• چهارشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401101409059
  • خبرنگار : 71214

معاون صندوق توسعه ملی به ایسنا خبر داد

ورود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه به بورس

ورود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه به بورس

معاون سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی از ورود این صندوق به بازار سرمایه و خرید حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت های مختلف خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد دانش در نشست خبری امروز (چهارشنبه) اعضای هیئت عامل و معاونان صندوق توسعه ملی به مناسبت سالگرد تاسیس این مجموعه اظهار کرد: بخشی از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس قرارداد امضا شده با صندوق تثبیت بازار سرمایه وارد بورس شده است که البته صاحب سهامی که در صندوق تثبیت نیستیم البته اشکالات شکلی در این قرارداد بود که تصحیح شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا صندوق توسعه ملی را به بازار سرمایه ورود پیدا کرده است یا خیر و چه میزان سهام خریداری شده است؟ گفت: صندوق توسعه ملی ایران مانند دیگر صندوق‌های ثروت در دنیا وارد بازار بورس شده است. 

دانش افزود: تاکنون کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق را وارد بازار سرمایه کردیم که عمدتاً سهام هایی که تولیداتشان بر پایه کامودیتی است خریداری کرده‌ایم. گرچه به عنوان نمونه صندوق نروژ یک درصد از سهم های خوب بازار سرمایه اش را خریداری کرده است اما ما نمی خواهیم مدیریت شرکت های بورسی را از طریق خرید سهام به دست بگیریم و تاکنون سهام کمتر از ۱۰ شرکت را خریدیم.

معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی ادامه داد: آی پی اس سرمایه‌گذاری داخلی صندوق بیش از ۹۰ درصد در حوزه انرژی است و این صندوق فقط در حوزه انرژی و معدن سرمایه گذاری کرده است، چراکه هر قدر در صنایع بالادستی نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم حدود ۴۲ درصد درآمد اش به صندوق توسعه ملی می رسد و بر همین اساس در فرآیندی ۱۰ ساله علاقه مند هستیم تا ۸۰ میلیارد دلار در میادین نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم و این حوزه را توسعه دهیم.

جزییات پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی

علیرضا صالح، عضو هیات عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی نیز در این نشست خبری، گفت: صندوق توسعه ملی از ابتدای تشکیل در سال ۸۹ تاکنون با ۱۴۷ میلیارد دلار منابع ورودی همراه شده و تاکنون ۱۲۱ میلیارد دلار از آن به صورت تسهیلات به بخش دولتی، عمومی و خصوصی پرداخت شده است.

وی افزود:  از ابتدا قرار بود ۵۰ درصد مانده حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی وارد شود که در پایان محاسبات فقط ۲۰ میلیون دلار مانده حساب ذخیره ارزی وارد صندوق شد. امسال ۴۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز و همچنین صادرات تهاتری وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و طبق قانون برنامه ششم ۴۲ درصد از این منابع وارد صندوق توسعه ملی خواهد شد.

صالح ادامه داد: همه تسهیلاتی که دولت از صندوق توسعه ملی گرفته به صورت ارزی است و اقساط آن هم طبق جداول سازمان برنامه و بودجه به شکل ارزی بازپرداخت می‌شود.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی گفت: اگر شرکت‌هایی از ابتدا اعلام کرده‌اند صادرات‌محور هستند و بعد نتوانند منابع ارزی به دست بیاورند، این مشکل خودشان است و ما موظف هستیم اقساط سررسید ‌شده در بخش ارزی را به شکل ارزی دریافت کنیم. در غیر این صورت اگر دلار بدهیم و بخواهیم ریال بازپس بگیریم، ‌با نوسانات ارزی، منابع ما صفر می‌شود.

آخرین وضعیت تسهیلات ریالی صندوق توسعه 

وی اضافه کرد: با مصوبه مجلس در سال‌های قبل ۹ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال کردیم و به صورت ریالی تسهیلات پرداخت کردیم. الان ارزش آن ۹ میلیارد به دو میلیارد دلار کاهش پیدا کرده، در حالی که اساسنامه صندوق آمده است منابع آن متعلق به نسل‌های مختلف است که به امانت در اختیار ما گذاشته شده و باید این منابع را به صورت زاینده تبدیل کنیم.

صالح این را هم گفت که البته منابعی که به صورت ریالی گرفته شده صرف مهار آب‌های مرزی به میزان ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار شده، همچنین در میادین مشترک پارس جنوبی به میزان ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که تبدیل به ثروت ملی شده است. اگر تسهیلاتی پرداخت کنیم که باید ظرف چهار سال بازگردانده شود، و به هر دلیلی گیرنده نتواند آن را در مهلت مقرر بدهد، این کار باعث می‌شود سایر سرمایه‌گذاران را از منابع صندوق محروم کنیم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: برای کسانی که صادرکننده خدمات فنی و مهندسی هستند، ۱۲ درصد منابع برای حضور در مناقصه‌های بین‌الملل پرداخت می‌کنیم تا بتوانند خدمات مهندسی به کشورهای دیگر صادر کنند. یا در پروژه‌هایی که ما ۱۲ درصد منابع می‌دهیم، بانک‌ها هم پنج برابر آن را سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون کشور ما تشنه سرمایه‌گذاری است.

وی اظهار کرد: همه حساب‌های صندوق توسعه ملی در داخل کشور هستند و ما هیچ حسابی در خارج از کشور نداریم. بنابراین چیزی به عنوان پول‌های بلوکه‌شده مربوط به صندوق توسعه ملی نداریم و منابع بلوکه‌شده مربوط به بانک مرکزی است. البته ما ۱۱ حساب در نزد بانک مرکزی داریم که ارزهای مختلف مانند دلار، یورو، روبل روسیه، درهم، و حتی به تازگی دینار عراق در آن وجود دارد و برای منابع ما دو متقاضی وجود دارد؛ یکی بانک عامل و دیگری سرمایه‌گذار است و ما الان محدودیتی نداریم.

طرح‌های صندوق توسعه ملی ۵۰۱ بار تمدید شدند

علیرضا میرمحمد صادقی، عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی نیز اعلام کرد: در ۹ ماه سال جاری ۳۵۰ میلیون دلار به ۳۱ پروژه پرداخت ارزی داشتیم، همچنین ۲۷۵ میلیون دلار پروژه جدید وصول کرده‌ایم. ۳۶۱ میلیون دلار هم برای سایر پروژه‌ها پرداخت کرده‌ایم. در یک طرح ۳۳ میلیون دلار و در یک طرح تسهیلات مانایی هفت میلیون دلار و در مجموع امسال ۶۵۰ میلیون دلار تسهیلات به طرح‌های مختلف پرداخت کرده‌ایم.

وی گفت: پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی یا به شکل ارزی و یا ریالی با عاملیت سپرده‌گذاری صندوق نزد بانک‌ها است که در ۳۱۶ طرح به صورت عاملیت ارزی پرداخت شده و ۳۱ میلیارد دلار مجموع پرداخت‌های صندوق تاکنون بوده که از این رقم مصوب ۲۴.۳ میلیارد دلار در عمل پرداخت شده و این طی ۱۱ سال عمر صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده است. همچنین برای طرح‌های جدید اعلام وصول شده سپرده‌گذاری ارزی انجام شده که ۴۶ طرح به مبلغ هفت میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها داشته‌ایم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد اقساط سررسید شده تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: ۹.۸ میلیارد دلار اقساط سررسید شده است. ‌از تعداد ۲۴۸ طرحی که از منابع صندوق استفاده کرده‌اند،‌ ۳۱۶ طرح با عاملیت بانک‌ها انجام شده، پرداخت اقساط تسهیلات از سال ۹۹ شروع شده و سال آینده به اوج می‌رسد. تاکنون ۳.۵ میلیارد دلار اقساط تسهیلات صندوق وصول شده، از این اقساط پنج میلیارد دلار مربوط به صنعت نفت بوده، مانده مطالبات صندوق ۱.۵ میلیارد دلار است که با احتساب نفت به شش میلیارد دلار می‌رسد و بدون نفت ۱.۴ میلیارد دلار می‌شود.

میرمحمد صادقی همچنین گفت: طرح‌هایی که از صندوق توسعه ملی وام می‌گیرند یک زمان مشارکت و ساخت، زمان تنفس، و موقع بازپرداخت اقساط دارند. تاکنون ۵۰۱ مرتبه طرح‌های صندوق را به تعداد ۲۰۱ طرح تمدید کرده‌ایم؛ یعنی هر طرح ۲.۵ مرتبه تمدید شده است.

به گفته عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی؛ سال جاری حدود ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با ۱۱ بانک بسته شد و ۱۰ درصد از این قراردادها به صورت تسهیلات مانایی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۴ ۱۷:۰۳

بورس را درست کنید هی خالص پول بورس گذاران را بدهید