• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401101106006
  • خبرنگار : 50123

الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی گیاه‌پزشکی؛ راهی برای ممنوعیت فروش آزاد سموم

الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی گیاه‌پزشکی؛ راهی برای ممنوعیت فروش آزاد سموم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از برنامه‌هایی که قرار است از ابتدای سال آینده توسط سازمان حفظ نباتات کشور در همه استان‌ها اجرایی شود برنامه نسخه نویسی الکترونیک گیاه‌پزشکی است، در صورتی‌که این اتفاق بیفتد فروش آفت‌کش و کودهای شیمیایی بدون نسخه ممنوع است و اگر داروخانه گیاه‌پزشکی بدون نسخه نسبت به فروش سموم و آفت‌کش‌ها اقدام کند، برخورد قانونی انجام می‌شود.

فرشید شبانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه توسعه کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با رویکرد کاهش مصرف سموم و استفاده بهینه از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی به منظور تولید محصول سالم از برنامه‌های دولت بوده است، اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه یکی از بندها به این موضوع اشاره دارد که وزارت جهاد کشاورزی موظف به حمایت از کلینیک‌های گیاهپزشکی به منظور استفاده بهینه از سموم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نقش مشاوره، بازدید، شناسایی عوامل خسارت‌زا و در نهایت توصیه روش‌های شیمیایی برای آفت کش‌ها با دزهای توصیه شده و مجاز را برعهده دارند.

وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که قرار است از ابتدای سال آینده توسط سازمان حفظ نباتات کشور اجرایی شود، برنامه نسخه‌ نویسی الکترونیک است، این طرح همانند نسخه نویسی الکترونیک در بخش‌های پزشکی است، در صورتی‌که این اتفاق بیفتد فروش آفت کش و کودهای شیمیایی بدون نسخه ممنوع بوده و اگر داروخانه گیاهپزشکی بدون نسخه نسبت به فروش سموم و آفت‌کش‌ها اقدام کند برخورد قانونی انجام می‌شود.

شبانی ادامه داد: بعد از اجرای این طرح، کشاورز موظف است به کلینیک گیاهپزشکی مراجعه و براساس نسخه الکترونیک سم مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار کلینیک گیاه پزشکی فعال در سطح استان وجود دارد و راه‌اندازی سه کلینیک دیگر در دست اقدام بوده که نیازمند دریافت مجوز هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha