه دین خرافات ربط ندین به همه چی😂😂

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۶:۰۱

سپاس

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۷:۵۷

خلق چنین آثاردراطراف واکناف جهان توسط شاهان ظالم رایج بوده منجمله می‌توان ازدیواری که درشهرکابل افغانستان بالای کوهی موسوم به شیردروازه که قدمت آنرابهبه قبل ازمیلادنسبت میدهندیادنمودکه نظربه روایات اجسادزیادی دروسط دیوارتوسط حاکم ظالم وقت مدفون گردیده که این دیواردرطول این کوه اعمارگردیده ازآثارشگفت معماری میباشد.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۸:۴۲

این هم از بزرگی خداوند متعال هست هرچه هست نشان دهنده قدرت الهی را ببینید فقط حق حرف بزنید و طرفدار حق باشید که خداوند هر کاری بخواهد به یک گوشه چشمی تمام میشه این درس بزرگ روزگار هست

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۰۹:۵۷

واقعا ابزار سخت وصحنه های با شکوهی هستند اما ساخت وشکل اونها به اندازه جزعی از تخت جمشید نمی رسد. چرا که در ظرافت ودقت. شکل خیلی دقت بکار نرفته

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۸:۵۶

اگه تخت جمشید ازین مهمتر و باشکوهتر بود میشد هشتمین عجایب. لطفا نژادپرست نباشید. ۸۰۰۰ مجسمه میدونی یعنی چی؟

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۴:۴۷

احتمالا اینا اغتشاش گر بودن.. خشک شون کردن عبرت بشه برا سایرین

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۶:۴۷

درود بر شما .آیا ساختن یه همچین ارتش زیبایی که کاملا شباهت ۱۰۰ درصدی به انسان داره حتی چروکهای روی پیشونیشونم هستش انگار که یک انسان واقعی به نظر میرسه که فقط روح نداره تعجب برانگیز نیست فکر نمیکنید شاید مثل تمام اتفاقهای تاریخی که تو قرآن ازش یاد میشه اینها هم از طرف خداوند یکتا و بلند مرتبه به سفال تبدیل شدن حالا چون اسمی ازشون تو کتابهای مذهبی نیومده حتما ساخته دست بشره ؟من که بعید میدونم شاید اینها هم کارای خوب کردن خدا هم خواسته تا جاودانه بمونن از این طریقویا کارهای خیلی بد انجام دادن و به عذاب الهیدچار شدن کسی چه میدونه فقط خداوند عزووجل هست که از همه چیز خبر داره و بس .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۸:۳۲

به نظر من اینا مجسمه نیستن بلکه ارتش شی هوانگ تی هستن که توسط تلسم به مجسمه تبدیل شدن چون اگه دقت کنین همه چی خیلی خیلی طبیعی است و حتی چهره ی سربازا هم با متفاوت

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۲۰:۱۲

بله از مسئولین ایران یاد بگیرن تمام آثارباستانی فرستادن زیر صدهای آب ...ومقبره کوروش دورش فنس کشیدن ...تخت جمشید شده مزار شهدا ...شهید حرمت داره جایگاه ومکان مخصوص به خودشو داره ...تمام تفریگاها و محل گردش شهدا رو دفن کردن ...خاک

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۲۱:۳۴

آدمی‌زاده‌دیگه‌بعضی‌وقتا‌کلش‌داغه‌همه‌کاری‌میکنه‌

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۰:۰۶

پس تاریخ پنج هزار ساله ما کجاست یا سه هزار ساله

avatar

یکم فکر کنین بعد حرف بزنین اخه این حرفا چیه ک خدا خشکشون کرده سفال شدنو اینکه طلسم و جادو این شکلیشون کرده یعنی چی اخه چرا الان ازاین اتفاقا نمیفته من موندم همش واسه زمانی بوده ک هیچکس ندیده چه بدبختی داریم ازاین افکار بخاطر همینه از همین چیزی ک هستیم نمیتونیم تکون بخوریم و پسرفت داریم جای پیشرفت

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۲:۰۷

اینا مجسمه سفالی و ساخت دست بشر هستن. منطقی و عقلانی فکر و نظر بدید لطفا....

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۰ ۱۸:۴۱

اعتقاد به بقا و جهان دیگر

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۰۸:۲۸

پس الان خدای عزوجل مثلا داعش رو خشک کنه منطق هم خوبه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۱۲:۲۳

فک کنم یکی از قسمت های مومیایی توی این معبد پر شده اگه اشتباه نکنم یا شاید شبیه سازیش کردن تو فیلم