• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401101106517
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

برگزاری همایش مدیریت آب به میزبانی دانشگاه بیرجند

برگزاری همایش مدیریت آب به میزبانی دانشگاه بیرجند

ایسنا/خراسان جنوبی معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند گفت: اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب طی ۲ و ۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

ابوالفضل اکبرپور، امروز یکشنبه ۱۱ دی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تغییر اقلیم جهان و تأثیرگذاری این شرایط بر شرایط ایران، اظهار کرد: کمبود بارش‌ها و رشد جمعیت، افزایش استخراج از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به افت شدید این منابع شده؛ از طرفی مصرف ذخایر آب استراتژیک تجدیدناپذیر نیز به وضعیتی نگران‌کننده رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود نگرانی‌ از پیامد خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب مخصوصا در مناطق خشک را افزایش داده است، تصریح کرد: برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید همزیستی با کم آبی را مورد توجه قرار داد.

اکبرپور با اشاره به برنامه‌ها و راهکارها، اظهار کرد: امروز باید تهدید را به فرصت تبدیل و با بهره‌گیری از راهکارهای مؤثر کمبودها را جبران کرد و همایش بین‌المللی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب در واقع محققان آب کشور را گرد هم آورده تا دستاوردهای آن راه­گشای برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب شود.

وی با اشاره به اینکه امسال مقدار بارندگی ۱۹ درصد کاهش داشته تصریح کرد: اکنون تغییر اقلیم گریبانگیر کشور شده و با کاهش بارندگی افزایش گرد و خاک و تنش آبی روبرو می شویم.

اکبرپور با بیان اینکه قطعا چالش آینده دنیا جنگ آب خواهد بود و امروزه اکثر جوامع با آن دچار مشکل هستند، ادامه داد: از لحاظ فرونشست متاسفانه مقام اول دنیا را داریم و براساس آمار وزارت نیرو مقدار نزولات جوی در سال ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که تنها از ۱۰۰ میلیارد متر آن استفاده می‌شود و مابقی هدر می رود.

وی بیان کرد: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیمتر است و با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم و با کمبود بارندگی با بحث مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنیم.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این همایش به عنوان یکی از رویدادهای علمی، چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب در کشور را مورد توجه قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: امید است که این همایش محققان آب کشور را گرد هم آورده و دستاوردهای آن راهگشای برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب شود و از تمامی دست اندرکاران بخش آب کشور دعوت می‌شود که یافته‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را برای ارائه و انتشار به این گردهمایی علمی ارسال کنند.

همایشی برای آب به میزبانی دانشگاه بیرجند

نگاه تخصصی به مدیریت آب 

محمد اکبری، دبیر همایش اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب نیز گفت: استفاده از فناوری‌های جدید در مدیریت آب از قبیل پایش از راه دور منابع آب، مدل‌سازی منابع سطحی و زیرزمینی آب، مدل‌سازی و طراحی شبکه‌های آب و فاضلاب، حسگرهای سنجش کیفیت آب برای حل مشکل کم آبی موثر هستند.

وی افزود:حسگرهای کشف نشت آب، مراکز کنترل و دیسپاچینگ آب، مدیریت انرژی در فعالیت‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های اطلاعات مکانی، مدیریت تقاضا و مصرف آب و باز چرخانی آب می‌تواند به حل بخشی از مشکلات آب کشور و برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب کمک شایان توجهی کند.

اکبری با بیان اینکه با افزایش رشد جمعیت تمایل به سمت رفاه نیز بیشتر شده در نتیجه استفاده از منابع آبی نیز رو به افزایش رفته است، بیان کرد: این همایش منحصر به یک گردهمایی صرفا علمی و فنی نیست و بحث‌های مدیریتی  و فنی در کنار همزیستی با محیط زیست نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اولین دوره همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، تصریح کرد: این همایش در آبان ۹۷ برگزار و ۱۸۵ مقاله پذیرفته شد.

اکبری خاطرنشان کرد: در حاشیه همایش ۲۲ غرفه برپا و ۶۰ اسپانسر مشارکت کرده و چهار نشست تحصصی حوزه آب برگزار می‌شود؛ این همایش بین‌المللی با همکاری مشترک آلمان برگزار می‌شود و دانشگاه بیرجند به عنوان پایلوت انتخاب شده و ارسال مقالات تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد که احتمال تمدید آن نیز است.

وی با بیان اینکه در کنار همایش وبینار و جلسات تخصصی نیز برگزار خواهد شد، بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ ارگان برای حمایت و هماهنگی با ما قرارداد بسته اند و قصد داریم مسئولان حوزه آب را پای کار بیاوریم.

همکاری‌های بین المللی برای یک چالش جهانی 

محسن پوررضا، دبیر عملی همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب نیز با اشاره به همکاری آلمان و قطر با دانشگاه بیرجند، تصریح کرد: خراسان جنوبی به عنوان منطقه نیمه خشک و کشت زعفران به عنوان محصول استراتژیک برای این همایش انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه کمیته علمی قوی از دانشگاه‌های داخل و خارج کشور برای همایش انتخاب شده‌اند، افزود: حامیان بین المللی همایش شامل؛ موسسه fraunhofer، دانشگاه صنعتی برایت، موسسه مدیریت منابع inter۳ آلمان و دانشگاه جامع قطر هستند.

پوررضا با اشاره به راه اندازی کنسرسیوم بین المللی ایران، قطر و آلمان، ادامه داد: باتوجه به نیاز اندیشمندان و دانشجویان به گواهینامه همایش، کمیته داوری داوری پیش از موعد را پذیرفت.

همایشی برای آب به میزبانی دانشگاه بیرجند

برگزاری نشست‌های کاربردی 

مصطفی یعقوب زاده، دبیر اجرایی همایش نیز با تأکید بر تبادل اطلاعات و ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: از مردادماه سال جاری استارت همایش زده و با کمک کمیته‌های مختلف روندها دنبال شد.

وی با اشاره به راه اندازی ۲۰ غرفه نمایشگاهی برای ارائه طرح‌های مرتبط با آب، تصریح کرد: اجرای سخنرانی علمی و برگزاری نشست‌های کاربردی حضوری و مجازی و تعامل با محققان، پژوهشگران  و شرکت‌ها از بخش‌های مهم این همایش است.

دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه جلسات متعددی را با ارگان‌های مختلف برگزار کردیم، بیان کرد: خراسان جنوبی استانی است که سال‌هاست با خشکسالی روبرو بوده و قطعا متخصصان و کارشناسان در این همایش با ارائه و تبادل نظر می‌توانند برای کاهش آسیب کمبود آب مثمر ثمر باشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، یزد، کرمان، تهران و هرمزگان تعامل خواهند داشت، یادآور شد: بهترین مقالات در مجلات پژوهشی کشور همچون مجله دانشگاه شهید باهنر و گلستان و دانشگاه بیرجند به چاپ می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha