• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101207398
  • خبرنگار : 50553

برگزاری کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» در قزوین

برگزاری کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» در قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با بیان اینکه کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» برای اولین‌بار در قزوین برگزار می‌شود، گفت: این کنگره شامل ۳ بخش‏ ویژه، اصلی و بین‌الملل‏‏ است.

سمیه اسمعیلی در نشست هفتمین کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» که امروز، ۱۲ دی‌ماه با حضور مصطفی محدثی خراسانی، دبیر علمی کنگره و نانی‌زاده عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره برگزار شد، گفت: استان قزوین در دوران دفاع مقدس سه هزار شهید را تقدیم انقلاب کرده و با این از خودگذشتگی‌ها در هشت سال جنگ تحمیلی نقش مؤثری در تحقق انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

این مسئول با بیان اینکه برای اولین بار گنکره بین‌المللی شعر ایثار در قزوین برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این کنگره شامل بخش‏ اصلی مربوط به شاعران سراسر ایران بزرگ، بخش بین‌الملل مربوط به شاعران سایر کشورها در زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو و بخش‏ ویژه‏ مربوط به شاعران خانواده شهدا و ایثارگران است که فراخوان آن در دی‌ماه منتشر شده و اختتامیه کنگره ۹ اسفند برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کنگره بین‌المللی شعر ایثار در قالب شهدا و ایثارگران، مادران و همسران شهدا، سبک زندگی فاطمی، شهدای امنیت، نخبگان علمی و جهاد تبیین، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم، فرهنگ شهادت و ایثار و رسالت امروز و افق آینده برگزار می‌شود.

اسمعیلی گفت: در تلاش هستیم استان قزوین استانی پویا و فعال در برنامه‌های کنگره باشد که در همین راستا کمیته‌هایی در نظر گرفته شده و برگزاری عصر شعر خاتم سلیمانی، عصر شعر بانوان و عصر شعر دانشجویی از جمله این برنامه‌ها است.

انعکاس آرمان‌های انقلاب در آیینه شعر

مصطفی محدثی خراسانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی شعر ایثار، نیز در این نشست اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس شعر سخنگوی کاروان هنر و ادبیات کشور بود و آرمان‌های انقلاب را می‌توانیم به صورت شفاف در آیینه شعرها مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اینکه، کنگره بین‌المللی شعر ایثار در سال جاری برای اولین بار در قزوین برگزار می‌شود، بیان کرد: استان قزوین از گذشته‌ تاکنون در حوزه ادبیات پایداری فعال بوده است و در سال ۷۶ نیز میزبانی برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس را بر عهده داشته است.

محدثی خراسانی گفت: شخصیت‌های هنری برجسته قزوین نشان از سبقه ادبی این استان است و تمامی این موارد زمینه‌هایی برای برگزاری چنین کنگره‌هایی است. در این راستا تلاش کرده‌ایم حوزه‌های مفهومی کنگره را گسترش دهیم تا شاهد حضور طیف بیشتری از شاعران در این کنگره باشیم.

این شاعر بیان کرد: گاهی سوالاتی مطرح می‌شود که برگزاری هر ساله کنگره‌های متعدد در حوزه ایثار، شهادت و دفاع مقدس چه ضرورتی دارد و شبهاتی از این دست وجود دارد در جواب باید گفت که ضرورت دارد در همه حال به زاوایا و برکات دفاع مقدس پرداخته شود. فرهنگ ایثار و شهادت باید همیشه زنده نگه داشته شود و هر چه پیش می‌رویم ظرفیت‌های تازه‌ای از ۸ سال دفاع مقدس نمایان می‌شود که نیاز است به این موارد پرداخته شود.

محدثی خراسانی  خاطرنشان کرد: ایثار تنها راه رستگاری، سعادت دنیوی و اخروی است و یکی از درخشان‌ترین نام‌هایی که در کنگره‌های کشوری از آن یاد می‌شود واژه ایثار است. امیدواریم با تجربه ۶ دوره برگزاری کنگره امسال با برگزاری هفتمین دوره، شاهد افق‌های تازه‌ای در حوزه ادبیات و شعر باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha