• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401101207337
  • خبرنگار : 50177

هنر هزار نقش در راه ابریشم

هنر هزار نقش در راه ابریشم

ایسنا/لرستان دست‌بافت‌های بانوی کارآفرین پلدختری به چین صادر می‌شود.

شروع هر کاری سختی‌هایی دارد و بروکراسی‌های اداری و پیگیری‌های مقدماتی و قوانین دست و پاگیر نیز بر این سختی‌ها می‌افزاید.

برای تبدیل یک ایده به شغل و محصول مقدمات زیادی پیش‌پای صاحب ایده قرار دارد و این مسیر برای بانوان کمی متفاوت‌تر است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه مسئولین کشور به کارآفرینی و اشتغال در حوزه بانوان تغییر کرده است به طوری‌که شاهد حضور فعال و بانوان کارآفرین، صاحب ایده و حمایت از آنها هستیم.

طاهره اصلانی یکی از این بانوان است؛ او سال ۹۲ کار خود را با یک دار و نقشه در شهرستان پلدختر آغاز و به طور جدی به عنوان طراح نقشه، مربی و بافنده وارد هنر صنعت فرش‌بافی شده است.

این حرکت خلاق سبب شد تا دیگر بانوان همشهری وی، برای فراگیری هنرش ترغیب شوند و همین امر ایده تاسیس یک آموزشگاه فرش بافی را در ذهن طاهره پروراند.

این بانوی کارآفرین در یک اقدام خیرخواهانه توانست ۵۰۰ نفر از بانوان خودسرپرست، بی‌سرپرست، بدسرپرست و بی‌بضاعت شهرستان را جذب و به صورت رایگان آموزش دهد.

اینجا بود که طاهره اصلانی با اثبات توانمندی خود در هدایت شغلی بانوان، مورد توجه دستگاه‌های حمایتی شهرستان قرار گرفت و به عنوان راهبر فرش کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت خود را در مسیر آموزش و کارآفرینی توسعه داد.

تلاش این بانوی فعال به جایی رسید که محصولات تولیدی و دستبافت بانوان آموزش دیده و زیرمجموعه‌ وی، از بازارهای بین‌المللی سر درآورد و کشور چین به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا متقاضی محصولات کارگاه کوچکش شود، موفقیت این بانوی خلاق لرستانی به اینجا ختم نمی‌شود بطوریکه امسال حائز عنوان کسب و کار برتر  از سوی  UNDP(برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحدد)   شده است.

علاوه بر افرادی که پس از آموزش به صورت فردی کار می‌کنند؛ هم‌اکنون ۱۰۰ بانوی هنرمند تمام وقت در این کارگاه به بافت فرش و تابلوفرش‌های ابریشمی مشغول هستند.

با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های ظالمانه دشمن، این بانوی کارآفرین در دو سال اخیر با مشکل گرانی نهاده‌های اولیه مواجه شده به طوری که قیمت تمام شده چله و نخ ابریشم  از ۹۰۰ هزار تومان به بیش از سه میلیون تومان یعنی چهار برابر افزایش یافته است و این موجب ایجاد چالش به لحاظ تولید و صادرات محصولش شده است.  

هم‌اکنون صادرات کارگاه فقط به تعدادی از استان‌ها نظیر  آذربایجان شرقی، کرمانشاه و تهران محدود شده است. در این راستا نیازمند حمایت همه جانبه از سوی وزارت صمت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های متولی هستیم.

البته طاهره اصلانی اعتقاد دارد همه این موفقیت‌ها را به تنهایی بدست نیاورده و همسر و فرزند خود را در آن سهیم می‌داند و می گوید: اگر همراهی همسرم نبود قطعا به اینجا نمی رسیدم.

وی از بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری ابراز گلایه کرد و گفت: علاوه براین، تنگ‌نظری رقبا نیز در ابتدای کار موانعی را ایجاد کرد که سبب شد کار با چند ماه تاخیر آغاز شود.

 این بانوی کارآفرین، برای رفاه حال بانوان زیرمجموعه و شاغل در کارگاهش و حفظ نقش مادری و همسری آنها، ضمن کاهش شیفت کاری، شرایط دورکاری و کار در منزل را فراهم کرده تا بانوان بتوانند با دریافت مواد اولیه در منزل به بافت فرش و تابلوفرش مبادرت داشته باشند سپس محصول خود را تحویل کارگاه داده و دستمزد دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha