• شنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101005659
  • خبرنگار : 50552

آغاز پویش «چتر سرخ زندگی» در قزوین

آغاز پویش «چتر سرخ زندگی» در قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: با توجه به کاهش مراجعه به مراکز اهدای خون در فصل زمستان، پویش سراسری چتر سرخ زندگی همزمان با سراسر کشور، در استان قزوین با هدف افزایش مشارکت مردم در اهدای خون آغاز می‌شود.

دکتر عباس طالبیان در نشست خبری که امروز شنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱، در سازمان انتقال خون استان برگزار شد، اظهار کرد: اهدای خون به‌عنوان یکی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه و مردمی است که مردم عزیز ما همواره در این فعالیت اجتماعی با هدف کمک به بیماران نیازمند مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: خون تنها ماده‌ای است که جایگزینی برای آن وجود ندارد، این نشان‌دهنده نقش حیاتی اهدای خون است، بنابراین به‌صورت مستمر باید اهدای خون صورت بگیرد تا جان بیماران نیازمند به مخاطره نیفتد.

این مسئول عنوان کرد: وضعیت اهدای خون در استان قزوین مطلوب است، از ابتدای سال جاری تا پایان فصل پاییز ۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر در استان جهت اهدای خون به پایگاه‌های ما مراجعه کرده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

طالبیان بیان کرد: البته برخی از این مراجعین به دلایل مختلف واجد شرایط اهدای خون نبوده‌ و از خونگیری معاف شده‌اند، چرا که سلامت خون اهداکننده مهم‌ترین ملاک برای اهدای خون است، به لحاظ آماری معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد از مراجعین از اهدای خون معاف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ۵۰ درصد از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه اهدای خون در میان این قشر از جامعه به‌صورت صحیح فرهنگ‌سازی نشده است، در کشور ۵ درصد از اهداکنندگان خانم هستند و این آمار در استان قزوین ۷ درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین افزود: ۵۷ درصد از اهداکنندگان خون استان قزوین، اهداکنندگان مستمر هستند؛ در حالت کلی به شرط سلامت جسمانی، آقایان سالیانه چهار بار و بانوان سالیانه سه بار امکان اهدای خون دارد.

این مسئول تأکید کرد: در فصول سرد معمولاً آمار مراجعین اهدای خون کاهش می‌یابد، در حالی که نه تنها میزان مصرف خون در این ایام کم نمی‌شود، بلکه به‌دلیل اینکه بسیاری از اعمال جراحی زیبایی در فصل سرد انجام می‌شود، نیاز به خون در فصل زمستان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش مراجعه به مراکز اهدای خون در فصل زمستان، پویش سراسری «چتر سرخ زندگی» همزمان با سراسر کشور، در استان قزوین با هدف افزایش مشارکت مردم در اهدای خون آغاز می‌شود و برای فرهنگ‌سازی در راستای ترویج اهدای خون، نیازمند مشارکت و همکاری رسانه‌ها و خانواده‌های عزیز هستیم.

نیاز استان قزوین به اتوبوس سیار اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ضمن اشاره به اجرای پروژه ملی سردخانه پلاسما در استان قزوین، اظهار کرد: سال گذشته زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در محل مجتمع ادارات نواب توسط خیرین به اداره‌کل انتقال خون استان جهت احداث سردخانه پلاسما اهدا شده است، اجرای این پروژه به اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی نیاز دارد که وزارت بهداشت وعده مساعدت ۱۰ میلیارد تومانی را داده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت جوامع بشری، یکی از نیازهای استان قزوین جهت دسترسی سریع‌تر به اهداکنندگان، اتوبوس سیار جهت اهدای خون است تا این اتوبوس به مناطق مختلف رفته و هم‌وطنان عزیز بتوانند در اهدای خون مشارکت سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد: برخی استان‌ها دارای این اتوبوس‌ها هستند، اما متأسفانه استان قزوین در تأمین این اتوبوس با مشکل مواجه است، هزینه تأمین این اتوبوس ۸ میلیارد تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha