• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401101206961
  • خبرنگار : 71129

درخواست نخست وزیر کوزوو برای حضور بیشتر نیروهای ناتو

درخواست نخست وزیر کوزوو برای حضور بیشتر نیروهای ناتو

نخست وزیر کوزوو می‌گوید حضور بیشتر نیروهای ناتو در این کشور باعث افزایش امنیت در منطقه می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، این درخواست از سوی آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو در حالی مطرح شده که تنها ۷۰ سرباز از ۴۰۰ سرباز آلمانی تعیین شده از سوی پارلمان این کشور در حال حاضر در نیروهای صلح‌بان در کوزوو حضور دارند.

کورتی در اظهاراتی که در یکی از روزنامه‌های آلمان منتشر شد، گفت: نیروی صلح‌بان تحت رهبری ناتو در کوزوو موسوم به KFOR باید برای تقویت امنیت منطقه بیشتر شوند. تقویت بیشتر و چشمگیر نیروهای ناتو در کوزوو برای بیشتر شدن امنیت و صلح در کوزوو و تمامی منطقه غرب بالکان است.

گفته‌های نخست وزیر کوزوو در میانه تنش‌های بین این کشور و دولت بلگراد، صربستان مطرح شده است.

وی همچنین مدعی شد، مردانی در پوشش و نشان از گروه مزدوران روسی واگنر و کلوب موتورسیکلت‌ران‌های ملی گرای روس موسوم به "گرگ‌های شب" اخیرا در ایجاد موانعی در اعتراضات مرز طرف صربستان حضور داشتند.

نخست وزیر کوزوو همچنین گفت، این مساله ضرورت حضور بیشتر نیروهای ناتو را بیش از پیش مهم می‌کند. افزایش تعداد سربازان در نیروی صلح‌بان تحت رهبری ناتو در کوزوو از تلاش‌های ما در حیطه دفاعی حمایت می‌کند.

روسیه به عنوان متحد نزدیک صربستان هرگونه دست داشتن در تشدید تنش در منطقه را رد کرده و در عین حال، بر حمایت‌هایش از بلگراد نیز تاکید دارد.

نیروی صلح‌بان تحت رهبری ناتو در کوزوو اواسط ۱۹۹۹ تشکیل شد و در ابتدا با ماموریت سازمان ملل متحد برای تضمین امنیت در بحبوحه درگیری‌های ناشی از سرکوب خودمختاری گسترده کوزوو توسط بلگراد مستقر شد.

در حال حاضر، حدود ۳۸۰۰ سرباز از ۳۰ کشور از جمله ۷۰ نیرو از آلمان در این ماموریت حضور دارند.

پارلمان آلمان گفته که تا ۴۰۰ سرباز این کشور را می‌تواند در کوزوو مستقر کند.

تنش‌ها بین کوزوو و صربستان در هفته‌های اخیر شدت گرفته به طوریکه شبه‌نظامیان از منطقه شمال کوزوو که اکثرا صرب هستند با ایجاد موانعی در منطقه باعث اختلال در عبور و مرور شده‌اند. این اقدام در اعتراض به دستگیری یک نیروی پلیس سابق صرب به اتهام حمله به افسران پلیس کوزوو صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha