• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401101307816
  • خبرنگار : 71592

دبیر کمیته اجرایی ساف: رئیس آینده تشکیلات خودگردان فلسطین با انتخابات تعیین می‌شود

دبیر کمیته اجرایی ساف: رئیس آینده تشکیلات خودگردان فلسطین با انتخابات تعیین می‌شود

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد، رئیس آینده تشکیلات خودگردان فلسطین تنها از طریق رای گیری انتخاب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در یک مصاحبه با رادیو علم در مورد جانشینی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اخباری که در رسانه‌ها در مورد اختلافات داخلی جنبش فتح و تشکیلات بر سر هویت رئیس بعدی منتشر می‌شود، گفت، بعید است که رئیس بعدی به زور سلاح تعیین شود بلکه از طریق صندوق‌های رای انتخاب خواهد شد.

وی افزود: رئیس ملت فلسطین نه از طریق تصمیمات بین‌المللی و منطقه‌ای و نه از طریق تانک‌های اسرائیل بلکه از طریق صندوق‌های رای انتخاب خواهد شد.

این در حالی است که روزنامه الاخبار لبنان اخیرا به نقل از برخی منابع در جنبش فتح نوشت، در طول چند ماه گذشته دیدارهای متعددی میان برخی مسؤولان فلسطینی، اردنی و مصری و نیز نشست‌های مشترکی میان سه طرف با عنوان ساماندهی وضعیت آتی تشکیلات و فتح پس از فوت محمود عباس برگزار شدند.

برخی سایت‌های فلسطینی نیز فایل‌های صوتی را از حسین الشیخ منتشر کردند که هنوز صحت آنها تایید نشده است، الشیخ در این فایل‌ها از جنگی برای جانشینی عباس صحبت می‌کند. او می‌گوید، "در موضوع جنگ جانشینی ابومازن (محمود عباس) دستگاه امنیت درگیر بوده و در این بازی است، بخشی از کمیته مرکزی جنبش درگیر این موضوع است، روز پس از مرگ ابومازن، کاملا در چارچوب برنامه‌ای تنظیم شده است و کسی که مدیریت می‌کند همان کسی است که روی کار می‌آید".

الشیخ در مورد روابط با جنبش حماس هم گفت: این روابط به سطح مطلوبی نرسیده و نیاز به تلاش بیشتر است، ابتدا باید دودستگی پایان یابد و یک شراکت کامل ملی سیاسی چه در سطح میدانی و چه در چارچوب‌های اجرایی شروع شود.

وی فاش کرد که کمیته اجرایی ساف موافقت کرده در سال ۲۰۲۳ چارچوب‌ها و نهادهای مردم فلسطین مجددا پیکربندی و احیا شوند.

الشیخ در مورد دولت جدید رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو گفت: خطرناک‌ترین چیز در مورد این دولت موضوع الحاق، یهودی سازی و تغییر وضعیت مسجدالاقصی است. تشکیلات خودگردان در حال تدوین سیاست‌هایی برای مقابله با این دولت است.

وی در مورد انتخابات فلسطین هم گفت، تنها دلیل تاخیر در برگزاری این انتخابات قدس است، موضع  تشکیلات مشخص است؛ انتخابات بدون قدس را نمی‌خواهد. دلیل این تاخیر در درجه اول سیاسی است آنطور که برخی گمان می‌کنند فنی نیست.

قرار بود انتخابات پارلمانی فلسطین در ۲۲ مه و انتخابات ریاستی فلسطین در ۳۱ ژوئیه ۲۰ برگزار شود اما طبق اعلام محمود عباس به تعویق افتاد.

او گفت که این انتخابات تا زمانی که مشارکت مردم قدس در انتخابات «چه در قالب نامزدها، چه رأی‌دهندگان و چه تبلیغات انتخاباتی» تضمین شود به تعویق می‌افتد و افزود که این موضوع شامل دو انتخابات دیگر یعنی انتخابات ریاستی و انتخابات سازمان آزادی‌بخش هم می‌شود.

گفتنی است براساس قانون اساسی فلسطین، باید هر چهار سال یک انتخابات عمومی در آن برگزار شود اما از سال ۲۰۰۶ تا کنون امکان برگزاری آن فراهم نشده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha