• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401101206946
  • خبرنگار : 71415

کره جنوبی و آمریکا در تدارک برگزاری تمرین نظامی با تسلیحات هسته ای

کره جنوبی و آمریکا در تدارک برگزاری تمرین نظامی با تسلیحات هسته ای

رئیس جمهور کره جنوبی گفت، کشورش و آمریکا در تدارک تمرین نظامی با استفاده از تجهیزات هسته‌ای آمریکا در مواجهه با تهدیدهای موشکی و هسته‌ای فزاینده کره شمالی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، بر اساس گزارش روزنامه چوسان ایلبو اظهار کرد، هدف از این رزمایش‌ها و برنامه ریزی مشترک اجرای موثر تر "بازدارندگی گسترش یافته" آمریکا است.

این عبارت به معنی قابلیت ارتش آمریکا،‌به ویژه تسلیحات هسته‌ای آن، برای بازداشتن حملات به متحدان آمریکا است.

رئیس جمهور کره جنوبی بیان داشت: "تسلیحات هسته‌ای به آمریکا تعلق دارند اما برنامه‌ریزی، اشتراک اطلاعات، رزمایش‌ها و مانورها باید مشترکا توسط کره جنوبی و آمریکا اجرا شوند." او ادامه داد که واشنگتن درباره این طرح "نظری نسبتا مثبت" دارد.

این اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی یک روز بعد از آن منتشر شد که رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون،‌ رهبر این کشور خواستار تولید موشک‌های قاره پیمای بالستیک جدید و "افزایش سریع" زرادخانه هسته‌ای کشورش برای مقابله با تهدیدهای آمریکا در زمان تشدید تنش بین دو کره شد.

شتاب کره شمالی برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش مجددا باعث تجدید بحث درباره دستیابی کره جنوبی به تسلیحات هسته‌ای شده اما یون سوک یول گفت، حفظ معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مهم است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چند روز قبل در یک نشست حزب حاکم کارگران این کشور اظهار کرد، کره جنوبی اکنون تبدیل به "دشمن بی‌چون‌وچرای" کره شمالی شده و یک سری اهداف نظامی جدید را تشریح کرد؛ صحبتی که حاکی از در پیش بودن سالی پر از تنش و آزمایشات تسلیحاتی شدید از سوی کره شمالی است.

روابط بین دو کره که از مدت‌ها پیش با تنش همراه بوده، از زمان روی کار آمدن یون سوک یول به ریاست جمهوری کره جنوبی در ماه مه حتی تیره تر شده است.

روز یکشنبه، کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه برد را از سواحل شرقی خود طی یک آزمایش تسلیحاتی که به طرزی کم سابقه در اواخر شب و در روز سال نوی میلادی انجام شد، شلیک کرد؛‌ این در حالی است که روز قبل از آن هم کره شمالی سه موشک بالستیک شلیک کرده بود و به این ترتیب پیونگ یانگ سال 2022 را با ثبت یک رکورد در دست زدن به آزمایشهای موشکی به پایان رساند.

اظهارات یون سوک یول در مورد طرح رزمایشهای هسته ای، جدیدترین ابراز موضع سرسختانه‌ از سوی او در قبال کره شمالی است. وی از ارتش خواست تا پس از رخداد چند روز پیش نفوذ پهپادهای کره شمالی به کره جنوبی، خود را برای جنگی همراه با توانمندی "قاطع" آماده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha