• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401101206950
  • خبرنگار : 71516

بغداد و اربیل برای اولین دور از مذاکرات در ۲۰۲۳ آماده می‌شوند

بغداد و اربیل برای اولین دور از مذاکرات در ۲۰۲۳ آماده می‌شوند

دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق برای اولین دور از مذاکرات جدید در سال ۲۰۲۳ برای حل اختلافات درباره پرونده‌های مختلف به ویژه بودجه آماده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عراقی المدی، هنوز موعد رسمی برای برگزاری مذاکرات میان دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق مشخص نشده است؛ اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که احتمالاً طی روزهای آتی این مذاکرات برگزار شود.

به رغم برگزاری چندین دور مذاکرات میان بغداد و اربیل اما اختلافات درباره پرونده‌های پیچیده‌ای از جمله بودجه، قانون نفت و گاز و اجرایی کردن ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق درباره مناطق مورد مناقشه و پرونده گذرگاه‌ها همچنان پابرجا است.

احمد الهرکی، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: دور جدیدی از مذاکرات میان بغداد و اربیل احتمالا طی چند روز آینده برگزار شود. دو طرف درباره پرونده بودجه و نفت و گاز و پرونده‌های ملی عراق صحبت خواهند کرد. برنامه دولتی و نقشه راهی برای حل قطعی پرونده‌های اختلافی میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان وجود دارد.

وی گفت: مهم‌ترین رخداد در حال حاضر بودجه ۲۰۲۳ است. هیئت اقلیم کردستان عراق بیش از پرونده‌های دیگر به این پرونده توجه دارد. کمیته‌های فنی متخصص این پرونده را با وزارت دارایی بررسی خواهد کرد؛ اما بررسی قانون نفت و گاز و قوانین دیگر یک تصمیم سیاسی است که قبلا نیز بررسی شده است.

وفا محمد، عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت: تقریباً توافقی میان اربیل و بغداد درباره سهمیه اقلیم کردستان از بودجه سال ۲۰۲۳ وجود دارد. سهمیه اقلیم ۱۴ درصد خواهد بود و طی سفر اخیر هیئت اقلیم به بغداد تقریباً توافقی در این باره صورت گرفته است. اختلافات میان اتحاد میهنی و حزب دموکراتیک در داخل اقلیم کردستان است و تأثیری بر توافق‌ها و مذاکره با بغداد ندارد.

علی الفتلاوی، عضو ائتلاف الفتح، از گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: مذاکرات میان اربیل و بغداد بر اساس برنامه‌های قبلی و طبق نظام قانونی و قانون اساسی پیش می‌رود. تمام گروه‌های سیاسی به قانون اساسی پایبند هستند و براساس برنامه دولتی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پیش می‌رود. مذاکرات میان بغداد و اربیل تکرار خواهد شد و گروه‌های سیاسی نمی‌توانند در یک یا دو جلسه به توافق برسند. از مهم‌ترین پرونده‌هایی که مانع تکمیل مذاکرات میان اربیل و بغداد می‌شود ماده ۱۴۰ درباره مناطق مورد مناقشه و پرونده گذرگاه‌ها و قانون نفت و گاز است.

همچنین ماجد شنکالی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق درباره اختلافات میان این حزب و اتحادیه میهنی کردستان و موضعشان درباره دولت بغداد گفت: بهترین راه برای هر دو حزب مذاکرات برای رسیدن به توافق و رفتن به بغداد با موضعی متحد است. اختلافات میان دو حزب به نفع آنها و به نفع اقلیم کردستان نیست.

وی گفت: بدون تصویب قانون نفت و گاز هیچ اظهاراتی اهمیت ندارد. این یکی از مهم‌ترین اختلافات موجود میان بغداد و اقلیم است. توافقی میان دو حزب و نمایندگانشان در کابینه درباره تصویب بودجه وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha